Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

skapa växande rulllista


proxytraction

Rekommendera Poster

proxytraction

tjena!

 

behöver lite hjälp med excel då jag skriver mitt examenarbete och ska arbeta fram ett verktyg.

 

jag har en massa data på blad1 som en användare skriver in. eftersom användaren kan välja att skriva in antingen 10 rader eller 50 så är "området" inte statiskt utan dynamiskt växande. i kolumn B, blad1 skriver denna sedan in ett värde på datan (t.ex skala 1-10). för att illustrera:

 

Cell A Cell B

Hej 10

ojoj 5

nämen 3

 

 

vad jag sedan vill är att i blad2, göra en lista med datan från blad1. jag vet att man kan namnge ett område i blad1 och på så vis få tillgång till denna men hur stort området är beror ju på hur mycket som användaren skriver in. dessutom har jag provat att importera in data från 2 kolumner men får ett felmeddelande. verkar som man bara kan importera in data från en kolumn i blad1.

 

om det nu defacto går att hitta en lösning på detta, finns det något sätt att med hjälp av rullistor också "importera" in bakgrundfärg från kolumnerna i blad1. har provat detta också men funkar inte.

 

tacksam för hjälp!!

 

mvh,

proxy

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

proxytraction

JUST DET. en till sak som jag kom på. kan man hänvisa till 2 olika områden (på samma sätt som beskrivits ovan) i en och samma rullísta.

 

allså, jag har ett dataområde i blad1 och ett område i blad2. på blad3 vill jag i en och samma rullista få tillgång till datan från områdena i blad1 OCH blad2.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Områden kan definieras mha formler, tex FÖRSKJUTNING, och kan då göras dynamiska. Finns en hel del skrivet om detta på det här forumet. Prova att söka på "dynamiska områden".

 

mvh

/Johan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Motfråga ett: Vilken version av Excel? I Excel 2007 finns alternativ

 

Annars har Pejo rätt, förskjutning är det du ska använda, fungerar i alla versioner.

 

Dock önskemål två, om jag tolkar det rätt, att du samtidigt vill ha data från olika blad (eller data från två kolumner ej bredvid varandra), krävs det VBA för att fylla listboxen. Alternativt att man med formler samlar ihop de data som ska visas till två parallella kolumner. Nästan så jag föreslår det.

 

1: Hämta dina önskade data med enkel formel till en bestämd plats

2: Använd förskjutning för att "allockera" området till din listbox.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

proxytraction

hej!

 

men även om jag samlar in datan till två parallella kolumner så tillåter inte excel det, har version 2003. i min rullista kan jag bara infoga data från 1 kolumn, inte två (trots att de ligger bredvid varandra)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du använder en ActiveX-kontroll går det. Inte med formulär-kontrollerna.

 

Om du vill ha dynamiskt får du som sagt skapa en förskjutnings-referens. Spara denna som ett namn och använda det namnet i kontrollen.

I stil med

=Förskjutning(Blad1!$A$1;0;0;ANTALV(Blad1!$A$A);2)

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

proxytraction

Hej Monshi!

 

Hur vet jag om jag använder en Active-X kontroll? Vill gärna att excel verktyget ska vara generisk och funka på alla datorer. Just nu försöker jag mig på grunidén med att få in 2 kolumner bredvid varandra i en och samma rullista. Det funkar inte alls. Hur kan jag aktiva Active-X?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns två kontrolltyper i Excel. En del är enkla, de kallas vanligen för formulär-kontroller. Andra lite mer avancerade och kallas antingen för VBA eller ActiveX-kontroller. Det finns två olika paneler i Excel 2003 för att skapa de olika, ta fram den som du även har VBA-verktygen på och infoga en listruta från denna.

 

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...