Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Varför går internet ner på en dator (i taget)?


timpa82

Rekommendera Poster

Jag har Tele2 kabelinternet och använder Netgears router WPN824v2.

Jag har två datorer med inbyggda nätverkskort, även provat med routerns "tillhörande" trådlösa kort WPN111 tror jag det heter.

 

Det som händer är att internet går ner (kan inte ens pinga routern i det läget), på vilken dator som helst, men bara en dator åt gången.

Det kan vara 10 gånger på en timme, sedan kan det funka felfritt i en månad.

Man kan reparera anslutningen, då hoppar det igång igen, på obestämd tid.

Reset av dator/modem/router fungerar inte, har man tur kan det vara igång ett tag men det kan lika gärna bli fel igen om 2 minuter.

 

Jag har bytit ut routern en gång mot en med samma modell. Jag har probat med trådlösa på ena datorn, utan resultat, blir lika mycket problem.

Jag har provat avaktivera brandväggar i dator, även antivirusprogram.

Har även sökt uppdateringar på antivirusprogrammet på båda datorerna.

Båda datorerna kör Avast och Sygate Personal Firewall Pro, på Windows XP SP2.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tillägg: Om man kopplar förbi routern när det är mycket problem, och kopplar nätverkskabeln direkt in i datorn så är det inga problem. Har provat detta vid två tillfällen och det har funkat felfritt i någon timme efter problemet dykt upp.

 

Kan det vara något annat fel än routern?

När jag bytte ut routern så funkade det i kanske en månad innan det började strula. Så strular det jättemycket en tid, sedan funkar det felfritt igen...

 

Har hållt på så här i cirka ett halvår nu.

 

EDIT: Glömde tillägga att båda datorerna har inbyggda nätverkskort, men menade att jag även provat trådlöst.

[inlägget ändrat 2008-12-31 14:47:32 av timpa82]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan ju vara så löjligt enkelt som att dina grannar använder sina mikrovågsugnar! (ugnarna använder samma frekvensband som wlan. Ditt wlan använder bråkdelar av en watt i effekt, mikroungnar ligger på typ 1000 watt..)

 

Men jag tror inte det är så enkelt.

 

En annan möjlighet/felkälla: Flera i ditt närområde använder samma kanal i sitt/sina wlan. Man bör kolla vilka kanaler som används, och välja (om möjligt) en ledig kanal, eller åtminstone en kanal där "en stark granne" inte ligger.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...