Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vad göra med extra grafik kort?


Arnoldk

Rekommendera Poster

Tjena, sitter med en burk vars moderkort är ett P5W Deluxe och i det sitter i sin tur ett 8600GTS kort.

Har nu uppdaterat farsans dator med ett sapphire kort och tidigare satt ett Geforce 7600GS i hans dator som nu är min ägodel.

Frågan är då om jag kan använda det på något sätt? Läste nått om PhySX, nått om SLI.. skulle vara kul om jag kunde ha användning av det på något vis, är nästintill lost i den nya världen av grafik kort så hjälp uppskattas stort!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det går tyvärr inte att använda dessa två kort tillsammans utan ditt 8600GTS måste gå med ett annat likadant sådant och vice versa.

 

Edit:

Är du helt säker på stavningen – lätt att slinta mellan E och W? För om moderkortet istället heter P5E Deluxe så har det inte SLI utan Crossfire varför det kan ha två ATI- men inte Nvidiakort.

 

 

Edit 2:

För PhysX krävs förresten GF 8 som lägst så det klarar 7600GS alltså inte.

 

Edit igen :)

Svårt att finna något sådant men däremot så P5W DH Deluxe och även detta verkar ha Crossfire.

http://www.asus.com/products.aspx?l1=3&l2=11&l3=248&l4=0&model=1198&modelmenu=2

 

[inlägget ändrat 2008-11-09 01:40:53 av RN]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ja det är P5W DH Deluxe, slarvigt av mig!

SLI är alltså att utesluta helt och hållet :(

 

tack för svaret RN!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

SLI är alltså att utesluta helt och hållet :(

Ja men däremot som sagt inte Crossfire! :) Kanske sälja dina Nvidiakort och införskaffa mycket billigt av ATI:s dito?

 

Budget-HD4670 är väldigt billigt men presterar förvånansvärt bra för sitt pris. Och borta är tiden då mellanklasskort gick på närmare 2500kr medan de från prestandaklassen kostade närmare 4000kr. Nu kostar mellanklasskort tusen kr mindre eller kring 1500kr medan de, för klassen sett, presterar mycket bättre. Alltså jag menar, om vi bortser ifrån att spelen var enklare förr jämfört med vad de är idag så presterar dagens kort proportionellt sett ändå mycket bättre – till inte ens två tredjedelar av priset. T ex HD4850 och Crysis i 1600x1200, inga problem, men HD4670 får nöja sig med "bara" 1280x1024 för att flytet fortfarande ska vara mycket bra.

 

HD4670 presterar tämligen snarlikt som det 8800GTS 640MB jag köpte för drygt 3500kr i slutet av 2006 – idag ger detta ATI-kort ungefär motsvarande prestanda från ett pris på 800 spänn!! Och två sådana passerar 10000 poäng i 3DMark06 så det bara visslar om det, man får nog lägga på minst ett par tusen poäng också... Kostnad då för två HD4670: runt 1600kr..!

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=v1176&o=produkt_pris_inkmoms

 

Ska se ifall ingen har testat HD4670 i Crossfire-konfig ännu... jo, här exempelvis:

http://www.pro-clockers.com/reviews/?id=102&page=5

 

Men, en intressant sak är att ProClockers i Crysis har fått aningen sämre resultat av HD4670 Crossfire än vad Guru3D fick med ett singelkort...

 

http://www.guru3d.com/article/ati-radeon-hd-4670-review/9

 

...och det får mig att misstänka att de inte ens har uppdaterat spelet vilket i början faktiskt hade stora problem med såväl SLI som Crossfire. Så var knappast inte heller Catalyst 8.8 den mest optimala drivaren för så pass nytt kort...

 

Nä kanske ska man pröva lägga sig igen istället – John Blund tyckte visst bara att jag skulle vakna en stund... ;-)

 

[inlägget ändrat 2008-11-09 05:00:12 av RN]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja, tror det är för mycket krångel, mitt 8600GTS klarar av alla de program jag kör idag så ser ingen riktig anledning till att byta upp mig egentligen, men eftersom 7600 kortet ändå ligger här o skräpar så :P haha ja lägg dig och sov du för klockan var lite över sängdags när det inlägget postades x)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...