Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Sannolikhetslära


aide

Rekommendera Poster

Jobbar just nu på Liseberg vid ett lyckohjul och har en fråga kring sannolikhetslära.

Jag vill ta reda på sannolikheten att man vunnit en gång efter att man spelat varje gång bara på ett nummer, efter ett visst antal spelomgångar.

Alltså om man står kvar på samma nummer och spelar spel efter spel efter spel, hur stor är sannolikheten efter ett visst antal spelomgångar att man vunnit. Observera att talet aldrig kan bli ett då du aldrig någon sin är garanterad en vinst när du gör på detta sätt.

 

Det finns 20 nummer att välja mellan.

 

Någon som har en bra teori? Det hade varit väldigt bra och få fram beräkningsformeln.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon
Alltså om man står kvar på samma nummer och spelar spel efter spel efter spel, hur stor är sannolikheten efter ett visst antal spelomgångar att man vunnit.

Sannolikheten att du missar ditt nummer är (x-1)/x. Att missa ditt nummer y gånger i rad är (om jag inte minns min statistik helt fel) är [(x-1)/x]^y vilket isåfall ger att chansen att träffa rätt efter y gånger är 1 - [(x-1)/x]^y

Med ex. tio siffror på hjulet och tio snurr skulle detta då ge en sannolik vinst på ca 65%.

(men jag reserverar mig, det var ändå mer än tio år sedan min sista statistikkurs)

 

[inlägget ändrat 2009-05-31 11:42:34 av Anjuna Moon]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...