Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

HJÄLP MIG SNÄLLA.....


reso

Rekommendera Poster

Hej där snälla forumister

 

(och välkommen som huvudmoderator Cecilia

nu har man ju ett ansikte oxå.

Du har hjälpt mig många gånger. )

 

Jag har fått "experthjälp" av utomstående...

EJ någon från forumet, förmodligen hade det blivit bättre om jag frågat här direkt. ( Ursäkta min otrohet :)..)

 

Till problemet:

 

Jag har flera datorer men en är win98 som det tyvärr måste vara

för jag kör inspelning med den gamla Cubase VST32 och den går inte att

använda på WinXP.

 

 

Jag hade som sagt fått tips om att installera SP2 till min Win98 SE.

för att kunna köra ett program och nu har jag gjort det.

 

När nu datorn startades om så har jag inte det gamla skrivbordet kvar

utan bara 3 ikoner dessutom är den på Engelska.

 

Jag undrar om det finns samma funktion i Win98 som finns i XP

d.v.s. att man kan backa till en annan startpunkt,

eller nåt liknande så jag får tillbaks mitt gamla skrivbord.

 

Nu hoppas jag verkligen på hjälp... SNÄLLA...

 

Kristian

 

 

[inlägget ändrat 2008-03-14 10:01:32 av reso]

[inlägget ändrat 2008-03-14 10:02:54 av reso]

[inlägget ändrat 2008-03-14 10:03:18 av reso]

[inlägget ändrat 2008-03-14 10:03:49 av reso]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kristian,

 

Om det är så att du uppgraderat Win98 till WinXP kan du inte få tillbaka ditt gamla skrivbord från Win98, såvitt jag vet. Det finns en systemåterställningsfunktion i XP som ska fungera för tidigare stadier av ditt system och dess egenskaper, som tex status för ditt skrivbord. Detta gäller dock endast för tidigare stadier i XP, inte för system som fanns där innan XP.

 

Vill du gå tillbaka till Win98 är jag rädd att du får ominstallera det från grunden. Du säger att ikonerna på skrivbordet är på engelska, det tycker jag låter som om den version av XP du använt dig av är engelskspråkig.

 

Är det så att du uppgraderat till XP kan vissa systemfiler som Cubase behöver ha ändrats, så att Cubase inte kör längre. Du kan prova att göra en fuling och installera om Cubase i ditt XP, för att senare köra den i kompatibilitetsläge. Högerklicka Cubase > Egenskaper > Kompatibiltet (flik) > välj i rullgardinsmenyn vilken Windows-version XP ska härma när den kör Cubase.

 

Lycka till!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej rawd

 

Jag är rädd att du har fått allt om bakfoten,

eller så förklarade jag kanske inte utförligt

 

Jag skrev att jag hade installerat SP2 för Win98 SE

och därefter kom felet.

 

Det jag undrade över är

om det på något sätt går att backa i WIN98 SE så man får tillbaks det man hade tidigare.

 

Kristian

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom det inte finns någon officiell SP2 för W98 så är det lätt att tro att det gäller XP.

 

Det finns ingen systemåterställning i W98. Jag vet inte hur den inofficiella SP2 för engelsk W98 fungerar och om det därmed går att avinstallera uppdateringen/uppdateringarna i Kontrollpanelen - Lägg till eller ta bort program.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Cecilia

 

tror du att det kan gå att avinstallera från Kontrollpanelen - Lägg till eller ta bort program.

 

Där finns inlagt efter uppgraderingen denna sp2

 

Kristian

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har ingen aning utan det är väl bara att pröva.

Tyvärr så kommer jag ihåg så lite av Windows 98 efter flera år med XP, men jag har för mig att det som hörde ihop med en viss användare (som Skrivbordet) fanns i C:\Windows\Profiles eller något liknande. Kolla där så att du nu inte är inloggad som en annan användare.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Cecilia

 

Jag hittade inget som heter C:\Windows\Profiles

 

Tror du att det gamla skrivbordet kommer tillbaks automatiskt

om jag avinstallerar SP2 ?

 

Kristian

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har ingen aning, utan det är väl bara att pröva. Kan det bli värre än vad det är nu?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jaaaa.....

 

Jag vet inte, tänk om jag tappar alla mina filer jag har ?

Nu kan man ju inte göra backup heller

För vad jag ser har jag inga program längre,

under start/program

men ändå ligger dom där när jag går in i utforskaren

och tittar under C:

 

Kristian

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade som sagt fått tips om att installera SP2 till min Win98 SE.

för att kunna köra ett program och nu har jag gjort det.

 

Servicepack 2 till Windows98 SE??

 

Har aldrig hört talas om ett dyligt??

 

Har kört Windows 98 både första och andra edition under många år, men ALDRIG använt något ServicePack överhuvudtaget.

 

Servicepack finns till Windows NT4, Windows 2000, XP och är på väg till Vista, men finns inte för Windows 98 eller ME heller.

 

Kör bl.a en slags säkerhetsdator här med Windows 98 SE, men har inget Servicepack till denna.

 

Var har du hämta detta Sevicepack för Windows 98 någonstans?

 

 

 

// Gästen

 

Sopa alltid rent framför egen dörr

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns hur många sidor som hels

 

Men ALLA är UNOFFICIAL, alltså ingenting som Microsoft tagit fram för detta operativsystem, alltså körs detta Servicepack helt på egen risk.

 

Så jag förstår varför jag aldrig hört talas om detta servicepack...

 

Kan du inte avinstallera detta under Lägg till ta bort program?

 

Edit: Det står ju också att det endast är till för det engelska Win98, så då kan det ju störa rejält en svensk version med lite otur, men det ska ju tydligen kunna gå att avinstallera via Lägg till och ta bort program i kontrollpanelen, men frågan är hur Win98 uppför sig när man "laborerar" såhär?

 

 

 

// Gästen

 

Sopa alltid rent framför egen dörr

 

[inlägget ändrat 2008-03-16 20:26:16 av //gästen]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hallå "gästen"

 

Jag vet inte vad som händer när man labbar med sånt här engelsk/svenskt

Kan bara hoppas att det inte förstör för mycket.

 

Jag har inte defragmenterat ännu, skall vänta tills jag vet säkert.

 

En sak har jag lärt mig, ALDRIG använda annat än det som Microsoft godkänner.

 

Kommer du på nåt bra får du gärna skicka det tipset.

Tack så länge.

 

Kristian

 

[inlägget ändrat 2008-03-17 09:00:45 av reso]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hade faktiskt "missat/inte hört" att det finns en icke officiell version av ett SP till Win98?

 

[log]

Men eftersom jag var säker på att Microsoft aldrig har släppt ett officiellt sådant servicepack till vare sig Win98 eller till WinME så hajjade jag till när du hade installerat ett sådant?

 

Enligt dom länkar du angett här, så är detta SP upplagt under dom senaste åren också, men Win98 kom ju 1998 så...

 

Det är inte så svårt att lägga ihop ett sådant, men det gäller också att ha testat det så pass så att man vet att det fungerar som det ska.

 

Gör man en sådan sammanslagning hemma till sig själv, så kanske det kan fungera rätt bra, då blir den anpassad bättre till just sin egna dator, men släpper man ut den på nätet, så gäller det att den är testad ordentligt.

 

Det brukar i dom flesta fall inte bli så jätte bra heller när man blandar engelsk och svensk version tillsammans.

 

Om du har en svensk WIn98 SE och har installerat en engelsk icke officiell SP1 som dessutom inte är tillräckligt testad, så kan det bli problem.

 

 

En sak har jag lärt mig, ALDRIG använda annat än det som Microsoft godkänner.

 

Man ska väl aldrig säga aldrig, men nu gäller det ju ett operativ som är gammalt, Microsoft ger ju ingen support heller sedan flera år tillbaka, dom släpper inga uppdateringar/säkerhetspatchar heller, så då kan vara riskfyllt att lägga in ett sådant här servicepack, speciellt när man inte vet vem som har slipstreamat detta.

 

Om du inte kan ta bort detta från datorn, genom Lägg till och ta bort program i kontrollpanelen, så är det nog bara en formatering som gäller.

 

Har du alla gällande drivrutiner som du måste ha till datorn, så är det nog lugnt, men glöm inte att spara allt viktigt...[/log]

 

 

 

// Gästen

 

Sopa alltid rent framför egen dörr

 

[inlägget ändrat 2008-03-17 09:43:27 av //gästen]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

supergrease

service packet är endast för ENGELSKA versioner av windows 98SE,dvs

att det ej funkar på svenska versioner!!!

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, jag såg att detta Servicepack bara var på engelska, och fick intrycket av att du själv körde med en svensk version av Win98, och det brukar blir trubbel då.

 

Precis som när man med dagens operativ försöker blanda olika språkversioner, går aldrig bra.

 

 

 

 

// Gästen

 

Sopa alltid rent framför egen dörr

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...