Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hjälp att snabba upp min dator! (Vista x64)


Richieee

Rekommendera Poster

Hejsan!

 

Min dator är väldigt seg från gång till gång och skulle vara oerhört tacksam om någon kunde hjälpa mig hitta felet.

Att tillägga är väl att den inte alltid är seg och att den kan vara hur pigg som helst från gång till gång.

 

Men när den blir seg så går processorfläkten på högvarv och alla program blir väldigt sega. T.ex kan jag inte ens se en 720p eller 1080p i VLC utan att det laggar.

 

Detta är mina specs:

 

Intel® Pentium® 4 CPU 3.40ghz

2gb ram

Os: Vista x64

Hdd: 160gb + 80gb

 

Fråga bara om det är något mer du behöver veta! program etc, för att hjälpa mig!

 

Övrigt att tillägga är väl att datorn leverades med windows XP men jag tycker inte att det borde vara några problem för den att klara av vista. Det är som sagt inte alltid den beter sig såhär!

 

 

Är det något program som tar upp extra mycket ram? eller vad kan detta bero på?

 

Oerhört tacksam för all hjälp jag kan få!

 

MVH Rickard

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

har du en del program som körs, vilket jag har erfarenhe att det görs en med vista, ex antivirus scann, windows defender, windows uppdate, indextering + en massa egna instalerade program, så kanske inte din processor hänger med.

Har du möjlighet att byta din processor mot en nyare core 2 dua,

kanske av billigare sorten så borde du få ut mera kraft i datorn och möjlighet att multitaska, ex: du spelar spel på en kärna, och ALLT anant körs på den andra kärnan.

 

har du möjlighet att ha en core 2 duo, att ditt moder kort stöder det mm så är det ett relativt billigt sätt att få lite mera kraft:thumbsup:

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej tack för ditt svar!

 

Jo nog är det ett par program som är igång. Vars kan man ställa in vilka program som autokörs?

 

MVH Rickard

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tja, i vista så går du in i windows defender i någon meny ( kommer inte ihåg, sitter på en XP = och där ska det gå att ta bort program, annars finns det massor med dator optimerings program, jag andvänder själv Glary utitles, och stäänger ner autostartande program jag inte behöver, jag menar, om jag nu vill spela musik med itunes så orkar jag faktiskt trycka på ikonen...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det funkar alltid lika bra att stänga av tjänster/program genom att skriva msconfig i kör, då får du upp en ruta där du helt enkelt kan bocka av de program /tjänster du inte vill ska startas med datorn.

 

Kolla igenom där och se om du hittar något du inte behöver, ett tips är bara att inte stänga av för viktiga tjänster i Vista, så jag brukar alltid boka för "Dölj microsoft tjänster" eller vad det nu står.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...