Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Windows defender förstör mitt liv!


-Henke-

Rekommendera Poster

Hej!

Varje gång jag startar min dator så startas också windows defender automatiskt. Det blockerar då ett antal program som jag vill ska autostarta, och dessa måste jag då godkänna vid varje uppstart för att det ska få autostarta.

 

http://bildr.no/view/407109

 

Jag har försökt att avinstallera det genom lägg till och ta bort program.

 

Detta ledde då till att en del av programmet raderades. Jag kan inte starta programmet, då kommer det upp en ruta där det står: "Programmet kunde inte initieras:0x800106ba. Tjänsten för det här programmet har stoppats på grund av ett problem. Om du vill starta tjänsten startar du om datorn eller söker information om hur du startar tjäsmten manuellt."

 

Men jag vill inte starta programmet jag vill utrota det fulllständigt.

 

Jag har avaktiverat det i msconfig --> autostart, jag har också tagit bort startnyckeln och avaktiverat det genom programmet ccleaner utan att lyckas radera programmet fullständigt.

 

Tacksam för hjälp!

 

 

[inlägget ändrat 2009-05-11 22:45:01 av -Henke-]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Det du föreslår var det första jag försökte med; googla problemet. Detta hjälpte inte och jag har försökt med dom ovannämnda metoderna plus att stoppa processen genon services.msc. Allt detta utan resultat.

 

Bidra med konstruktiva idéer, tack.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du läser mitt första inlägg så står det att jag har lyckats få bort en del av programmet men blockeringen av startprogram vid uppstart pågår. Därför kan jag som jag skrev inte starta programmet och avaktivera det enligt vad du kallar "den etablerade metoden".

Jag försöker alltså få bort windows defenders blockering av autostart-program vid uppstart.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du läser mitt första inlägg så står det att jag har lyckats få bort en del av programmet

Sorry, men det verkar inte vara min dag att läsa dina inlägg innan jag svarar.

Det är alltså Daemon tools du vill avinstallera? Jag har aldrig använt det, men undrar om du inte måste använda programmets uninstaller för att avinstallera? Har i alla fall sett inlägg där folk haft problem med att avinstallera det. I ditt läge antar jag att du behöver installera det på nytt för att få tillgång till programmets uninstaller.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej.Nej. Jag ska försöka förklara igen.

 

Jag har lyckats blockera och radera det mesta av windows defender, men defender´s blockering av autostart-program vid uppstart kvarstår.

 

Det är detta jag försöker ändra på. På bilden som är länkad i första inlägget ser man hur jag måste, vid varje uppstart, godkänna alla program som vanligtvis startar automatiskt. Men dessa program måste jag som sagt godkänna manuellt för att de ska få starta. DETTA ÄR PROBLEMET JAG VILL LÖSA, JAG VILL RADERA UT WIN. DEFENDER TOTALT SÅ ATT JAG SLIPPER GODKÄNNA ALLA PROGRAM GENOM WIN. DEFENDER VID VARJE UPPSTART.

 

Hoppas du förstår :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är du säker på att det är Defender som orsakar att du måste godkänna att programmen ska köras? Det är inte så jag har uppfattat det utan jag har trott att det beror på att programmen kräver administratörsrättigheter (olämpligt skrivna program alltså).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jag antar att det är defender som gör så att jag måste godkänna dessa program. När jag högerklickar på flicken för att godkänna dom blockerade programmen så finns också några alternativ, dessa är följande; Visa hjälp och Visa eller ta bort blockerade startprogram.

 

Om jag trycker på Visa hjälp så får jag en upp en ruta med information om UAC och liknande. Om jag trycker på Visa eller ta bort blockerade startprogram så får jag upp samma felmeddelande som när jag försöker starta win. defender. Därmed drog jag slutsatsen att denna "blockering av startprogram funktion" är sammankopplat och en del av win. defender.

 

Som du säger så reagerar antagligen defender eller vad det nu är, på att programmen är "olämpligt skriva". Men om detta skulle försvinna om jag inaktiverade UAC blir intressant att se. Jag tycker faktiskt att UAC är en bra funktion ur ett säkerhetsperspektiv, dock lite jobbig ibland.

 

Skulle vara bra om problemet skulle kunna lösas på nått annat sätt än att jag får avaktivera UAC.

 

MVH Henrik

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det borde gå, för jag själv har kört daemond tools på en wista dator utan några problem, det fungerar bra utan att man ska behöva acceptera det via uac.

 

Det jag tror har hänt ä'r att programet har halvavinstalerats och då kan det ju bli ganska lustigt, men du skulle kanske kunna installera det igen för att sedan testa avinstallera det altenativt inaktivera lite inställningar i defender.

 

Föra att inaktivera lite inställningar:

 

(( nu har jag windos 7 på min dator men det borde vara ganska liknande detta: ))

 

"tools" - "real time protection"- (här finns 2 under "texter") "scan downloaded files and attachements" och "scan programs that run on my computer" klicka UR den sistnämda så borde det gå tycker man!.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, UAC är mycket bra säkerhetsmässigt. Jag har ett program som kräver att godkännas, men genom att senarelägga starten av det 2 minuter med hjälp av Winpatrol så har det blivit mindre störigt. Numera så kommer det upp en vanlig Fortsätt-ruta när de två minutrarna har gått.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har kommit fram till att det inte är möjligt att installera win. defender på windows vista, eftersom datorn då säger "du behöver inte installera win. defender, det är inkluderat i win. vista." Så där sprack idéen om att återinstallera win. defender för att sedan enkelt kunna avaktivera det.

 

Jag fick ett tips av en person som sade att de kanske kan hjälpa att sätta i windows skivan och reparaera operativsystemet.

 

Då är min fråga, kommer det hjälpa? Kommer alla mina filer att finnas kvar?

 

MVH Henrik

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det borde fungera men man kan ju inte garantera något till 100%

 

dina filer borde finnas kvar men för att vra på säkra sidan rekomendarar jag dig att ta en backupp på allt viktigt som du inte vill förlora.

 

Det som också kan hända är att du måste installera om alla programen :thumbsdown:

 

Lättast är kanske att ta en hel backupp på allt viktigt och sedan installera windows på nytt, på en "ren" hårdisk:thumbsup:

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...