Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Rädda hårddisk från kraschad bärbar. Låsta användarfiler...


Nisse_hult

Rekommendera Poster

Nisse_hult

Jaha, då har det hänt. En av våra bärbara har ett trasigt moderkort. Hårddisken verkar dock OK, så det borde gå att stoppa i den i ett 2,5''-kabinett. Frågan är dock hur man kan komma åt filerna som ligger under respektive användare och som då (borde vara) är låsta till en viss användare. Kommer windows som får denna hårddisk som en vanlig USB-disk att fatta detta o ge möjlighet att logga in? Nån som försökt sig på detta förut?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jannejanne

Det i särklass enklaste kan vara att stoppa in disken i en annan dator, starta datorn med en puppylinuxCD i CD/DVD läsaren, trycka F12 när datorn går igång, välja starta från CD/DVD och sedan kopiera över filerna till ett USB minne.

USB minnet bör antagligen sitta i när datorn startas.

mer om detta här

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=1132253

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nisse_hult

Förlåt, jag var otydlig. Filer som är skapade av viss användare på den kraschade datorn, riskerar väl att förbli låsta även om hårddisken kopplas till annan dator som USB-disk. Med logga in menade jag att man på nåt sätt kan komma åt data som egentligen ligger 'under' en viss användare. Rimligen borde en admin på fungerande dator komma åt filer på USBdisk även om de skapats av annan användare (själva grejen med adminkonto, kanske...). Utifrån d borde ditt tips funka. Jag provar. Tackar...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra, då menar vi egentligen samma sak. Det kan vara svårt att komma åt en användares privata filer om användaren har markerat dem som just privata men om man byter ägare på filerna så brukar det gå. :thumbsup:

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...