Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Blåsa rent+slänga dator


etheline

Rekommendera Poster

Hej!

Vår dator har nu blivit rejält utsliten med åren, och vi har beslutat att den ska slängas. Jag som kan mest om datorer i familjen (dvs inte mycket alls) har fått i uppdrag att blåsa rent burken. Jag vet att man kan formatera genom att starta från XP-skivan, men då kommer väl även en ny installation av XP med? Går det att undkomma detta? Helst vill vi bara att burken ska vara ren och att det inte finns nån åtkomst till vad vi hade innan, så att den kan åka på återvinning imorrn.

 

Skulle vara grymt tacksam för all hjälp jag kan få!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Helst vill vi bara att burken ska vara ren och att det inte finns nån åtkomst till vad vi hade innan, så att den kan åka på återvinning imorrn.
Då är Darik's Boot and Nuke bra:

http://www.dban.org/

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vill di/ni vara säker på att ingen kommer åt infon på hårddisken, så låt bli att lämna med den, och lämna bara resten av datorn i så fall, om ni ändå ska köpa en ny dator, så kan ni ju faktiskt kanske använda denna hårddisk i nya datorn, och vill ni inte ha kvar hårddisken, så kan ni istället skruva sönder den, och fysiskt rista/klippa sönder skivorna som finns i skalet, då är ni garanterade att ingen kan läsa er information som finns kvar, för det finns ingen 100% garanti för att någon mjukvara 100% tar bort alla info, då måste man helt avmagnetisera skivorna, jag lämnar aldrig en hårddisk till återvinning, just för att jag inte kan vara helt säker på att ingen tar den och återskapar informationen på den.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jannejanne

Allt beror väl på vad man vill dölja.

Skriva över med Killdisk

http://www.killdisk.com räcker långt

för att få ut nått efter det så fodras rejäla insatser med pengar

och hårdvara.

 

Det räcker inte med nått program.

För om det var möjligt dubbla diskens kapacitet med nått program så det var möjligt läsa både 000000 från killdisk och vad som stod där tidigare så hade hårddisktillverkarna redan gjort det.

Tänk: Samma kapacitet på halva hårdvaran...., då tjänar man pengar.

 

Och vill man att disken inte ska funka, så ingen bryr sig, verka helt död, så räcker efter killdisk 10 sekunder i micron på en porslinstallrik. Grillar elektroniken till döds.

Porslinstallrik ovanpå glastallriken så inte glastallriken spricker.

 

Men har du jobbat som Tony Stigsson eller Stig Wennerström så är nog gästens förslag säkrast.

[inlägget ändrat 2009-03-01 08:56:36 av jannejanne]

[inlägget ändrat 2009-03-01 08:58:06 av jannejanne]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...