Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Övervakning


Catlin

Rekommendera Poster

Hej! Är i stort behov av någon form av övervakning, kamera e.d av min egendom, främst bilen. Mitt ex vandaliserar hos mig med ojämna mellanrum, alltifrån att skära av tvättlinor till däckpunkteringar, bryta antennen, slå sönder bakljus, haft 15tal incidenter alla polisamälda men han bara nekar och fortsätter. Även försökt få besöksförbud, men blivit avslag. Bor på en ö och känner mig både hjälplös och utsatt.

 

Fått tips om att kamera inte skulle vara så jättedyrt, men känner inte till tekniken. En tanke är rörelsestyrd och mörkerseende (utebelysningen slås nästan alltid sönder) som skulle kunna spela in på en bärbar disk.

(Vill inte använda datorn så barnen kan hållas utanför). Har en extern disk med bl.a USB o firewire, men blir alldeles förvirrad av all hårdvara och kopplingar i annonser!

Någon som känner till vad som skulle kunna fungera? I första hand är det garageinfarten som behöver kontrolleras, det skulle räcka att få en vandalisering på bild för att få ett ingripande.

 

Mvh Catlin

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sicken timing:

http://www.idg.se/2.1085/1.173338

 

 

Men sedan finns det en del lagar om vad din kamera får spela in, en länk finns i artikeln ovan.

 

Hoppas det löser sig!

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack så jättemycket för hjälpen Monshi! Men tyvärr verkar det vara väldigt sofistikerade utrustningar som kostar därefter. Skulle inte bli så dyrt fick jag tips om, men å andra sidan behöver jag "bara" en kapabel kamera med tex firewireutgång och någon form av software för rörelsedetektering, finns en djungel när jag googlar och för oteknisk för att förstå om det är användbart.

Skulle uppskatta om någon som använder eller känner till ngt sådant kunde tipsa?

 

 

Mvh Catlin

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack så jättemycket för länken Anjuna!

För okunnig i ämnet för att utvärdera, men funderar på att ringa och höra om hjälp.

Tack än en gång.

 

Mvh Catlin

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad förväntar du dig att det ska kosta? Det kanske blir lättare att hitta en bra lösning om man vet det.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för inlägget Lizard.

Har väl inga exakta begrepp, men dom priser på 2500 och uppåt som jag sett var nog det jag trodde från början.

En bekant trodde alldeles säkert att det skulle vara betydligt billigare än så, begränsad budget och självriskerna gör inte det hela bättre.

Men omkring en tusenlapp är en tanke, annars får jag släppa iden, den kanske inte var så bra ändå...

 

 

Mvh Catlin

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...