Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ta backup på c: ala ghost?


Er0x

Rekommendera Poster

Tjena!

Är som så att jag tänkte sopa rent datorn och pilla in någon typ av linux i den, dock vill jag ta en backup av c: osv.

 

Jag har tidigare använt mig av norton ghost för detta ändamål, men tänkte höra vad det finns mer för program som kan göra samma sak?

 

Tänkte göra en hel kopia av C: och lägga den på ett USB-minne (gärna en bootbar variant så man bara pluggar i minnet och bootar från usb:n så återställs allt till som det var innan formateringen av c: ) för att snabbt och lätt kunna få igång datorn med windows i igen om jag inte blir kompis med linux.

 

Så, finns det något program som kan fixa detta åt mig?

 

Mvh

//Er0x

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hej

 

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_disk_imaging_software#Hard_disks

 

du kan köra hp-usb format tool på ett usb minne av lämplig storlek för att göra det bootbar.

sedan kopiera dit ghost.exe

 

boota från minnet o göra en Ghostkopia till usb-minnet.

 

Det blir usb 1.1 fart om du inte lägger in specifika usb drivrutiner...

så starta kopieringen när du har mycket tid över. ö kör på hög komprimering.

 

snabbast är att ghosta disk-> disk men förmodar att du inte har nån disk över annars hade du väl installerat linux på den.

 

du kan ju försöka partitionera om (med typ. Partition magic) disken och köra dualboot...

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

beroende på hur mkt utrymme du har kvar på c: kan du kanske också installera en linux rakt av och få dual boot. Jag är ren nybörjare på linux men testade nyligen att installera Ubuntu på en dator med XP, den skapade snyggt och prydligt utrymme för sig och gav dual-boot med XP och Ubuntu på samma disk. Naturligtvis rekommenderas säkerhetskopia på viktiga data först men jag måste säga att jag blev imponerad över hur smärtfritt det gick

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...