Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Problem med videouppspelning på TV:n


drum_man32

Rekommendera Poster

När jag ska titta på en film i .avi-format på min bärbara dator kopplat till TV:n så har det vart problem det senaste. Har funkat jättebra innan men sen när jag skulle lägga till en undertext till en film en gång valde jag att inte använda Windows Media Player för att den inte kan läsa undertextsfiler, så jag prövade alla andra jag hade såsom VLC, BS Player och Media Player Classic. Men då visar de filmen på bärbara datorn men inget verkar föras över till TV:n, där visas rutan fast utan bild, bara helt svart. Men öppnar jag filmen i Media Player igen så funkar det på TV:n...så varför funkar inte de andra programmen på TV:n? VLC har gjort det förut vet jag...vet inte vad som har hänt...

Är så bra att ha de andra när man vill lägga till undertexter.

 

Har testat programmet VobSub till Media Player förresten om ni tänkte att jag skulle testa det men det verkar inte fungera det heller för när jag har installerat det o sen har samma filnamn på film och textfil i samma mapp så öppnar den aldrig filmen ens. Programmet öppnas men den börjar aldrig spela filmen. Men döper jag om textfilen så den inte är samma namn som filmen längre så fungerar det igen, fast utan text då såklart.

 

Så just nu kan jag inte se filmer på datorn på TV:n pga dessa två problem, och det vore jättesnällt om ni kunde hjälpa mig!

 

Tack!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror jag sett denna fråga förr, typ 1000 gånger :)

 

Ställ in VLC, om det går, att INTE använda överlägg/overlay utan WMR7 eller 9.

en lösning OM du vill se filmen i ett fönster

 

Annars - aktivera helskärmsvideo i grafikkortets drivrutin.

 

Eller - ladda ned ex.v. FFDshow som kan fixa till undertexter även i WMP.

 

Se, för mer detaljer, min guide om TV-ut

http://goto.glocalnet.net/geforce/

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har FFDshow men det funkar inte ändå i WMP. Man måste inte aktivera nåt i programmet?

 

I VLC såg jag en ruta om overlay som jag kryssade bort men det funkade inte ändå, dock såg jag inget om WMR/VMR 7 eller 9 så där tog det stopp.

 

Fungerar det om jag aktiverar helskärmsvideo i grafikkortets drivrutin alltså? Det är ett ATI-kort. Jag vet inte riktigt vad jag ska leta efter, eller hur man gör. Men vad har det med TV-överföring när det heter "helskärmsvideo". Det funkar ju inte i icke-helskärm heller.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu fick jag det att funka, jag valde helskärmsläge i grafikkortets inställningar, men då funkar inte undertexterna som de ska, kommer upp nån mening ibland sådär, och då testar jag i VLC, o detta gäller på både dator och TV. Inget fel på undertexts-filen dock, funkade perfekt när jag testat innan.

 

Och sen kunde jag inte få bort helskärmen/filmen från TV:n utan att minimera eller stänga VLC helt, för när jag gjorde rutan normal storlek igen så minskades den bara på datorn och inte på TV:n.

 

Plus att det inte går och byta fönster längre utan att minimera VLC för den rutan täcker alla fast jag klickar på ett annat fönster...svårt o förklara men...hm.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hm, ovanstående problem verkar vara nåt med VLC bara för jag testade Media Player Classic (som jag inte visste kunde läsa undertexter ens :)) nu med den helskärmsinställningen på grafikkortet o det funkar galant!!

 

Nu kan jag byta fönster som jag vill, texten fungerar perfekt och det går att switcha mellan hel och mellanskärm hur jag vill.

 

Tack så hemskt mycket för hjälpen!!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Trevligt att det löst sig - FFDShow och undertexter, när du spelar upp en film ser du en ikon i aktivitetsfältet. Klicka på denna och du får upp inställningarna för FFDshow. Där kan du bocka för att den ska hantera undertexter och du kan ställa in hur den ska söka, font osv.

 

Notera dock att spelare som VLC (och även MPC??) har sina egna avkodningsrutiner och FFDshow används då inte alls.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...