Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Standard Inget ljud mellan två anknytningar om en är utanför min router/ip


kungmats

Rekommendera Poster

Jag kör Asterisk 2.6.2.1 och har lite bekymmer.

 

Det går bra att ringa till telefoner både utanför och innanför routern.

Det går också bra att ringa mellan anknytningar innanför routern.

 

Det går däremot inte att ringa mellan två anknytningar om någon befinner sig utanför routern. Samtalet kopplas men det hörs inget åt något håll. Ibland hörs dock den som sitter innanför routern ut till den andra.

 

Det går heller inte att ringa mellan anknytningar utanför routern och heller inte utanför routern från en annan telefon utanför routern. Vare sig det är en fast telefon hos någon operatör eller mobil. Det är knäpptyst åt båda håll.

 

Jag har en Zyxel P320W router och varenda port är öppen och brandväggen helt av både i routern och i datorn.

 

Tacksam för tips.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Skulle försöka att lösa detta genom att Godkänna tragfik på de portar som annvänds

Typ fast i vanligt språk..

sedan godkänna i brandväggen Routern att dessa prottokoll stöds..

 

H.323

IPsec

PPTP

ICQ (audio)

SIP (video/audio/white board/remote control)

 

Problemen med SIP är att det är tämligen vält-sjukt

genom routrar och brandväggar,,, Försök att köra iax eller iax2..

 

Annars behöver du lägga den i ett DMZ typ om dinasterisk har tex

192.168.0.10 så skall den ligga i det DMZ och sedan måste du godkänna trafiken

på röst in Typ på advanced Filtering..

från ip >---> till ip för mig funkade inte att bara ha Asterisken utan jag var tvungen att godkänna äventrafiken till servern....

 

Annars är det som att någon ringer till routern och den vet inte vad den skall göra och det den inte vet om vad den skall göra med droppar den utan du måste tala om för Routern lyssna på Ip och port och skicka detta vidare till Ip och port.. Sip är svårt då det är ett är brett spektra av portar som måste öppnas...

 

från 192.168.0.1:5004 >-->192.168.0.10:5004 i sippens fall

 

SIP 5004-5082

RTP 10001-20000

IAX 4569

 

Därför är iax lättare en huvudport 4569....

Och utgår från att du inte glömmt att ställa NAT = Yes i Konfigurationen...

 

MVH Den Knubbige

 

 

 

[inlägget ändrat 2009-05-27 14:27:29 av Knubbis]

[inlägget ändrat 2009-05-27 14:46:40 av Knubbis]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för info.

 

Jag har provar allt tidigare men inte lyckats. Dock funkar det klockrent med IAX istället :)

 

 

Det enda bekymmer jag har nu är att det blir fördröjning på talet till och från och det kan vara väldigt störande.

 

 

// Mats W \\

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla att både tcp och udp går igenom Routern samt QoS quality of service,

Jag hadde liknande problem med min 10mbit hubb samt en gammal Router som stått för varmt..

Prova om det hjälper att stänga av den en stund för att kallna (Routern)..

I och för sig är Jitter fördröjning ett aber för det är svårt att spåra ..

Prova at köra en tracerout till telefonerna och asterisken utifrån se omden har extra långa hopp någonstans,, Om du hgar det är det sannolikt där du skall börja kolla försök att ringa in Problemet :-) Märk väl hur vittsig jag var Ringa in Problemet.. Tracerote, Ping, netstsat, Wireshark...

Är det softphones du kör så kolla hur väl dina Nätverkskort funkar.. är dessa gamla och svara sakta eller har Doppade paket vid ping då bör du byta..

Men det låter fortfarande lite som om Routern inte tillåter QoS altså Högprio packet att komma i första hand..

Prova att starta om

Asterisken med -vvvg i consol.. (detta skall visa en gäng med filer och config som läses in röda för ej genoförbara gröna för bra inlästa....

 

och om du har möjlighet att leka kör en yum update (-i) (CentOS) om jag tror rätt kan det även vara en speciel patch du behöver..

typ du kör #yum update -i i consol kan hända att du behöver ändra mirror plats för hämtning i /etc/yum/yum.conf

Är det Ubuntu kandet knske finnas en ny Patch för aix aix2 med synapticks eller atpget

 

MVH Knubbis

[inlägget ändrat 2009-05-28 14:34:27 av Knubbis]

[inlägget ändrat 2009-05-28 14:39:53 av Knubbis]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...