Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Dålig kvalitet på långt håll med LG lcd TV


fredricos

Rekommendera Poster

 

Tjenare, köpte en 37LG2000 för 3 månader sedan ungefär. Jag har boxer via digitala marknätet. Jag har tidigare tyckt att bilden varit som den ska vara men nu känns det annorlunda. Jag kollar en hel del på fotboll så jag beställde canal+ och har kollat på en del matcher. Det som stör mig är att kvaliten på bilden på långt håll inte är bra. När dem filmar från lite längre håll så är ansiktena bara en beige klump, man ser inte några konturer alls och det är även lite kanligt och rutigt. Men när det filmas på nära håll så är kvaliten skitbra. Likadant om jag kollar på film, närbild är skitbra men såfort människorna kommer en bit från kameran är bilden mycket otydligare. Nästan lite rutigt eller kantigt.

 

Har testat ändra skärpa, belysning mm men får inte rätt med det. Någon som vet vad felet kan vara eller hur man rättar till det?

 

Kan vädret påverka detta något? De senaste dagarna har det snöat, just nu gör det inte det men det ligger massa snö utomhus. När jag kollar boxinställningarna står det att signalstyrkan är 78% och kvalitet 98%

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle det snöa på fotbollsplan (där det sänds ifrån) antar jag med goda skäl att det kommer att göra bilden sämre.. Inte på grund av att "snön försämrar sikten", utan för att det "rör sig i så många pixlar" så att MPEG4-komprimeringen inte riktigt räcker till..

 

Ett bra exempel på ett "dåligt exempel" med artefakter är Eurosport. Speciellt via DVB-T/Boxer. Förutom att Eurosport verkar visa alla idrottsevenemang i 4:3 (Pan and scan), så är bitraten oerhört dålig. Detta märks mest på exempelvis en 16:9-fotbollsmatch (som man kan se via Astra på tysk TV i HDTV kristallklart), på Eurosport "boxer", så är det sämre än Youtube.. 16:9-läget (eller brist på) kan man kanske inte belasta Boxer för? Men den dåliga "kvantiseringen"/bandbredden kanske?

 

 

Jag är hyfsat nöjd med boxer, men just Eurosport ser jag ALDRIG på boxer! Totalt värdelöst.

 

Men du snackade som sagt CanalPlus.... Svaret är att det inte är dina grejer det är fel på, utan någon annanstans mellan idrottsplatsen-din TV..

Högst antagligen hos CanalDigital, eller hos din leverantör. Sattellit är i princip det "bästa man kan ha", som privatkund, förutsatt att allt funkar..

("Inga" mellanhänder.)

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar för svaret, det jag menade med snös var dock att det har snöat här där jag bor och undrade om det kan ha påverkat kvaliten de senaste dagarna? Men jag tvivlar på detta med tanke på att det sänds via digitala marknätet.

 

Sen är min box oxh tv inställda på 16:9 båda två. Men bilden blir inte bättre. Har testat att kolla på matcher från både canalplus och tv4sport men det är dåligt på båda. Likadant om jag kollar på film på tex 3an, 5an, canalplus eller vilken annan kanal som helst. Bilden är bra på nära håll men så fort det filmas från lite längre håll så är det kass kvalitet. Beror det på att signalstyrkan endast är på 78% eller? Och kan jag påverka detta isåfall? Stör mig på detta hela tiden nu när jag kollar på tv. Innan var det aldrig att jag störde mig på något utan bilden var bra enligt mig men så är som sagt inte fallet nu=(

 

Men det känns iallafall lugnare att veta att det inte är TVn som är kass. Det är ju ingen supertv men den ska ju fungera utmärkt att kolla på vanlig tv med utan att störa sig på kvaliten.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite humor:

Du kanske är närsynt?

End of humor..

 

Skämt åsido, så har det "alltid" varit så att TV har varit bäst på närbilder. På grund av den låga upplösningen, så blir helbilder/panoramabilder självklart sämre än närbilder.

 

Upplösningen har ju förbättrats under årens lopp, frånsalige Alexander Bairds 30 linjer på 1920-talet till dagens HDTV (720). Det du ser genom Boxer/DVB-T är en SDTV (standard-TV) -signal, som din TV i bästa fall interpolerar upp till en bild som "påminner om" en HDTV-signal.

 

Ungefär som mp3 "påminner om" CD-kvalitet.

 

Olika TV-apparater gör detta olika bra.. Min TV gör detta jobb MYCKET bra. Eller så behöver jag nya glasögon/bättre förstånd än vad Gud har begåvat mig med... Hursomhelst är jag nöjd. Förutom med Eurosport via Boxer/DVB-T. Där är det pixligt/blockigt värre. Samt i fel aspect ratio.

 

Det där med snö:

Blötsnö (främst blötsnö) som lägger sig på parabolen orsakar inte "sämre upplösning", utan blötsnö orsakar "skip", dvs. att signalen (bild/ljud) försvinner oftast med ett tjut, kommer tillbaka, försvinner igen etc.) eller att det försvinner helt. Pudersnö, orsakar inte alls några problem. Förutsatt givetvis att man har en bra signal i vackert väder. (När himlen är blå)..

 

Lycka till!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, ja tvn som jag har är ju en hdtv dock har jag ingen hdbox så hdkvalitet har jag inte räknat med. Men jag får försöka pilla mer med inställningarna och om det inte hjälper får jag nöja mig med bilden jag har nu. Tack för svaren iallafall!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ansikten som geléklumpar på långt håll?

 

Låter märkligt...

 

Jag kör Telias digital-tv och märker inga sådana fenomen på min 42" FHD LCD från Centrum. Däremot så känner jag igen detta med mycket som rör sig; då blir det eftersläpningar. Tv:n hinner inte med liksom. Ett sånt där konfettiregn som faller, t ex. när vinnaren vinner i melodifestivalen ser hemskt ut på min tv. Men konfettin faller ju inte för evigt! *ler*

 

Detta med dålig utsändning märker jag mest när jag tittar på tv:n från sidan. En bra utsändning ser bra ut, med en dålig blir det dåligt. Med SVT så kvittar det om jag sitter rakt fram eller från sidan. Lika bra bild ändå. En kanal som typ comedy channel ser hemsk ut hur jag än tittar. Ljudet på just nämnda kanal är bara fullständigt bedrövligt!

 

Bosse

http://bosse.bloggar.nu

 

[inlägget ändrat 2009-02-17 01:44:12 av Bosse-i-skogen]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...