Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hur upplever ni prestandan på Eforum?


Pontus Jeppsson

Rekommendera Poster

Just nu går det fort, och jag ser också Nyheter från IDG.se. Tittade aldrig i em, eftersom jag måste scrolla för att se det.

 

Har inte tänkt på om jag får nåt felmeddelande, men tror inte det. Antingen kommer allt eller inget. Timeout:en i Opera är inte som i IE.

 

Just nu hängde det sig i ca 15 s på Hänt sedan sist. Sen kom allt, även Nyheter från IDG.se.

 

[inlägget ändrat 2008-08-30 23:51:10 av flora50]

[inlägget ändrat 2008-08-30 23:53:55 av flora50]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 65
  • Skapad
  • Senaste svar

Hat fått en anmälan om korspostning utan referrens till den andra tråden så jag försöker söka på inlägg gjorda ev en viss användare.

 

Den sökningen verkar inte avslutast, den bara väntar på att avslutatas, efter minuter av väntan...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det är ojämnt, det går bra ett tag men plötsligt så tar det kanske 1 minut innan en anmälan har gått klart, eller besvara-fönstret har försvunnit.

 

lizardKng, som alternativ till sökning så kan du ju gå via profilen och listan över inlägg där.

 

Tillägg: Tog just ganska precis en halv minut att ladda om förstasidan.

 

[inlägget ändrat 2008-08-31 00:22:02 av Cecilia]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som alternativ till sökning så kan du ju gå via profilen och listan över inlägg där.

Brukar fungera bra, går mycket fortare att hitta rätt då också.

 

 

 

//gästen

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Försökte återogen göra sökning på inlägg postade av en viss medöem, verkar ta mer än 5 minuter i alla fall.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fick nyss Ooops vid omladdning av senaste inlägg med följande felmeddelande:

<!--AspCode: ASP 0113

Number: -2147467259

Source:

Category: Active Server Pages

File: /Default.asp

Line: 0

Column: -1

Description: Script timed out

AspDescription: The maximum amount of time for a script to execute was exceeded. You can change this limit by specifying a new value for the property Server.ScriptTimeout or by changing the value in the IIS administration tools.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu så får jag också stora problem med bl.a att kunna svara på ett inlägg, besvara-fönstret vill inte ladda överhuvudtaget.

 

Just detta svar verkar fungera efter att ha fått ca 6 st felmeddelande innan.

Men resten fungerar hyfsat än så länge.

 

 

 

//gästen

 

[bild bifogad 2008-08-31 01:10:43 av //gästen]

1077933_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ajdå, nu verkar inte ens eforum rapportera in fel:

Microsoft OLE DB Provider for ODBC Drivers error '80040e57'

 

[Microsoft][ODBC SQL Server Driver]

String or binary data would be truncated. 

 

/Globalincludes/medlem_commerce/ErrorLog/InsertErrorIntoDB.asp, line 83

 

 

Det är ju inte bra om ni inte får in felen.

 

//MVH Mindsleep

 

[color=#0000ff]I am who i am, you are who you are, i respect that[/color]

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När du får Ooops-meddelande så kan du högerklicka i fönstret och välja visa källkod. Först i källkoden står ett felmeddelande. Om det är annorlunda än det jag klistrade in 01:10 så kan du klistra in ett, men om det är samma så är det onödigt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, nu verkar felen stå på kö här, nu var jag inne i ett annat forum och då blev det helt tomt i NYHETER FRÅN COMPUTER SWEDEN, så det blev inga nyheter därifrån.

 

 

 

//gästen

 

[bild bifogad 2008-08-31 01:19:52 av //gästen]

1077938_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kaskaden av felmeddelanden indikerar nåt generellet fel hos IDG.

 

Märkligt, hur svårt kan det vara att köra ett forum?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Märkligt, hur svårt kan det vara att köra ett forum?
Nja, det är nog inte så mycket själva forumet utan kringmiljön som Pontus skriver i första inlägget
Vissa saker har gällt Eforum specifikt, medan andra saker rör IDG:s webbmiljö i stort och system som Eforum är indirekt beroende av.

Den här 30 sekunders fördröjning verkar i huvudsak bli när nyheter inte levereras som de ska från någon annan server.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja, det är nog inte så mycket själva forumet utan kringmiljön som Pontus skriver i första inlägget

 

Jag gud så tråkigt. Varför ska IDG ens ha eforum om det är så svårt att administrrera?

 

Att administrera t ex ett phpBB är mycket enkelt. Jag vet det av egen erfarenhet.

 

Den här 30 sekunders fördröjning verkar i huvudsak bli när nyheter inte levereras som de ska från någon annan server.

 

Hur ställer man fråga till IDG: Inte en enda människa på denna planet vill vänta på det, varför vill IDG att ALLA ska vänta på det?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag inte har helt fel, så har hela Eforum varit helt nere nu under morgonen och tidiga förmiddagen, möttes av ett stort 500 Ooops! oavsett vilken sida jag än försökte gå in på, så har det varit dom sista timmarna i alla fall, katastrof, kan mycket väl ha att göra med allt strul som var sent i går kväll.

Trodde att dessa stora störningar var ett minne blott, men tydligen inte, gick istället till ett annat forum inom idg, och där var allt som det skulle.

 

Det duger inte att hela Eforum ska haverera på detta sätt.

Det har ju ändå fungerat i stort sett bra en längre tid nu, och så pang...så blir det totalstopp under flera timmar, det brukar ändå finnas något inlägg även under nätterna, men nu verkar det har varit helt stopp någonstans mellan 02:30 och 09:30, mellan dessa klockslag är det tomt, kan det verkligen stämma att det varit stopp så länge?...:thumbsdown::thumbsdown:

 

 

 

//gästen

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu fick jag upp detta meddelande när jag hade indexsidan www.idg.se uppe

 

texten på en helt vit bakgrund...

 

 

 

//gästen

 

[bild bifogad 2008-08-31 11:07:24 av //gästen]

1077963_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pontus Jeppsson

Hej alla!

 

Jag beklagar verkligen att sajten legat nere. Det finns ingen ursäkt för det, och jag lovar att inget har högre prioritet hos mig eller mina kolleger på IDG.

 

Jag har precis pratat med vår jourhavande driftstekniker, som har suttit och kämpat med webbservrarna hela natten och morgonen. Det är alltså inte bara Eforum som har drabbats - tvärtom verkar det som att Eforum kommit relativt lindrigt undan, andra sajter har legat nere längre.

 

Exakt vad felet beror på vet vi i dagsläget inte. Vi kommer att utreda det fullt ut när vi har full bemanning imorgon, tills dess jobbar vi på att minimera skadan.

 

Återigen - jag beklagar verkligen och försäkrar att det här har absolut högsta prioritet.

 

/Pontus

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pontus Jeppsson

Tänkte bara meddela att ena frontservern strular igen. Det betyder att för tillfället når hälften av våra besökare inte fram till sajten. Vi jobbar på att få upp den andra fronten så fort som möjligt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan då också meddela att det är svårt att öppna besvara-fönstret, nu gick det efter 5:e gången, inga felmeddelanden, det hänger sig bara, står "klar" direkt fastän det inte laddar, så det blir nog en tuff dag för teknikerna i morgonbitti att försöka få ordning på detta mycket irriterande strul som Eforum återigen drabbats av, bara hoppas på att vi inte har förlorat för många besökare denna gång, folk måste tröttna på allt strul som är.

 

 

 

//gästen

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pontus Jeppsson

Ja, jag håller med om att det är sjukt irriterande. I synnerhet som det har funkat så bra de senaste veckorna.

 

Som jag skrev i ett tidigare inlägg så är det inte bara Eforum som har haft problem det senaste dygnet, utan större delar av IDG:s webbmiljö. Och inget står högre upp på vår agenda än att få upp driftsäkerheten på en acceptabel nivå. Som det är nu är oacceptabelt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Idag är det segt.

 

Att öppna första sidan tar en evighet.

 

Att öppna besvara rutan är slumpmässigt.

 

Inga oops dock...

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pontus Jeppsson

Ja, det är inget vidare just nu. Vi har tagit bort nyhetslistningen i högerspalten, men det hjälpte inte nämnvärt. Just nu håller drift och utvecklare på att rota runt i servermiljön efter orsakerna. Återkommer när jag vet mer.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

mmh, nu gick det snabbare...

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Monshi skrev:

mmh, nu gick det snabbare...

 

Instämmer, Eforum känns piggare nu när nyhetslistningen är borta.

 

Men vi ska kanske inte ropa hej än. :-)

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Man kan inte kämpa ihjäl en skugga, den dödar man med ljus."

 

- Sigfrid Siwertz.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra snurr på Eforum för tillfället, inga Ooops eller error på flera dagar nu, bara hoppas att det håller i sig framöver...

 

 

 

//gästen

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...