Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Digital märkning av bilder


Jetmoon

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har tagit många bra och fina bilder!

Efter som jag bara har lagrat dem på datorer som endast jag har tillgång till har jag inte brytt mig om att lägga till en digital märkning på bilderna.

 

Nu håller jag på att göra en hemsida där jag tänkte visa upp bilderna för allmänheten. I vissa av bilderna har jag både lyckats "fånga stunden" samtidigt som bilden håller mycket hög kvalitet.

 

Vilka program ska jag använda för att digitalt märka bilderna som mina?

Gärna ett billigt program då jag inte har mycket pengar.

 

Övriga tipps för att skydda mina bilder från att användas gratis av kommersiella intressen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Juridiskt sett är bilderna dina utan att du behöver göra något åt dem.

 

Ett sätt att märka bilderna är genom metadata, där kan du skriva in massvis med information som också är lätt för andra att läsa. Informationen är också lätt att ändra.

 

Det går att "vattenmärka" bilder. Den informationen är väl i princip inte möjlig att ändra i efterhand men kanske också lika omöjlig att läsa ut för andra.

 

Ett litet trick om du vill kunna bevisa att en bild är din: Skär bort t ex 10 pixlar runt kanterna, spara denna "ram" och publicera bilden. Blir det en tvist kan du visa denna "ram" som naturligtvis passar perfekt till bilden.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok. tackar så mycket för svaret :thumbsup:

 

Både vattenmärkning och ramtekniken verkade mycket intressant och jag tror jag kommer använda mig av båda.

 

Vet du något bra och billigt program för "vattenmärkning"

 

/Jetmoon

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har bara provat det genom Photoshop och det kvalificerar völ inte in sig som "billigt". Det finns säkert bättre vägar att gå men tyvärr inget jag vet något om.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med vattenmärkning menar du/ni då att man skriver exempelvis sitt namn på bilden?

 

Det går i så fall utmärkt att göra även med gratisprogram, t ex PhotoFiltre eller på Picnik (bildbehandling online).

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med vattenmärkning menar jag den osynliga varianten. Ett osynligt vattenmärke är ett sätt att lägga in information i själva bilden på ett sätt så det inte syns när man tittar på bilden. Genom att titta på bilden kan man alltså inte se att den är "märkt". För att läsa märkningen måste man ha tillgång till t ex samma program som en gång gjorde märkningen.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Digital_watermarking

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var därför jag frågade eftersom många menar att typ skriva nåt på bilden med lite svag text men jag vet att den kanske riktiga varianten är den du skriver om.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...