Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Eget företag, regler


Monshi

Rekommendera Poster

Okej, jag börjar med att säga att jag skulle kunna ringa och fråga skatteverket...men det är inte lika kul som att fråga ER!

 

Det är som så att jag funderar lite kring F-skattebevis, dvs registrera en enskild firma.

 

När man har F-skattesedel måste man, som jag förstått det, rapportera in en budget/vintsplan och utifrån hur mycket vinst man beräknas göra betala in en preliminär skatt varje månad. Vid slutdeklaration jämkas det inbetalade mot det verkliga resultatet.

 

Frågorna är då två:

Planerade vinsten, kan man sätta denna lågt för att sedan om det gått bra jämka det vid slutet av året?

Möjligt att under året ändra justera planerad vinst och på så vis ändra månadsinbetalningen?

 

Samt, har jag förstått det hela korrekt?

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Monshi! Det har gått att få beslut om inbetalning av preliminärskatt ändrat flera gånger under året. Både uppåt och nedåt. Bara man har vettig motivering för ändringen. Det är min erfarenhet av egna enskilda firman och några som hjälper med småföretagandet.

Det brukar komma ett besked just i dagarna men ibland är det förseningar. För 2009 är första inbetalning av F-skatt 14 februari ...

 

med vänliga hälsningar

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur är det då med hur stor vinst man "måste" deklarerar, dvs hur mycket preliminärskatt man måste betala?

 

Antar att det på ett schablonmässigt sätt jämförs med föregående års om man inte kan motivera en ändring på något vis. Så första året borde det vara ganska fritt att sätta ex.v. 10 000 kr som beräknad vinst för att sedan riskera att antingen få höja under året eller pyttsa in en summa på skattekontot innan året är slut (för att slippa ngn avgift som säkert annars finns).

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror att man vill veta hur du bedömer intäkternas storlek och så kostnadernas storlek mer specifikt. Tror du att de blir lika stora det första året (ingen överraskning om det blir så) så ska du slippa betala F-skatt.

Den beslutas då bli noll kr.

Men jag talar bara utifrån mina erfarenheter som började 1997 då jag startade min firma. Skattekontorens handläggare kan ju själva göra bedömningar och jag minns ett tag sa man att Fiscus bedömde olika i Stockholm och i Göteborg ...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, tack för svaren.

 

Får fundera vidare på det och kanske kontakta skattenissarna för att få helt raka besked. Det brukar vara duktiga på att svara om man har specifika/bra frågor.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...