Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Bildskärm för de som har svårt att se?


Daniel914

Rekommendera Poster

Hej!

Jag ska hjälpa min farfar att köpa en ny skärm till sin dator då han inte längre riktigt klarar av att se texten på sin 17" TFT skärm med upplösningen 800x600. Han har tänkt sig att köpa en 22" skärm, widescreen antar jag då efter som annars blir det rätt dyrt med 22". Men hur hittar man någon som det går att ha så låg upplösning på som möjligt på utan att det blir suddigt? Tillverkarna brukar ju inte direkt skylta med hur låg upplösning skärmen klarar av. En del skärmar klarar väll knappt lägre än 1280? Likaså så måste den kunna ha en rätt regäl jusstyrka. Någon som vet någon skärm som skulle funka?

 

Tack på förhand

//Daniel

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Tydal

Platta skärmar kan ha upplösningar som är jämnt delbara med skärmens upplösning. Så om du köper en med 1600x1200 så kan den alltså ha 800x600.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Platta skärmar kan ställas in i vilken lägre upplösning som helst, dock blir omskalningen av bilden enklare (Och mindre suddig) om man ställer in jämt delbara upplösningar. Men är det inte bättre att i Windows ändra fontstorlekar och liknande istället för att ändra upplösning på skärmen?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tackar för tipsen! Han kör redan med windows fonten ändrad till det största som går, finns det någon mer inställning eller program man kan köra för att få det större? kanske någe program för ha en zoom på skärmen konstant?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man ser dåligt kanske "utsuddningen" som sker då man sänker upplösningen varken gör till eller från?

 

Ett alternativ är att skaffa en CRT.

 

Fotnot: Den 24"-skärm jag sitter vid nu går så lågt som 640x480.

[inlägget ändrat 2008-03-06 10:25:46 av lizardKng]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Tydal

Det man kanske ska tillägga är alltså att en platt skärm (till skillnad från en tjock) bara kan visa en upplösning. Alla andra upplösningar man ställer in simuleras genom att man använder fler pixlar till varje bildpunkt. Ställer man in en upplösning som är jämnt delbar så går det åt ett bestämt antal pixlar för varje bildpunkt och då blir det ingen kvalitetsförsämring i själva bilden, utan bildpunkterna blir bara större.

 

Ställer man däremot in någon upplösning mittemellan så går det kanske åt 1,5 pixlar per bildpunkt, och eftersom det inte går att dela på pixlar måste ju de kompromissa och visa någon slags medelvärde i stället (kallas interpolering), med andra ord blir det inte bra.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Daniel.

Det är inte säkert att en större skärm är det farfar behöver (om skärmen blir för stor kand et bli extremt oöverskådligt). Det kan till och med vara värt att testa en skärm med Pivot-funktion. Då slipper Farfar alltför långa rader (och det suger ju när man vill läsa).

 

Det finns en massa specialprogram för att zooma in text och liknande. Här är några exempel från de svenska återförsäljare som råkade komma högt upp i Google. Jag vet att Zoomtext är stort och populärt men om det är bättre än något annat har jag ingen aning om:

http://www.icap.nu/produktgrupp.aspx?mny=03&gid=3

http://www.dolphinse.com/swedish/lunar.htm

Tyvärr är det duktigt dyra program. Är din farfar inskriven vid syncentralen? Tror han kan få det här som hjälpmedel i sådanna fall.

 

Du kan även testa microsofts inbyggda hjälpmedel.

Det enklaste är att ändra muspekarschema (inverterad-stor eller animerad är bra saker om Farfar är tvungen att leta efter musjäkeln)

 

Du kan även ställa in högkontrastinställningar för windows. Det fungerar sådär. Men det kan vara värt att testa i alla fall.

 

Du kan även testa windows eget förstoringsprogram. Bara för att se principen (windowstangent + U). Nu får du det förstorade området högst upp, sammtidigt som du kan flytta runt och navigera i nedra halvan av skärmen.

 

Läs om microsofts egna tips och trix:

http://www.microsoft.com/sverige/education/knowledge/synskadade.mspx (obs PDF-länken på slutet). Tyvärr verkar microsofts gamla guide-sida ha försvunnit. Synd, den var riktigt bra.

Ahhh, det finns i alla fall en lokal variant:

Gå in i Start->alla program->tillbehör->hjälpmedel->Guiden.

Men se till attt du gör det här på farfars dator. Har för mig att de där guiderna kan trolla med diverse inställningar som är svåra att hitta.

 

Windows vista:

http://windowshelp.microsoft.com/Windows/sv-SE/Help/84f056d1-0872-49d1-babc-773c3c3d4c7b1053.mspx

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du provat

 

Start > Program > Tillbehör > Hjälpmedel > Skärmförstoraren

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En CRT kan även vara att föredra av kontrasskäl. Av någon anledning KAN en bra CRT mycket "skönare" än en LCD när man vill brassa på med stora kontraster. Men billiga LCD'er har verkligen blivit extremt mycket bättre de senaste 2 åren så jag skulle släpa med Farfar till affären så han får kolla själv om det går.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst är det så men frågan är hur stor roll det spelar i det här fallet. Om ögonen är tillräckligt "grumliga" kanske den (extra) utsuddningen inte är möjlig att uppfatta? Svårt att prova själv, förstås...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kollat lite granna på skärmförstoraren, dock är det aningen avancerat för farfar. Men om det inte funkar med någe annat så blir det nog bra med den iaf. I övrigt så var det ju hutlösa priser på hjälpprogrammen.

 

Var ute med farfar idag och kollade på skärmar på några olika lokala datoraffärer. Ingen av dem hade någen skärm som man kunde få ner till en jämt delbar upplösning, så jag antar att vi får lov att köpa grisen i säcken över internet. Svårt att veta där hur det ser ut med lågupplöst, dock så lär det ju iaf bli skarpare än vad de skärmarna med icke delbar upplösning hade. Så lite säker hoppas ajg att man kan vara på det?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...