Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Några "oldtimers" kvar på forumet?


mindsleep

Rekommendera Poster

Kul att det blev en lång tråd med diverse diskussioner...det hör väll till ovanligheterna här på eforum numera ;) (om det inte handlar om virusborttagning).

 

Jag kan inte ge exakt konkreta förslag på vad som ska ändras eller göras för att eforum ska "bli som det var".

 

Men jag skulle vilja påminna IDG´s ledning om att som någon sa är det extremt mycket "goodwill" att bedriva sveriges största kunskapsforum. Det är ett riktigt vasst argument när man raggar annonsörer.

 

IDG måste också inse betydelsen av att ha ett par eldsjälar (som dom anställer och ska sköta forumet). De måste även lyssna på "the oldtimers" det vill säga de erfarna besökarna.

 

Man kan inte bara ge upp och säga...jamen ingen är ju ändå inte intresserad av att hjälpa till. Eftersom eforums besökare ställer upp gratis så kan man inte ha krav på dem. Man måste bara fortsätta försöka engagera besökarna och föra en dialog.

 

För mig personligen har mitt förtroende för eforum rubbats. Därför är jag inte lika engagerad i eforum. Men vem vet...kanske kommer det tillbakas.

 

Kul att läsa alla trådar från välbekanta namn (nämner inga namn denna gång så ingen känner sig glömd).

 

"Cecilia" ska jag dock nämna som är en riktig eldsjäl för detta forum. Hoppas IDG uppskattar dig som vi som får hjälp av dig gör!

 

//MVH Mindsleep

 

I am who i am, you are who you are, i respect that

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 59
  • Skapad
  • Senaste svar
"Cecilia" ska jag dock nämna som är en riktig eldsjäl för detta forum. Hoppas IDG uppskattar dig som vi som får hjälp av dig gör!
Tack!

Jo, jag känner mig uppskattad av både IDG och alla eforumare. :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pontus Jeppsson
Akta nu så inte sambons röda hamnar i din vit-tvätt =)

 

Risken är nog större när det är jag som tvättar... ;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pontus Jeppsson

Ska se till att fixa det i fortsättningen. Jag lovade det efter förra enkäten också, men den nuvarande är det inte jag som har lagt upp, därför har jag missat det.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pontus Jeppsson

Det tror jag också. Faktum är att när det gäller tidningsmarknaden så brukar alltid lösnummerförsäljning gå upp i en lågkonjunktur, vilket anses bero på att folks informationsbehov ökar i oroliga tider. Rimligtvis gäller det även webbsajter.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag håller med mindsleep.

 

Tips:

Startsidan på e-forum kunde ju ha en klickbar inforuta med några länkar

till bra antivirusprogram. (Samt en FAQ.) Så slipper vi att "överösas" med frågor om virusproblem. Sånna grejer (problem) beror oftast på att folk inte har antivirus i sina burkar. E-forum/IDG kunde kanske tjäna lite på att sponsra/få reklampengar från bra företag inom detta. Utan att riskera samvetet/"opartiskheten".

 

Själv är jag fruktansvärt trött på alla inlägg som innehåller "hijack this"..

De flesta system (för förskoleklass: "data") blir inte angripna av virus eller liknande om "datan" (systemet) har okej brandväggar och antivirusprogram.

 

Sen vet jag inte om jag börjar själv bli lite "trött" på "data".. (Tror inte det, men men..) Hållit på i snart 30 år. Lika glad trots allt. Men när grafikkortsutvecklingen (eller whatever) innebär att det man sa var supermodernt för tre veckor sedan, helt plötsligt är "stenålders".. Då orkar man kanske inte hänga med.. (Min server varnar mig var femte dag om att någon dator inte blivit uppdaterad på en vecka.. Nåja, strunt samma...) ;=)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Själv är jag fruktansvärt trött på alla inlägg som innehåller "hijack this"..

Själv skulle jag vara nöjd om jag kunde filtrera bort hela avdelningar från förstasidan (idag kan man välja att bara visa sina favoriter men jag vill ha det tvärt om) eller för all del om man kunde lägga på ett användarspecifikt filter som tar bort sånt som har vissa ord i subject (det skulle räcka rätt långt).

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sånna grejer (problem) beror oftast på att folk inte har antivirus i sina burkar.

...

De flesta system (för förskoleklass: "data") blir inte angripna av virus eller liknande om "datan" (systemet) har okej brandväggar och antivirusprogram.

Nja, antivirus brukar nog finnas men det räcker ju inte långt i dagens läge med besvärliga rootkits, tyvärr, för då behövs kraftfullare program. Det som behövs är förnuft och förstånd, så att man inte går på att det behövs en särskild codec för att se vissa xxx filmer eller tror på en popup som säger att din dator har 97 fel men det rättas till om du installerar programmet Antivirus 2009.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

virtuosen2 skrev:

 

Själv är jag fruktansvärt trött på alla inlägg som innehåller "hijack this"...

 

Du har missat hela vitsen med eForums filter.

Klicka på Filter i vänsterspalten och bocka i forum du inte vill se på startsidan. Fungerar förträffligt.

Själv har jag filtrerat bort samtliga forum utom Windows Vista, Windows 7 och Windows Server. På så sätt slipper jag se alla ointressanta inlägg.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Själv skulle jag vara nöjd om jag kunde filtrera bort hela avdelningar från förstasidan
Nu är jag ju inte intresserad av att filtrera bort forum sedan ett år tillbaka, men tidigare så såg jag aldrig till exempel Mac-frågot under Senaste inläggen. Då använde jag Filter-funktionen //eforum.idg.se/filter.asp . Har den funktionen ändrats?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nä, jag har nog bara glömt bort den :-)

 

Fast jag vill fortfarande hellre filtrera bort enstaka användare eller trådar med viss text i ärendet.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast jag vill fortfarande hellre filtrera bort enstaka användare eller trådar med viss text i ärendet.

Jag satte ihop en litet program för en del år sen för att göra just detta. Dessvärre fick jag nöja mig med att använda MS egna internet-kontroller (läs IE) så det programmet hamnade på hyllan när jag gick över till FF och bojkottade IE (och idag har jag lämnat FF helt och gått över till Chrome).

Det vore trevligt om Google och Mozilla kunde erbjuda gratis browser-kontroller att inkorporera i VS-projekt (eller finns det rent av?)

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om eforum bara varit lite snyggare gjord och inte tabell-baserad hade det ju varit skitenkelt att fixa on the fly och helt browser-oberoende.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om eforum bara varit lite snyggare gjord och inte tabell-baserad hade det ju varit skitenkelt att fixa on the fly och helt browser-oberoende.

Iofs kan man idag använda deras rss-flöde som bas, istället för, som du säger, det röriga tabellbaserade html-flödet. But who has the time...hade jag varit här lika frekvent som förr kanske jag tagit mig ork.

 

[inlägget ändrat 2009-02-10 17:57:01 av Anjuna Moon]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon skrev:

Fast jag vill fortfarande hellre filtrera bort enstaka användare eller trådar med viss text i ärendet.

 

Jag satte ihop en litet program för en del år sen för att göra just detta.

Skulle ge många 1000 för det programmet. :)

 

Det första jag skulle skriva in i programmet för att filtrera bort inlägg/trådar vore:

ff firefox och allt som förknippas med dylikt

 

Men då kanske du inte vill sälja?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Iofs kan man idag använda deras rss-flöde som bas

Förvisso, fast då måste man koda sig sidan själv. Min tanke var att droppa en funktion på dom-trädet som städade bort saker ur befintlig vy. Går ju fortfarande att göra men jag orkar inte riktigt.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har rätt. Givetvis ska man inte som någon jungfru klicka "ja" på allt som poppar upp.. Men det trodde jag att jag skrev mellan raderna...

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har varit med sedan 2002. Firar 7 år på forumet om 4 dagar :)

Jag är otroligt tacksam för allt jag lärt mig här och har förhoppningsvis gett en del tillbaka.

 

Men jag håller med om att det var bättre för några år sedan. Då gick det poppa popcorn och bara hänga på forumet en fredagskväll... sorgligt va?

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Firar 7 år på forumet om 4 dagar :)
Grattis! :thumbsup:

 

Då gick det poppa popcorn och bara hänga på forumet en fredagskväll... sorgligt va?
Ni tycks vara många som saknar det. Varför bestämmer ni inte bara att ni ses här på fredag? :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag var rätt okunnig om datorer innan jag blev medlem här på Eforum,har

lärt mig en hel del genom att hänga här på forumet.Bl.a vikten av att

ha antivirus och brandvägg installerat,hade kört med datorn helt

oskyddad i flera år innan dess,men nu vet jag bättre.

 

 

[inlägget ändrat 2009-02-11 23:34:10 av Brynäsarn]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför bestämmer ni inte bara att ni ses här på fredag?

På 7-8 år hinner inte bara eforum förändras, även oldtimers skaffar sig liv :-)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 7-8 år hinner inte bara eforum förändras, även oldtimers skaffar sig liv :-)

 

Sant! När jag blev medlem hade jag just skaffat min första PC och var fattig musikstudent. Det tog mig en hel dag att lura ut att det lilla kretskortet med processorn på faktiskt skulle sitta fast på det stora kretskortet med alla sladdarna.

 

Nu har jag själv byggt flera burkar till mig själv och till flera kompisar, har två barn och är fattig musiklärare. Så vardagen ser ju aningen annorlunda ut nu...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet var du kommer ifrån mindsleep. Har själv haft dessa, eller i alla fall liknande, reflektioner från och till. Det har då gällt både avsaknaden av kvalificerade frågor/svar och stimulerande diskussioner/läsning.

Men jag tycker mig märka att det går i vågor. Visst försvinner ibland ett proffs, en provokatör/debattör men å andra sidan så tillkommer det nya lite då och då. Det kan mellan dessa tillfällen skapas ett litet glapp där det känns som att eforum blivit sämre innehållsmässigt och man (iaf jag) tar ett litet brejk, men sen dras man ju ändå och ofrånkomligen tillbaks. Innan man vet ordet av så har man skrivit hundratals nya inlägg och läst desto fler. Läser man mellan raderna och har koll på sina eforumprofiler så verkar detta beteende gälla fler än mig själv :)

 

Jag har även (både i öppna delen och i moderatorhörnan) varit starkt kritisk till IDG's bristande engagemang i eforum. Jag har där, och i mail, ordväxlat med företrädare för IDG som ständigt lovar bot och bättring. Visst har det hänt en del den senaste tiden, men på tok för lite.

 

/Cluster

medlem sedan 9 augusti 2000

moderator för 24 olika forum

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bara av ren nyfikenhet. Vilka forum hänger ni andra oldtimers på mer än eforum? Kanske har man stött ihop någon annanstans också.

 

Själv är jag en frekvent besökare på tidningen studios forum.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bara av ren nyfikenhet. Vilka forum hänger ni andra oldtimers på mer än eforum?

Kan inte påstå att jag hänger någonstans men jag brukar läsa stackoverflow.com, forumen hos dpreview samt ett fåtal andra mer specialinriktade lite av och till.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...