Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hårddisken "tickar"


Leif  Eriksson

Rekommendera Poster

Leif  Eriksson

Har börjat störa mig på ett ljud som en av mina två hårddiskar inte gett ifrån sig tidigare. Jag har två SATA hårddiskar och kör Vista, och det som hänt är att ena hårddisken plötsligt börjat "ticka". Varannan sekund så hör man ett ganska högt ljud ifrån den, ungefär som att den skulle ticka, och det är fruktansvärt störande. Ljudet är helt kontinuerligt och uppträder varannan sekund. Den börjar ticka redan innan man loggat in på sin användare i Vista, och så fortsätter den hela tiden tills man stänger av datorn... Jag har stängt av alla program som körs i hopp om att det är något program som försöker skiva till datorn, men inget resultat. Jag har inga virus eller spyware... Vad finns kvar att göra? Finns det något program som kan visa hårddiskaktivitet, så jag kan försöka lista ut vad det är för program som skriver till hårddisken? Eller kan det vara så att hårddisken är på väg att lägga av? Jag har dock inga problem med den, annat än just det eviga tickandet....

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tickandet kan vara ett tecken på att din hårddisk håller på att ge upp.

Det brukar finnas diagnostikprogram på hårddisktillverkarens hemsida

ladda hem och kör det,så ser du ifall din hårddisk håller på att lägga av.

 

[inlägget ändrat 2008-02-26 10:07:52 av Brynäsarn]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var ju tråkigt, den fungerar i min dator nu. Här är den helt utskriven

http://www.hitachigst.com/hddt/knowtree.nsf/cffe836ed7c12018862565

b000530c74/4b1a62a50f405d0d86256756006e340c?OpenDocument&

Highlight=0,sound

så får du klistra ihop den själv.

 

Googles cache av sidan:

http://66.102.9.104/search?q=cache:nHY9Dx_wbzEJ:www.hitachigst.com/

hddt/knowtree.nsf/5351a3ebb45dcd6b862565b0005318c3/

4b1a62a50f405d0d86256756006e340c%3FOpenDocument+Noises+that+

indicate+a+defective+drive.&hl=sv&ct=clnk&cd=1&gl=se&client=firefox-a

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Leif  Eriksson

Har löst mitt eget problem - som visade sig att det inte ens var ett problem. Jag öppnade upp datorn för att försöka lokalisera vilken hårddisk som tickade. Det visade sig efter en stund att det var en sladd som låg emot en fläkt, och det tickande ljudet var fläkten som försökte gå igång fast hindrades av kabeln som låg ivägen. Nåja, ibland har problemen de mest simpla lösningar...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...