Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Skärmen blinkar/flimmar till.


Datorolle

Rekommendera Poster

Hej, igår köpte jag en ny dator från komplett.se kallad komplett gamer i30 (http://www.komplett.se/k/ci.asp?sku=10158).

 

Jag har sedan tidigare en platt skärm från fujitsu siements, exakt märke vet jag inte. Jag har haft skärmen i ett par år och den har fungerat mycket bra. Men nu med min nya dator så har jag upptäckt att skärmen blinkar till med mellanrum. Det händer som oftast när jag är inne i något spel (Just inloggningsmenyn på World of warcraft är som värst då skärmen blinkar till ungefär var 4'e sekund) men det händer också ibland när jag bara är ute och surfar på webben eller bara klickar på start menyn eller liknande. Jag har uppdaterar dem senaste drivrutinerna till mitt grafikkort ifrån ATI's hemsida.

 

Jag tror alltså verkligen inte att det är skärmen det är fel på eftersom den har alldrig blinkat förut, utan jag tror att det är någonting i datorn.

 

''Blinket'' är väldigt snabbt, någon tiondels sekund kanske, och skärmen blir liksom inte helt svart, utan flimmar till.

 

Om det är något mer ni behöver veta så snälla skriv.

 

 

[inlägget ändrat 2009-01-13 18:17:40 av Datorolle]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag utgår från att du anslutit 2 st PCI-E kablar från nätaggregatet till grafikkortet eller hur?

Vilken drivrutin kör du grafikkortet med?

Vilken upplösning kör du skärmen med?

Vilken uppdateringsfrekvens kör du skärmen med?

Vilken BIOS har grafikkortet?

För att ta reda på grafikkortets BIOS, ladda hem och kör GPU-Z

http://www.techpowerup.com/gpuz/

Hur mycket minne hittar Windows? 2,5GB eller ?

I XP hittar man detta under system, Vista ?

 

Hur stor är skärmen? Inte yttre mått utan själva skrivbordet?

mm vertikalt/lodrätt?

mm horisontalt/vågrätt?

mm diagonalt?

 

 

[inlägget ändrat 2009-01-13 18:44:52 av jannejanne]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inte jag som har satt ihop datorn så vet inte om två PCI-E kablar från nätaggregatet sitter i till grafikkortet. Drivrutinen har jag laddat ner ifrån ATI's hemsida, (Windows vista, 64 bit edition, Radeon, Radeon HD 4800 series) och det står att versionen är 8.561.0.0. Jag kör med hög upplösning. Min uppgraderingsfrekvens är 75 Hz. BIOS versionen är VER011.013.000.002.000000. Datorn hittar 4.00 GB RAM-minne

Lodrätt: 22,5 cm

Vågrätt: 30 cm

Diagonalt: 38 cm

 

Hoppas att det hjälper er att hjälpa mig!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min uppgraderingsfrekvens är 75 Hz
Finns ingen anledning att köra tunna skärmar på högre än 60 Hz (till skillnad från tjocka CRT-skärmar), så se om det blir bättre om du ställer ner den.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har en 15" skärm.

Rimlig upplösning borde vara 1280x1024 eller 1024x768

 

Vilken upplösning kör du?

 

Om du vänsterklickar på den gröna nVidia ikonen nere till höger (jag kör XP) så får du upp skärmupplösning längst upp på menyn.

Klickar du på skärmupplösning kommer det upp en eller flera upplösningar.

 

Jag har tex en bock just nu för 1280x1024 min upplösning.

Vad har du.för upplösning.

 

Vem har byggt datorn? Ja det var ju dum fråga, du har ju fått den färdigbyggd från komplett förståss?

 

 

 

[inlägget ändrat 2009-01-13 20:52:27 av jannejanne]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har 1024x768 i upplösning.

jag kan välja mellan 800x600 och 1024x768

Ja den kom färdigbyggd ifrån komplett.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilken av av de 2 kontakterna för bildskärmar på grafikkortet använder du?

Den som är närmast moderkortet eller den som är längst bort från moderkortet?

 

Ett förslag är att du stänger av skärm och dator och drar ut sladdarna ur 230V väggkontakterna.

Och sedan byter kontakt på grafikkortet till skärmen.

Har själv sett bättre resultat med den kontakten på grafikkortet som sitter längst bort från moderkortet.

 

(Att jag frågade hur mycket minne Windows visade berodde på att jag har ett XFX9800GTX+ som vid leveransen hade en "äldre" BIOS som gjorde att 4GB blev 2,5GB. Var tvungen uppgradera BIOS men det problemet har inte du, bra)

 

Förresten kan du inte se högra delen av grafikkortet genom plexiglaset?

Och det är i högra delen av grafikkortet det ska gå in 2 st PCI_E kablar från nätaggregatet in i grafikkortet.

 

Förresten om du kör HW monitor hur ser det ut?

http://www.cpuid.com/hwmonitor.php

se bild om jag får till det

 

[inlägget ändrat 2009-01-13 22:13:33 av jannejanne]

[bild bifogad 2009-01-13 22:15:03 av jannejanne]

1114954_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet faktiskt inte var moderkortet sitter, men jag använder den kontakten som sitter längst till vänster ifall man kollar på datorn framifrån. Hoppas att det hjälper. Jag har försökt att byta kontakt och starta om, dra ut sladdarna mm men har inte funkat. Där sitter i 2 st PCI_E kablar i grafikkortet

 

Har bifogat bild.

 

[bild bifogad 2009-01-14 17:17:06 av Datorolle]

[inlägget ändrat 2009-01-14 17:17:30 av Datorolle]

1115137_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jadå det var inte det lättaste. Komplett/Du har tydligen bytt ut en del jämfört med den länken du lämnat i början

Processor bytt från 9400 till 9550

Grafikkort bytt från XFX 9800GTX+ till något 4850.

För att vara säker på att det inte är bildskärmsproblem, kolla med en annan skärm, låna av kompis?

 

För att mer få koll på vad som är vad, moderkort osv

http://www.nordichardware.se/Guider/?skrivelse=220&page=1

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej tack ingen för svar. Ja, jag hade helt glömt när jag skrev inlägget att jag hade bytt ut en del saker, men problemet är nu löst, det visade sig att det var ett känt problem med grafikkortet och jag var tvungen att sänka grafikkortet till 900 mhz. Tack igen för svaren :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...