Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Jag börjar gråta snart :(


T.P

Rekommendera Poster

jag är ny i PHP och jag ska installera det. men det är väldigt krångligt, för jag får det inte att fungera.

 

jag har laddat ner en PHP editor (Crimson), och sedan ska man ha "Xampp" och sånt. men jag får det inte att fungera när jag vill testa det jag har gjort i webbläsaren.

är det är något jag måste göra med Localhost, (vad det nu är).

jag har sparat filerna i en vanlig mapp och så.

 

iallafall, jag är så nollad på detta. kan någon hjälpa mig att komma igång, typ installera allt, helt från början till slut. finns det någon sida där det förklaras steg för steg, för jag fattar ingenting av installationen, (speciellt inte "Localhost", snälla förklara detta, vad är det, vad jag har förstått är det nåt man ska fixa nåt med)

 

tacksam för svar.

 

Är jag den enda som haft problem med installationen?

 

Tråden flyttad från PHP av moderator

 

 

[inlägget ändrat 2009-08-04 21:50:11 av Cluster]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hm. localhost är ett namn på din dator. (Ungefär som "jag själv" är ett slags namn på dig själv.)

 

(Det finns en IP-adress bakom localhost, som också leder till den egna datorn, och det är 127.0.0.1 )

 

Jag vet ju inte riktigt vad du har problem med... men om jag minns saken rätt så kan apache vara lite kinkig och vilja veta ett riktigt dns-namn till sig själv. Så detta kan man kanske behöva skriva in någonstans.

 

(Detta är då förmodligen samma namn som det du ska skriva in i webbläsaren för att komma till din sajt, typ http://localhost/testsida.php eller http://testservern/testsida.php )

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ett steg på vägen.

 

jag kunde logga in på Xampp. men när jag försökte öppna en php fil kom felmeddelandet, " du har inte tillräckliga rättigheter för att få tillgång till det änskade objektet ungefär", och eftersom jag inte är bra på brandväggar och internetinställningar "kunskapsgrad 1" typ, så måste jag fråga varför det inte funkade nu.

 

måste man spara php-filerna i en speciell mapp typ???

 

tacksam för svar, och nu har jag kommit halva vägen, typ.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

(Ok då håller jag tyst om *nix-kommandon som chmod och chown.)

 

Istället ska du väl klicka på mappen och kontrollera så att både du och XAPMPP-tjänsten har rättigheter till filerna, så att inte Vista (och NTFS) i sig hindrar er.

 

Sedan är det så att apache har ett eget system för att styra åtkomst till mappar och sidor. Detta styr man med en fil som ska heter .htaccess och som ska ligga i den "webbsidemappen" som "apache-reglerna" ska gälla för.

 

Ett exempel på hur en .htaccess kan se ut:

IndexIgnore .htaccess */.??* *~ *# */HEADER* */README* */_vti*

<Files "*.html">
order deny,allow
allow from all
</Files>

DirectoryIndex index.php

 

(Hoppas något rättar mig om jag är helt ute och cyklar, vilket kan vara fullt möjligt då det var lääänge sedan jag själv körde någon Windows-server.)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

jag hittade filen hittade filen men den sån inte ut som koden du har skrivit.

jag hatar att inte ha det hemma eftersom jag läser PHP i skolan, (min lärare är inte bra på att förklara saker), så jag förlitar mig på er här på forumet. men inget verkar fungera.

jag kör php editorn, (crimson) inte den man får med i xampp. jag har installerat xampp på C:, INTE C:/program, eftersom man får något meddelande när man installerar xampp att man inte kan installera det där på Vista. sedan har jag en mapp på C: också dår jag sparar filerna jag gör.

 

när jag sedan ska öppna filerna i explorer skriver jag HTTP//localho...

jag har testat lite olika där.

jag har också sett till att starta Xampp.

 

så får jag upp felmeddelandet.

 

jag vet inte om det spelar någon roll vart man installerar mm.

 

men om någon av er är grymma på sånahär problem kan ni hjälpa mig lösa problemet en gång för alla.

som sagt brandväggar och sådant, om det beror på någon säkerhetsgrej, kan man inte typ stänga ner ALLA säkerhetsinställningar, mjukvaror och sådant som skyddar datorn? kanske inte är säkert, men har ändå virus på datorn. men vem vet kanske är någon säkerhetsgrej? rätta mig om jag har fel.

 

Jag är riktigt desperat efter en lösning.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sorry.

 

I och med att jag själv inte kör Windows-servrar nu för tiden, har jag svårt att ge mer detaljerade tips.

 

Hoppas någon annan har nåt bra att säga.

 

Men i brist på bra råd, och om du är desperat, säger jag så här:

 

Du kan ju alltid hyra in dig hos ett sk webbhotell, där du lägger upp dina filer via ftp, och ser du bara till att filerna heter .php på slutet så ska det fungera. (Freeware-editorn pspad.com är trevlig för att jobba med filer på en ftp-server.) (Webbhotellet binero.se kanske är lämpligt, eller kanske den danska lågprisvarianten one.com .)

 

Eller... går det inte nå skolans server hemifrån? Via ftp tex?

 

En hårdare variant är väl att dra igång valfri linux-baserad distribution. Antingen på en egen gammal PC, eller i en virtuell maskin. Jag vill inte påstå att detta är helt enkelt heller. Men det är betydligt mer beprövat (av betydligt fler) att köra Linux Apache (Mysql) Php, LAMP. I alla stora Linux-baserade, tex Ubuntu, finns en pakethanterare där tusentals program ingår. Så där letar man upp och kryssar i Apache och PHP. Sedan borde det bara vara att lägga upp sina .php-filer på rätt ställe.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hejsan

 

har du gjort de här åtgärderna.

 

1. Installera Internet Information Server 7 (IIS7) på Vista

http://vistatips.se/installera-iis-pa-vista/

 

2 Installera PHP o mysql

http://nygards.org/php/installera.html

http://www.aspkoll.se/ArticlesRead.asp?id=132

 

eller

 

 

kan du Installera EasyPHP 3.0 sen är det klart med php och mysql

[inlägget ändrat 2009-02-08 18:43:48 av mac3]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

ok.

jag har inte aktiverat IIS.

 

men nu kommer nästa problem :(

rutan "aktivera eller inaktivera windows-funktioner" blir tom för mig???, suck.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...
DarthMortar

När man kör EasyPHP så kan man ju köra och installera databaser, men det funkar inte, de är inte lösnordsskyddade så när jag försöker instalelra något så gnäller den hela tiden på att man måste ange något i alla fält. Hur ger man lösenord till databsen?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hej

svar nej, du måste skapa en databas med hjälp av [EasyPHP] - administration -> phpmyadmin innan du kan använda den

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...