Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Färdas snabbare än ljuset


musikcorner

Rekommendera Poster

Jag tror skapelsen har en god intention

Möjligtvis, men den hade en dålig utbildning isåfall. Åtminstone relaterat till livet på en enskild planet som jorden, eftersom den misslyckades så fatalt genom att inte förutse katastrofen som människan innebar.

Jag ser hellre att intentionen finns i det som av kaos och slump är skapat. Skönheten och poängen finns helt enkelt i samkväm med att allt annat finns. Ingen divin kraft skapade det, men det finns en divin känsla i det som blev. Förvalta hellre än att dyrka en påhittad ägare är min tanke.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Din beskrivning av universum verkar vara plankad från metereologin?

Det är knappast min syn utan större delen av det vetenskapliga samfundets syn. Det bygger på kunskap om naturen. Jag trodde f.ö att du själv studerat fysik så varför vänder du dig mot detta?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jg tror inte att dagens observationer ska vara riktmärk för framtida observationer.

Det får stå för dig, men då låter det som du helt gett upp vetenskapen och empiriska metoder, eftersom en bakåtlogg av observationer är ett av de viktigaste verktygen inom vetenskapen.

 

Ärligt talat vet jag inte var jag är.

Maltwhisky? =)

[inlägget ändrat 2008-10-25 02:40:10 av Anjuna Moon]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att satsa på en sak betyder att inte satsa på en annan sak?

Självklart inte, visst skall man hålla så många ögon öppna som möjligt. Jag v ar mest inne på det vetenskapliga spåret för tillfället. Även jag har andra tankar och det har jag uttryckt ganska ofta här.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nix, ingenting man gjort på Cern innebär att man flyttat information fortare än ljuset... iaf inte än :) Man må kalla Big Bang teori men spännande nog pekar all vår samlade kunskap om fysik på att teorin stämmer. Du lär få svårt att hitta nån partikelfysiker som säger mot.

 

Den religiösa uppfattningen är väl att en gud skapade världen så det går ju stick i stäv med Big Bang. De troende får väl rikta in sig på att säga att gud skapade smällen istället :)

 

Jag missade ju era nattliga funderingar över en flaska whiskey så jag har fått roa mig med att läsa dom nu över en kopp kaffe. Tänkte delge er Stephen Hawkings svar på frågan om vad som fanns före Big Bang: "det är lika relevant som att fråga vad som ligger norr om nordpolen"... :)

 

En fråga om referensramar

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låt säga att man faktiskt lyckas bygga en farkost som kan färdas lika snabbt som ljuset (eller snabbare om ni så vill)... Vad händer då när man tänder strålkastarna (om man nu har satt in sådana i "fören")?? :)

 

/Cluster

------------------------------------------------------

I do not fear computers. I fear the lack of them

--------> http://eforum.kicks-ass.net <---------

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Allting är relativt det system som observerar händelsen. Så även ljusets hastighet.

 

Den som "ser" er forsa förbi ser en kort kort ljusblixt. Du ser en ljuskon men vete tusan vad den lyser upp. Jo om ett annat skepp färdas parallellt med ditt skulle du kunna lysa upp det, allt i relation till ditt system/din rörelse.

 

 

Något annat än det tror jag inte skulle ske, dvs du som person upplever ingen som helst skillnad på om du rör dig i ett system nära ljusets hastighet eller ej.

 

Fast, jag kan ha fel... det har ju visat sig förr i denna tråd :)

 

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

[inlägget ändrat 2008-10-26 20:44:43 av Monshi]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fortare, jag tänkte i upp till ljusets hastighet i mitt svar....

 

Det finns inga hållbara teorier för vad som sker när vi passerat denna gräns dock, men man teorisera. Det blir ju lite intressant när man tänker att man kanske kan fara till månen och där tända en lampa för att sedan fara tillbaka till jorden och se lampan tändas.

 

Men om vi utgår från en längre resa, en resa som tar några minuter ivartfall, och den sker i över ljusets hastighet. Vad sker då i det system som färdas så snabbt? Om det är ett slutet system kan man alltid försöka hävda det som jag sade ovan, att det ej går att uppmäta ett systems hastighet baserat på observationer enbart inom systemet. Och då ger det att man kan tända en lampa där och det kommer se ut som vanligt.

 

Däremot går acceleration att observera.

 

Fast vad sker när man rör sig snabbare än ljuset? Om vi tar en liknelse. Du flyger ett flygplan snabbare än ljudet (ok, det är ingen universell konstant). Bara flygkroppen isolerar ut bullret så går det utmärkt att prata precis som vanligt. Oavsett hur snabbt du flyger. Varför skulle det skilja sig mot hur ljuset beter sig ett system som rör sig snabbare än ljuset?

 

ja, jag vet inte, jag kan bara gissa och jag har inget bättre än det ovan.

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...