Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Förslag till förändringar av Eforum


Cecilia

Rekommendera Poster

Monshi:Automatisk parsning av text-smileys Jag vill inte ha det. Individens frihet, du vet. Nu väljer man själv om man vill använda de färdiga i inläggsfönstret. Vill man kan man i stället skriva sådana som ska ses med huvudet på sned eller de japanska som ska ses framifrån.

 

Överhuvudtaget tycker jag inte att Eforum ska sträva efter att bli så likt alla andra forum som möjligt.

 

Cecilia: Trådfönstret 8 d)Kunna markera fråga som löst Detta har diskuterats förr. Det kan finnas dellösningar eller olika lösningar till ett och samma problem. Personligen tycker jag det är bra när det droppar in nya lösningar eller kommentarer till problem i gamla trådar. Problemet är de frågeställare som inte ger någon feedback när de får hjälp. Vill de inte ge poäng eller ens tala om att råden funkade orkar de nog inte heller klicka i någon Frågan-löst-ruta.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 52
  • Skapad
  • Senaste svar
men man kan ju göra så att versalkontrollen inte görs inom kod-taggar.
Det verkar ju vara ett bra undantag, liksom inuti logg-taggar, så det skriver jag in på en gång.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vill inte ha det. Individens frihet, du vet.

Jag håller med. Ikon-smileys använder jag när jag vill låta attityden vara övertydlig. ;) och :) använder jag som en subtilare variant.

 

Överhuvudtaget tycker jag inte att Eforum ska sträva efter att bli så likt alla andra forum som möjligt.

Instämmer igen. Varför snegla på och kopiera vad andra gjort istället för att försöka hitta något man själv trivs med.

 

[inlägget ändrat 2008-02-28 18:57:50 av Anjuna Moon]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har en poäng, jag drar tillbaka det om parsning av text-smileys.

 

Likaså det med att markera tråd som löst. Vet inte riktigt om det här är ett forum där det passar. Din motivering är samma som hörts förut här och den är tämligen korrekt. I slutändan är det nog bara några enstaka procent av alla trådar som kommer få en sådan markering.

 

Samt - automatisk formatering av inlägg. Kan fungera bra, kan fungera mindre bra. Som sagt ser jag det inte som ett problem med skribenter som skriver med stora tecken hela tiden eller färglägger hej vilt. Säger man snällt till de som gör det så skärper de sig vanligtvis. Undrar däremot om det inte finns risk att alltför många automatiska kontroller av inlägg kommer ge problem för oss vanliga postare. Se till att noga tänka igenom vad som ska göras inom detta område.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Trevligt med olika åsikter som bryts mot varandra. :thumbsup:

 

Jag stryker lösta trådar och inför inte parsning av text-smileys samt lägger in en varning vid formatering av inlägg.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Texten "Markera kod" finns, men det händer inget.

Kanske något script som inte fungerar i Opera. Jag noterar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

d)Förhandsgranskning av inlägg

 

Jag tycker att förhandsgranskning brukar finnas på alla andra diskussionsforum jag använt, och har alltid varit högeligen forvånad att det saknas här! Personligen utnyttjar jag praktiskt taget alltid förhandsgranskningsfunktionerna och hoppas att sådan införes även här.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag träffade Robert, som är chefredaktör för idg.se, och Johannes, som är webbutvecklare, igår.

 

Eforum är ett 10 år gammalt system som har lappats och lagats i många omgångar under åren. Det går nästan inte att ändra på ett ställe längre utan att det har konstiga följdverkningar på något annat ställe. IDG vill därför gå över till den nya plattform som används på de andra IDG-forumen på sikt, dvs när alla nödvändiga funktioner som finns i dagens Eforum fungerar på den plattformen. I den plattformen så kan man sedan lägga till de större tillägg som vi önskar oss.

 

Under tiden så kan det bara bli mindre förändringar i Eforum, tyvärr.

 

Följande saker kommer att göras i nuvarande Eforum:

 

2 Nytillkommet:

Se till att länkar tolkas bättre, så att t ex parenteser inte bryter länkar.

 

4 a) Senaste trådar, visa mer av inlägget: Utreds hur pass enkelt/besvärligt det är.

 

7 nytt) Se till att smileys och knappar syns i Opera och Safari:

Är på gång, det fungerar i testmiljön.

7 B) Hanteringen av långa inlägg införs om det är lätt.

 

9 a) Knapp i tidsmaskinen för att sätta tidsmaskintiden till nuvarande klockslag införs

 

11 a) Vissa lättinförda mindre förbättringar kan göras i Hänt sedan sist.

 

12 a) Hjälptexten korrigeras

 

13 a) Tiden för inläggen korrigeras

 

13 nytt) Omskrivning av reglerna så att de blir lättare att förstå.

 

Det är med andra ord inte mycket som kan göras i nuvarande system, tyvärr.

 

Jag kommer att delta lite i specikationsarbetet för de förändringar som behövs i nya plattformen för att Eforum ska kunna flyttas dit. Det arbetet ska pågå under våren.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det låter logiskt.

 

Eforum är ett eget bygge av IDG (av Erik?) och det är förståeligt om det är svårt att gå in i systemet och ändra på delar. Jag är med andra ord inte alls förvånad över det Roberts sade. En klar orsak till att föra över Eforum till samma mall som övriga forum är även den att de får en viss samordningsvinst och ett samlat kunnande i huset.

 

MEN , det stora MEN vid en byta av platform - känslan i eforum får inte gå förlorad! Jag har förtroende för dig Cecilia, du har varit med länge nog för att känna till de flesta bristerna och triumferna i Eforums system/gränssnitt.

 

FAST även om jag gillar Eforums gränssnitt måste jag medge att det finns andra där ute som fungerar väldigt bra. Styrkan här, som skiljer Eforum från alla andra, är möjligheten att följa senaste inläggen samt den ofta funktionella trädstrukturen i trådar.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

MEN , det stora MEN vid en byta av platform - känslan i eforum får inte gå förlorad!

Det hoppas jag verkligen inte. Jag kommer att ta upp frågor som dyker upp här i Eforum för diskussion.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon
IDG vill därför gå över till den nya plattform

Kan vara ett ödesdigert misstag. Åtminstone lär inte jag bli kvar, de där andra forumen är alldeles för tidskrävande att få samma översikt av. Jag har övergett många andra forum just pga att man väljer dessa hopplösa forum-motorer som helt enkelt inte gör det möjligt att följa alla inlägg som görs.

 

Kanske var dags att gå vidare ändå, vad vet jag.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson
Kanske var dags att gå vidare ändå, vad vet jag.

 

Det är ett tecken på att det är dags att göra nåt annat här i livet :)

 

Jag har hellre kvar de bristser som finns i Eforum, än går över till en ny plattform. Ett annat idg-forum (studio) gjorde ett försök med ny plattform, det slutade med att medlemmarna flydde som kaniner från en skogsbrand. De blev tvugna att lämna plattformen och hitta nåt annat, som mer motsvarade vad medlemmarna ville ha. IDG, gör inte samma misstag två gånger! :)

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Åtminstone lär inte jag bli kvar, de där andra forumen är alldeles för tidskrävande att få samma översikt av. Jag har övergett många andra forum just pga att man väljer dessa hopplösa forum-motorer som helt enkelt inte gör det möjligt att följa alla inlägg som görs.

Att kunna lätt se alla de senaste inläggen precis som idag i Eforum är ett av de krav som måste läggas till på den nya plattformen innan det blir dags att flytta över Eforum. Så jag hoppas att du stannar kvar Anjuna, det är så många som kommer att sakna dig annars. :thumbsup:

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon
Så jag hoppas att du stannar kvar Anjuna, det är så många som kommer att sakna dig annars.

Som Mr Andersson säger så är detta inget nytt fenomen bland forumveteraner. Förändras ett inarbetat gränssnitt radikalt så blir det ofta massflykt, det går inte att komma ifrån.

 

Så som sagt, tveksamt för min del. Jag är konservativ när det gäller just invanda webbplatser, men jag avvaktar tills jag får se en demo av den nya plattformen, så som den verkligen kommer se ut. Jag är inte sämre än att jag kan ändra mig.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Innan konvertering av den gamla plattformen sker, bör även ett verktyg för re-konvertering tas fram. Annars försvinner möjligheten att backa tillbaka med trådar från det nya plattformen!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anjuna Moon
Annars försvinner möjligheten att backa tillbaka med trådar från det nya plattformen!

Nog kommer väl samma databasinnehåll användas? Annars är ju saken en helt annan, då blir det ju ett helt nytt forum med all historik borttappad. Då är jag väck snabbare än snabbt kan jag säga, ingen diskussion.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Innan konvertering av den gamla plattformen sker, bör även ett verktyg för re-konvertering tas fram. Annars försvinner möjligheten att backa tillbaka med trådar från det nya plattformen!

Bra synpunkt, flora50!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

Jag kan inte tänka mig annat än att samma databas ska användas, annars är det korkat på riktigt.

 

Sen kanske inte databasen är gjord "som man ska göra", så man måste göra ett gäng ändringar för att den ska funka ihop med ett annat forumsystem. Och ska man då i det läget backa tillbaka, så måste man hålla tungan i rätt mun för att det ska det bli bra... kanske det Floar50 menar?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nog kommer väl samma databasinnehåll användas?
Naturligtvis så kommer alla tidigare inlägg finnas kvar, däremot så blir det kanske en ny databas det vet jag inte.

 

PC för Alla flyttade över sitt forum för några veckor sedan, då körde de bägge forumen parallellt i två veckor med endast särskilt inbjudna som betatestare i den nya plattformen med en ny databas. När testperioden var över så slogs de två databaserna ihop och alla gamla inlägg, poäng, användare etc fanns på den nya plattformen. Där har det varit en eller två personer som klagade lite i början på att det kändes ovant och då har det forumet ändrats mycket mer än det är tänkt att Eforum ska göra.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, ändras databasstrukturen bör man titta på hur man stoppar in nya data i den gamla strukturen. Detta för att kaninerna ska kunna återvända :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag håller tummarna för att allt som är bra med Eforum, inte minst överskådligheten, får vara kvar. Samtidigt passar jag på att utnyttja denna tråd för att se om det går att skriva på ryska i Eforum. Jag misslyckades med det i ett tidigare inlägg men misstänker starkt att det inte var Eforums fel utan min egen trötthetsklantighet. Det har nämligen gått alldeles utmärkt att skriva på ryska i andra ickesvenska forum.

 

Hoppas ni ursäktar en språknörd som nu testar att skriva "Leve Eforum!" på ryska.

 

да здравствует Эфорум !

 

Edit: Nej det var inte mitt fel. Rysk text med kyrilliska bokstäver ser hur bra ut som helst när den är nyskriven. Efter postningen av inlägget förändras dock bokstäverna, se ovan! Det är möjligt att det jag skrivit skulle synas om den som vill se det i Firefox går till Visa> Kodning> Kyrillisk {Windows-1251} men så omständligt ska det väl inte behöva vara.

 

Denna brist i Eforum är nog inte något problem för majoriteten av besökarna. Hursomhelst kan bristen ju vara bra att känna till.

 

[inlägget ändrat 2008-03-05 18:53:23 av mbgtmari]

Edit 2: Det var som 17! Nu syns kyrilliskan men den första bokstaven y blir fel.

Det ska stå здравствует

[inlägget ändrat 2008-03-05 19:00:36 av mbgtmari]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Ta bort, lägga till och slå ihop kanaler/forum?

Jag önskar en kanal för Film. Men var ska den i så fall ligga, under Hemmabio?

Med Film tänker jag då film på skiva i form av Blu-ray.

Tips om filmer, regionskodning eller ej, recensioner, ljudkodning av filmen som är alltmer betydelsefull för hemmabioentusiasten mm.

 

PS. Fick No Country for Old Men på Blu-ray i dag.

Helgen är räddad! :)

 

 

 

[inlägget ändrat 2008-03-14 19:01:33 av Maratonmannen]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Maratonmannen skrev:

PS. Fick No Country for Old Men på Blu-ray i dag.

Helgen är räddad! :)

 

Mycket bra film, tycker jag. Du blir inte besviken.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Man kan inte kämpa ihjäl en skugga, den dödar man med ljus."

 

- Sigfrid Siwertz.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ta bort, lägga till och slå ihop kanaler/forum?

Jag håller på och skissar på ett förslag.

 

Det låter lite inskränkt att bara diskutera Blu-ray-filmer, trots allt så är det väl inte så många som har den möjligheten än.

Kan man inte tänka sig att vidga forumet DVD så att där både kan diskuteras själva DVD/Blu-ray-spelaren och de filmer som man kan se på?

 

Annars de få trådar som hittills har funnits om filmer, rekommendationer etc, har väl legat i Öppet forum, och det är väl max en sådan tråd i månaden.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...