Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Föra över data från laptop-hårdisk


Verisa

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag har en totalkvadad laptop (tappad i golv). Vad jag nu vill göra är att få ut informationen från hårdisken som jag hoppas ännu är intakt.

 

Jag har köpt en adapter typ:

http://www.webhallen.com/prod.php?id=8130

men hur gör jag sen?

 

Jag har provat att koppla in hårdisken på IDE2 men datorn hittar den ej i "den här datorn". Ser ej någon beskrivning på disken hur man byglar om den så inte gjort det, kan det bero på det? Spelar det roll att det ligger ett OS på disken?

 

Tacksam för svar.

 

Veritas

 

[inlägget ändrat 2008-12-22 22:32:12 av Verisa]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla först att du vänt adaptern rätt på moderkortet!

 

Har aldrig provat en sån adapter, men eftersom du enbart kopplar in en enhet på IDE2, dvs din HD från laptopen, kommer den att betraktas som Master, vilket borde vara OK. Om den ligger som Primary, dvs IDE1, försöker datorn starta från OS:et om det finns något, annars inte. Om datorn startar med ordinarie OS är allt OK med inkopplingen iaf.

 

Jag förutsätter också att du anslutit strömkabeln.

 

Om den dyker upp i BIOS borde det gå att få igång den i Diskhantering och därefter i Utforskaren. Gör den inte det, har du problem, tyvärr.

 

[inlägget ändrat 2008-12-22 22:38:24 av flora50]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Understryker verkligen

Kolla först att du vänt adaptern rätt

 

Går nämligen att vända fel både på disken och på kablaget!

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vad händer om jag vänt fel? för störsnågot eller är det bara att vända och se om det funkar då?

 

[inlägget ändrat 2008-12-22 22:48:49 av Verisa]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kablaget vet jag är rättvänt men hur vet jag om det är rättvänt på disken? Vilken pin är "borta", jämt eller ojämt nr??

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har aldrig provat en sån adapter, men eftersom du enbart kopplar in en enhet på IDE2, dvs din HD från laptopen, kommer den att betraktas som Master, vilket borde vara OK. Om den ligger som Primary, dvs IDE1, försöker datorn starta från OS:et om det finns något, annars inte. Om datorn startar med ordinarie OS är allt OK med inkopplingen iaf.

 

Läste i en annan tråd där Cecilia skrivit att det var viktigt att det vist är viktigt att byglingen är riktigt gjord för att datorn skall hitta den (när man använder ide-kabel). Vet inte vilket som stämmer och ser ingen beskrivning på disken hur den skall byglas heller :-/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om att om du sätter adaptern på disken först så ser du att den saknade pinnen på disken stämmer överens med den saknade pinnen på stiften på adaptern.

 

Om du vänder disken så att etiketten är uppåt med stiften mot dig så saknas pinnen nertill. Med adapter på saknas också pinne nertill.

Du får då spänningsförsörjningen till vänster och du kan lägga ner disken på ett bord utan att adaptern "tar emot".

 

Den disk jag testar på nu är en Seagate och den har jumpersettings till höger om de övriga stiften och en förklarande text på etiketten.

 

Fabrikat och typ på din disk?

Ex. Seagate Momentus 40GB

 

Eg. spelar det ingen roll om den är byglad på ena eller andra sättet i början. Bara att pröva de tre olika valen. (Master, Slave, Cable select).

 

OBS! Inga ändringar av kabel eller jumpers med spänning på!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du sätter adaptern direkt på moderkortet i en ledig IDE-port och endast ansluter din disk, spelar det ingen roll hur disken är byglad. Det som ev kan hända är, att om den är byglad som slav kommer den inte att synas.

 

Om du däremot bara har en IDE-port, ska du sätta adaptern och disken på mittuttaget på kablen och bygla disken som slav eller Cable Select.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...