Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

misslyckad formatering, hjälp önskas!


Theapbo

Rekommendera Poster

Jag tänkte att jag skulle försöka formatera om min dator. Jag gjorde allt som jag hade blivit tillsagd att göra. Men en bit in i processen fick jag upp en blåskärm med error-meddelande. Jag har XP Home på datorn men hade XP professional på den skiva som jag skulle använda mig av vid formateringen. Nu måste jag välja antingen home el. professional när datorn startas upp. Har dock förvalt att den alltid ska välja home.

Men jag vet inte hur jag ska gå till väga för att ställa allt till rätta igen. Någon som kan hjälpa mig?

Min önskan är att formatera datorn, men på vilket sätt?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du menar att du ska installera om ditt Windows Home, antar jag? En ren formatering tar bort information från disken, så att den inte går att läsa. Du behöver således en installationsskiva för Windows Home, antar att du har licensnyckeln på en klisterlapp på datorn. Den licensen fungerar bara ihop med Home, ej med Professional.

 

Vid installation av Windows kan man först välja på att ta bort en/alla partitioner. Se Maratonmannens guide:

http://xps.maratonmannen.se/

 

Tar man bort C-partitionen som Windows normalt ligger på, måste man skapa den igen före installationen. Väljer man att lägga Windows på C igen, formateras den partitionen automatiskt som en del av installationen.

 

Tar man inte bort nån partition, får man välja vilken partition man ska intallera Windows på. Lämpligt är då att inte lägga flera Windows på samma partition.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Precis, tanken var att jag skulle installera om mitt Windows Home men efter att ha slarvat bort orginalskivan så jag fick tag på en Windows Professional med licensnyckel istället. Ej nedladdad utan en äkta.

Jag har klisterlappen med licensnyckel på datorn till Windows Home men ingen skiva. Alltså så ska jag hitta en ny Home-skiva?

 

Tack för snabbt svar.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu vill jag inte verka dum, men hur installerar jag XP Pro när jag redan har XP Home på min dator, hittills har det inte fungerat?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Till en början så ser allt ut som det ska när jag bootar från XP Pro-skivan men sen får jag upp en blåskärm med errormedd. och att jag ska stänga av datorn. Det går inte att komma vidare från blåskärmen.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte exakt hur långt det har kommit, det har arbetat med filer och sånt. Är inte så insatt på området så jag kan inte ge några exakta svar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du får blåskärm vid olika lägen, kolla texten längst ner, kan det vara fel på antingen skivan eller CD-läsaren. I annat fall nåt annat hårdvarufel. Kolla disken med t ex Hitachis DFT (Drive Fitness Test) som funkar för alla diskar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...