Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Skumt trådlöst problem


Schtaan

Rekommendera Poster

Bor i en fastighet med Bredbandsbolaget som leverantör, dynamiska adresser m.a.o.

Hjälper en granne med hennes bärbara dator och trådlösa router.

Får dator och trådlöst och internet att fungera hemma hos mig utan problem.

Tar alla delar (dator, sändare, kabel) och går till grannen 25 meter bort i samma hus och stoppar in nätverkskabeln, startar sändaren, bootar om datorn och det fungerar INTE!! Inget internet. Kommer åt routern på dess interna ip adress.

Grannen har också som jag en switch för delning av linan till telefon & en annan dator. Telefon fungerar & den andra datorn har ett fungerande internet. Prövat att också koppla in sändaren direkt i vägguttaget (går förbi switchen) men fortfarande dött. Plockar jag ner delarna igen och går hem till mig igen så funkar det perfekt. IP adressen till respektive lägenhet är ju dynamisk så jag har ju inte angett nåt sånt någonstans.

Stoppar jag i nätverkskabeln i datorn hemma hos grannen funkar ju internet helt felfritt.

 

Datorn har Vista.

Nåt förslag någon???

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du flyttar på ditt modem upplever operatören att det är din uppkoppling, inte kompisens. Operatören känner av modemets MAC-adress och inte platsen.

 

Sändaren? Är det modemet du menar?

 

Sen till egentliga frågan. Vad är problemet? Om du vill komma åt internet från grannens utrustning ska du ansluta till dennes router, inte modem. Hur ser grannens uppkoppling ut? Internet - modem router/switch - datorer?

 

Om ansluter med din dator till grannens router ska det gå bra. Eventuellt behöver routern startas om.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...