Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Uppgraderings frågor!


DeXtah

Rekommendera Poster

Tja, jag hade tänkt att bygga en helt ny dator men fick avslag från andra parten här hemma :(. Jag hann redan köpa mig ett 9800GTX kort som jag inte tänker lämna tillbaks hehe. Jag tänkte också smyga in en ny processor i burken, som för övrigt har ett MSI k4n platinum moderkort med en AMD 64 3000 processor. Har kollat upp dess max läge angående processor och det klarar max en amd 64*2 dual core 4600 (socket 939). Nu kan man bara köpa såna begagnade för runt tusingen på tradera o ebay tyvärr o det e ju ganska mkt pengar, men är det värt att byta processorn i min gamla "häck"? Den har 2gb ram som nog räcker ännu, jag kör windows xp. Kommer det bli märkbar skillnad i spel o liknande om jag byter processorn? Eller styr grafikkortet helt det nuförtiden, är inte lika insatt som förut i dessa ämnen..

 

[inlägget ändrat 2009-01-12 09:06:05 av Fredrik. J]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kommer det bli märkbar skillnad i spel o liknande om jag byter processorn?

Beroende på processormodell så ja, helt klart, speciellt som vidare inköp efter 9800GTX-kortet väl hade lagts på överskådlig framtid(?) :) Det finns/fanns dual core-processorer för din sockel som presterar mer än dubbelt motför nuvarande A64 3000+ (och som också hade överlägsen spelprestanda motför Intels dåvarande konkurrent Pentium D).

 

Min förra processor var Opteron 185 (samma som FX-60), socket 939, med vilken jag körde 8800GTS 640MB SLI. Jämförelsen är intressant för att två av dessa kort presterar typ som ett 9800GTX... Med ett 8800GTS samt Opteron-processorn, 2.6GHz dubbelkärnad, blev poängen i 3DMark06 runt 8000, och med ett till sådant kort plus lite överklockning av processorn till drygt 2.8GHz blev ställningen närmare 11000 vad jag kommer ihåg. Med rätt processor borde din dator alltså passera 10000 poäng tämligen enkelt. Men med nuvarande blir det säkert några tusen poäng lägre, vilket du förstås kan kontrollera om du vill:

http://www.futuremark.com/benchmarks/3dmark06/download/

 

Är du förresten säker på moderkortets benämning – det råkar inte vara "K8N Neo4 Platinum" istället? För det klarar i alla fall upp till Opteron 180 eller X2 4800+ (fr o m biosversion 1.D)...

http://global.msi.com.tw/index.php?func=prodcpusupport&maincat_no=1&cat2_no=&cat3_no=&prod_no=165#menu

 

Listning av socket 939-processorer hos Prisjakt:

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=341

[inlägget ändrat 2009-01-12 18:58:47 av RN]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för det utförliga svaret!

 

Angående mitt moderkort har du rätt: http://global.msi.eu/index.php?func=searchresult&keywords=K8N+Neo4+Platinum

 

Om man kollar Cpu support där ser man att den klarar processorn du pratar om där, är den bättre än 64*2 dualcoren? Verkar som att opteron processorn inte finns att köpa heller, iafall om man kikar på prisjakt länken du bifogade. Vad tycker du jag ska skaffa för processor om du kikar på min länk o cpu-erna den klarar där? Oj, samma länk som du skrev i ditt inlägg ;)

 

Har för tillfället ett bud på en athlon 64*2 dual core 4200+ på tradera för 850:- ! Tack för all hjälp..

 

 

[inlägget ändrat 2009-01-12 21:49:13 av Fredrik. J]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man kollar Cpu support där ser man att den klarar processorn du pratar om där, är den bättre än 64*2 dualcoren?

Opteron 180 är i princip densamma som X2 4800+, liksom Opteron 185 egentligen är samma som FX-60... Det vill säga att Opteron 180 är dubbelkärnig; 2400MHz på varje kärna; 1024KB level 2-cache per kärna och alltså totalt 2048KB.

 

Med lite fantasi kan man se det som att en Opteron 180 skulle motsvara att datorn får två st AMD64 4000+. Och två st 4000+ smäller såklart högre än en ensam 3000+..! :)

 

Dessvärre är ju marknaden rätt tom på 939-processorer. :( Så ta det bästa du kan hitta till realistiskt pris... Om det nu skulle visa sig bli den X2 4200+ du pratar om skulle det enligt resonemanget ovan då motsvara att datorn åtminstone hade fått två st 3500+... ;)

 

Nu ger inte två kärnor per automatik fördubblad prestanda, vilket iofs också kan avläsas av processorernas respektive prestandaindex, utan det krävs också att spelet/programmet är skrivet för att nyttja två trådar. Nedan finns iaf ett gammalt test (slutet av 2005) av några av dessa processorer – tänk på att inte många spel kunde nyttja fler än en kärna då, vilket också avspeglas i testresultaten för just dem...

http://www.xbitlabs.com/articles/cpu/display/28cpu-games_3.html#sect0

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ah tusen tack igen, nu har jag lite mer kött på benen! Det optimala vore ju att hitta en opteron 180 då ja, svårfunna bara ;( Nu har jag ju för tillfället högsta budet på den där 4200 dual coren också, men jag vill inte betala mkt mer för den än mitt bud jag har nu. Hojta gärna till om du hittar någon opteron till ett bra pris!

 

Jag skulle å andra sidan kunna hitta ett begagnat am2 moderkort + processor till bättre prestanda än en ny "bra" socket 939 processor nästan verkar det som!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det optimala vore ju att hitta en opteron 180 då ja,

Ja helt klart ifall datorn ska bromsa 9800GTX så lite som möjligt.

 

Jag skulle å andra sidan kunna hitta ett begagnat am2 moderkort + processor till bättre prestanda än en ny "bra" socket 939 processor nästan verkar det som!

Det var lite det jag hade i åtanke med texten "ta det bästa du kan hitta till realistiskt pris". Men då börjar vi å andra sidan att snubbla farligt nära kring det som regeringen därhemma väl hade lagt in sitt veto på..? ;) Det behövs f ö i så fall också annat RAM-minne eftersom AM2 använder DDR2...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm, ja det e klart då behövs andra minnen också.. Verkar som jag kommer få den där 4200 dual coren på tradera nu, 23h kvar på auktionen!

 

Får jag den inte så kanske det blir am2 + processor + minnen, om jag kan fynda på tradera till bra pris d.v.s. Får smyga med det här hemma, kan bli svårt då vi har en 2v baby här!

 

Kom att tänka på att min nätdel kanske behöver bytas då också, suck. Får kika på den sen.. Återigen tack för all hjälp o tips :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det blev en ny setup ändå till slut.. En intel core2 duo 8400, ett asus p5q se moderkort o 2gig minne! Får smyga ihop det någon natt o gömma kartongerna när dom kommer :)

 

Hoppas man får några kronor för mina gamla data delar så det inte blir för skralt på kontot bara... Tack för all hjälp RN !

 

Min nätdel var en deltaco på 450W o e rätt ny, får hoppas den håller..

 

Angående den där processorn 4200*2 dual coren athlon på tradera så gick den upp till 1600:- , HELT SJUKT! Lika mkt som min intel jag köpte..

[inlägget ändrat 2009-01-15 12:37:41 av Fredrik. J]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det blev en ny setup ändå till slut.. En intel core2 duo 8400, ett asus p5q se...

He, du bara härmas för jag har E8500 och Asus P5E! :thumbsup:;)

 

Min nätdel var en deltaco på 450W o e rätt ny, får hoppas den håller..

Jag ska hålla en :thumbsup: för det för med detta nätagg kommer du nog att pendla på gränsen till om datorn ska vara stabil eller inte..! :-/

 

Angående den där processorn 4200*2 dual coren athlon på tradera så gick den upp till 1600:-

*host* :-O

 

Roligt iaf att man kunde vara till nån nytta! :-)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Skulle bara meddela att nya datorn är ihopbyggd nu o funkar kanon, vilken skillnad!

 

Setup: Asus P5Q SE, Intel duocore2 8400@3.6Ghz (måste ju trimma lite), 2gb ddr2 pc6400 800mhz, 9800GTX geforce.. 5500 poäng i 3dmark 06 med det gamla systemet med 9800 kortet installerat. Nu har man 14000 poäng istället ;) Allt verkar stabilt också med ström + processorn funkar kanon också, kört lite såna där cpu krävande program som pressar.. Tack ¨terigen för all hjälp!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...