Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Min router slutar fungera vid hemtankning i hög hastighet


Digital_orf

Rekommendera Poster

Hej!

 

Varje gång jag tankar hem filer i min maximala hastighet så tappar min dator sin anslutning till routern. Försöker jag återansluta till det trådlösa nätverket så står det att jag har fel närverksnyckel, vilket jag inte har. Drar jag ur strömsladden till routern så behöver jag vänta ca en minut sen är jag ansluten till mitt nätverk igen, vad är problemet?

 

Tacksam för alla svar

 

MVH Johan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vista eller XP eller annat? Vad säger Loggboken om saken... kan du hitta nåt i den som sammanträffar med att du tappar anslutningen?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Högerklick på Datorn - Hantera

 

Men det finns också en del routrar som inte klarar av att hantera så många samtidiga anslutningar som det blir med fildelning.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag förstår ju inte så mycket av det som står i loggen så jag har tyvärr inte en aning om det ´står något om routerproblemet.

 

Fick min router D-LINK modell Dl524 från comhem när jag beställde bredbandet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nä, men jag tänkte att om internet dör ett visst klockslag kanske det finns felmeddelanden och varningar i loggboken vid samma tidpunkt; du skulle ju isf kunna klippa och klistra in dom här

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

okej jag antar att jag ska leta i fliken längst ner men det går ju inte att sortera på datum och allt ligger ju huller om buller så jag förstår ingenting av någonting tyvärr. vet inte alls om det går att leta på något annat sätt...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kolla under flikarna Program och System. Dom kan sorteras efter datum, typ etc genom att klicka på fältet högst upp i resp kolumn. Bara Fel och Varningar som kan vara av intresse.

Även loggarna i routern kan innehålla nyttig info

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här har jag hittat något under system

 

[log]Loggnamn: System

Källa: Tcpip

Datum: 2008-11-29 20:08:18

Händelse-ID: 4226

Aktivitetskategori:Ingen

Nivå: Varning

Nyckelord: Klassiskt

Användare: Saknas

Dator: Johan-dator

Beskrivning:

TCP/IP har nått det högsta antal samtidiga TCP-anslutningsförsök som tillåts av säkerhetsskäl.

Händelsens XML-data:

<Event xmlns="http://schemas.microsoft.com/win/2004/08/events/event">

<System>

<Provider Name="Tcpip" />

<EventID Qualifiers="32768">4226</EventID>

<Level>3</Level>

<Task>0</Task>

<Keywords>0x80000000000000</Keywords>

<TimeCreated SystemTime="2008-11-29T19:08:18.505Z" />

<EventRecordID>152756</EventRecordID>

<Channel>System</Channel>

<Computer>Johan-dator</Computer>

<Security />

</System>

<EventData>

<Data>

</Data>

<Binary>00000000010000000000000082100080000000000000000000000000000000000000000000000000</Binary>

</EventData>

</Event>[/log]

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

gamla kära eventid 4226, känd och älskad även i XP. Micrsoft har hårdkodat max antal samtidiga tcp connections i vista (liksom i XP). Påverkar i allmänhet bara fildelningsprogram (enda sammanhang jag hört om det iaf)

 

Finns patchar för det, den för XP fungerar, hur det är med de för Vista vet jag inte och överlåter åt dig att fundera kring om det är värt att försöka. Microsoft har byggt in den begränsningen av en orsak ju.

 

Vill du läsa mer kan du googla: vista eventid 4226

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, men då är det alltså därför jag tappar kontakten med routern så vi vet vad problemet är nu iaf? :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...