Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Dela Accessdatabas över internet


Viggen_l

Rekommendera Poster

Fick en fråga från en förening rörande deras medlemsregister.

Man skulle göra ett nytt och ville då kunna dela detta med olika avdelningar i sverige. Jag föreslog då en delad lösning med en server del och en klient del, men problemet är att de inte har någon egen server.

 

Frågan är då hur delar man en access databas över internet?

Jag har funderat på om det kan fungera med en webbaserad disk, det finns ju mängder med sådana tjänster som erbjuder grattis utrymmen. Men kan access hantera länkade filer som webadress?

Finns det tjänster som kan mappas som en vanlig enhet i datorn för då borde det fungera som vilken enhet som hälst.

 

Tips och råd önskas i frågan.

 

Mvh

Magnus

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

Problemet med Access är att det är en fildatabas, dvs klienten som ska läsa databasen, måste läsa filen. Är det en stor fil och man har en långsam förbindelse, så är det olidligt långsamt.

 

En lösning är att ni ställer en server någonstans som ni lägger in Terminal Server på, sen loggar ni in på den. Då är ni i verkligheten på servern och jobbar och då är det inte problem med hastigheten. Det ända som skickas över nätet är skärmbilden och tangenttryckningar.

 

En annan (bättre?) lösning är att ni gör om programmet så att det blir webbaserat och snurrar som en ASP eller ASP.NET applikation. Själva databasen kan fortfarande ligga i Access, men du kan bara använda tabeller och frågor i Access den vägen.

 

[inlägget ändrat 2009-03-01 11:31:38 av Mr Andersson]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyvärr är väl excel uteslutet eftersom de redan har ett register i access som jag har förstått. Så de vill ha kvar det där.

 

De hade funderat på ett webbaserat men det fick inte kosta pengar att utveckla och eftersom en av dem "kan" access så blev det ingen kostnad för utveckling. Det var bara hur det skulle lösas med åtkomst för alla som var problemet.

 

Att det blir olidligt långsamt att köra det mot en extern server kan de nog stå ut med till en början. Det blir nog inte så mycket data som ska ligga där.

 

Jag hittade en tjänst som kallades iDrive som man kund mappa som en enhet tyvärr verkade det inte vara någon bra tjänst.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson
Tyvärr är väl excel uteslutet eftersom de redan har ett register i access som jag har förstått. Så de vill ha kvar det där.

 

Som jag tolkade det på din fråga, så ville man göra ett nytt register. ?

 

De hade funderat på ett webbaserat men det fick inte kosta pengar att utveckla och eftersom en av dem "kan" access så blev det ingen kostnad för utveckling. Det var bara hur det skulle lösas med åtkomst för alla som var problemet.

 

Dom har allstå gjort lösningen före dom har tagit reda på vad dom behöver. Tyvärr inte helt ovanligt idag.

 

Att det blir olidligt långsamt att köra det mot en extern server kan de nog stå ut med till en början. Det blir nog inte så mycket data som ska ligga där

 

Märkligt att man vill ha en dålig lösning när det finns bra lösningar.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har grävt lite mer i saken.

 

Idag är det flera olika avdelningar som har varsit register. Nu vill man slå ihopa det till ett centralt och då ska man utgå ifrån ett som är gjort i access och har funktioner för att hantera medlemsavgifter och sånt.

 

Eftersom man är en ganska liten förrening och inte vill dra på sig några utvecklingskostnader ville man bygga vidare på access och delat detta mellan sig över internet på något vis. Den som fråga mig "kan" som jag skrev access och ska göra jobbet. Han behövde bara hjälp med hur man ska lösa just delningen mellan flera olika användare på olika platser.

 

Nu kanske det är lite tydligare varför det är så smallt med allternativ för hur det ska lösas. Vad tror ni går det att göra och var finns det isåfall tjänster som går att använda?

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad krävs det för att kunna köra ASP.NET Web Application?

Vilka verktyg finns det för utveckling av det?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...