Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Förslag till förändringar av Eforum


Cecilia

Rekommendera Poster

Jag har nu försökt ställa samman synpunkterna i tråden //eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=1032313

Det blir ett antal inlägg så att det blir lättare att kommentera.

Inom varje rubrik/grupp så har jag försökt ordna punkterna så att det viktigaste kommer först och sedan minskande prioritet.

 

1 Absoluta krav

a)Inga avatarer

b)Inga blinkande smileys, räcker bra med de smileys som finns nu

 

2 Huvudfönstret, Senaste inläggen/trådarna

a)Håll nere mängden reklam och nyheter så att det inte tar plats för sådant som är viktigare.

b)Användarinfo i högerkolumnen: mejladressen är onödig, vi vet vilken mejladress vi har (samt att den syns högst upp på sidan i IDG-ramen).

Profilknappen onödig.

Tidsmaskinen skulle kunna placeras under Hänt sedan sist.

c)Kunna besvara ett inlägg i Senaste inläggen och sedan komma tillbaks till Senaste inläggen och inte till tråden som idag.

d)Möjlighet att ge poäng direkt i Senaste inläggen utan att ta fram tråden först. När man gett poäng så ska man förstås fortfarande vara kvar i Senaste inläggen.

e)Något bredare del till inläggen.

f)Kunna få Kod-rutan att expandera både i höjd och bredd med knapptryckning, så man inte behöver hålla på att skrolla så mycket.

 

[inlägget ändrat 2008-02-25 16:54:00 av Cecilia]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 52
  • Skapad
  • Senaste svar

3 Senaste aktiva trådarna

a)En alternativ vy till Senaste inläggen och Senaste trådarna. Där ska första tråden i listan vara den tråd som senast har fått ett inlägg.

 

4 Senaste trådar och aktiva trådar

a)Ta bort den inläggstext som visas idag och låt (del av) första inlägget i stället visas i popup/balloon när man håller musen över tråden, som i rutan Senast obesvarade trådar. Visa i stället tid för senaste svar och av vem mm.

b)Låt det vara styrbart hur många trådar som visas per sida.

c)Det ska vara möjligt att se fler än de 120 trådar som man kan se idag.

 

5 Sida för ”Dina favoriter”

a)Precis som man kan välja att titta på en kanal så ska man kunna välja att titta på en sammanslagen vy av sina favoritforum. Favoriter betraktas som en sorts kanal, så man kan hantera dem på det sättet, senaste inlägg, senaste trådar etc.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 Skapa tråd

a)Påpekande att rubriker ska vara beskrivande och inte innehålla ord som Hjälp och Problem.

b)Nytt fönster/del av fönstret där man får betydligt mer hjälp att placera sin tråd i rätt forum. Man ska först välja kanal och utifrån det välja forum. Om man väljer att skapa en ny tråd medan man tittar på en kanal eller ett forum så är den kanalen och forumet förvalt. Olika lösningsförslag: Träd till vänster i fönstret, något liknande söksidan med två listboxar, två comboboxar.

c)När forumet är valt så listas trådarna i FAQen/Vanliga frågor.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 Fönster för att skriva inlägg

a)Bättre ordning på markör och fokus:

När man trycker på en knapp så ska man inte flyttas till först i rutan

Smileys och taggar ska hamna där markören är och inte sist

 

b)Kontroll av om inläggen är för långa och då få påpekande om att använda LOG-knappen alternativt automatisk inläggning av LOG-taggar.

 

c)Bättre möjligheter att göra länkar med URL-taggar så ett kort namn kan visas för en lång länk. Men dagens sätt måste finnas kvar så att det blir enkelt när det räcker till.

 

d)Förhandsgranskning av inlägg

 

e)En begränsning på hur många tecken i rad som får vara färgade eller i fetstil, t ex max en rad. Det är jobbigt när folk skriver hela inlägg i färg eller fetstil.

 

f)Något bredare textinmatningsruta

 

g)De tangentbordskommandon för Klistra in signatur (alt + s) och Skapa inlägget (alt + m) som står i fönstret stämmer inte för Firefox, utan där är det alt+shift+s resp. alt+shift+m som gäller.

 

h)Knappar som lägger in punklista resp. numrerad lista, funktion se PC för Allas forum

 

i)Knapp/inställning för att göra tabeller

 

j)Möjlighet att bifoga större och fler (upp till 3) bilder än idag.

 

k)Formatering av text, framför allt storlek. Dock behövs begränsningar så folk inte skriver hela inlägg med jättebokstäver.

 

l)Snyggare knappar

 

m)Ta bort texten för det inlägg som man håller på och besvarar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 Trådfönstret

a)Kunna hantera djupare trådar.

 

b)Som alternativ kunna välja att se inläggen i rak kronologisk ordning.

 

c)Knapp högt upp för att ta sig till första olästa inlägget (flaggmarkerade).

 

d)Kunna markera fråga som löst, visas sedan även på andra lämpliga sidor (Sök, Hetast, Hänt sedan sist...) samt att man kan söka efter just sådana trådar.

 

9 Tidsmaskinen

a)En knapp som sätter aktuellt datum och tid som tidsmaskinstid

 

b)Aktuellt datum och tid vore trevligt att se där

 

10 Kanalkarta

a)Bör göras om så att fler forum syns eller åtminstone så att de forum som visas är de vanligaste eller mest typiska forumen för resp. kanal.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11 Hänt sedan sist

a)Trådar där bara en själv har skrivit sedan tidpunkten i tidsmaskinen borde inte ingå i listan. Listan borde kompletteras med en möjlighet att se vem som skrivit senaste inlägget och när, t ex som en balloon-ruta.

 

b)När man klickar på en länk där så borde man komma till första olästa inlägg och inte högst upp på sidan.

 

12 Söksidan

a)I hjälptexten finns en länk till en ”avancerad sök” som inte fungerar.

 

b)Enter-tangenten startar sökningen.

 

c)Hjälp-knapp så man kan titta på hjälpen innan man söker och det blir fel.

 

d)Står inget i hjälptexten om användningen av *

 

e)Möjlighet att välja att bara få upp ett inlägg (första) i trådar där flera inlägg uppfyller sökkriteriet.

 

f)Valbart hur många inlägg som returneras per sida.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

13 Övrigt

a)Alla inlägg får fel tid, tidsskillnaden mellan verklig tid och den tid som står på inläggen är ständigt ökande sedan några år och är nu uppe i drygt 4 minuter. Däremot när man redigerar ett inlägg så blir tiden korrekt för ändringen, vilket leder till att man kan ändra ett inlägg innan det är skrivet.

 

b)Kunna se vilka som är inloggade.

 

c)Möjlighet att markera en tråd som dold, så att inlägg i den inte kommer upp. Liknar bortfiltrering av forum men gäller bara en viss tråd.

 

14 Tveksamma

a)PM, men nödvändigt att man kan blockera folk som skickar PM på fel sätt och stänga av helt

 

b)Möjlighet att lägga upp filer, men inte så bra om de går att ta bort när de används i något inlägg

 

c)Bloggar

 

d)Privata grupper

 

 

Så där, det var det sista.

Kom med synpunkter nu och anmärk om jag har missförstått något ni skrivit eller om ni inte håller med.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tillkommer med hög prioritet i avsnitt 7:

Se till att smileys och knappar syns i Opera.

 

Tror ni att det är något som behöver ändras i Eforum för att det ska fungera med Firefox 3? Det verkar ju vara problem med beta-versionen i alla fall.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 Kvittar

 

4 Låt inläggstexten vara kvar och komplettera med popup/balloon. Eftersom vissa rubriker är intetsägande, är första raden viktig för mig

 

5 Kvittar

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vill bara påpeka att markera inte fungerar i Opera

Menar du texten/knappen "markera kod" eller över huvud taget att markera något i kod-rutan?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3: Bra, ger en alternativ väg in. Idag fungerar i praktiken enbart hänt sedan sist för ens egna trådar resp. gå igenom en kanal med senaste inlägg.

 

4:

a) Inte nödvändigt att ta bort texten men det beror lite på hur man ska formatera den övriga informationen. Att folk inte kan ge målande rubriker är inte mitt problem :) Eller vid en obesvarad tråd, visa text, annars...

Samt se till att ballongen inte poppar upp omedelbums. Är ganska irriterande om man för musen över sidan och det poppar upp en massa gula ballonger. Ett alternativ kan vara ett klick på en liten knapp som drar upp en överlagrad yta som visar inlägget/början av inlägget.

B) och C) tja, varför inte.

 

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

6 B)

Nackdel - ny användare - svårt att hitta rätt. Avancerad användare - vet vart han/hon ska men tycker det tar tid. Men implementera en enkel lösning och se hur det fungerar. Kanske fungerar bra men jag är tveksam.

Om något - låt det fungera som på sök sidan. Klicka en kanal och enbart forumen inom denna visas, ingen kanal vald så visas alla forum.

Alternativt är att man måste navigera till den kanal man ska posta i först. Det är inte alls ovanligt i andra forum.

 

c) Tänk igenom. Ska det vara en tråd som visar alla FAQ-trådar eller ska alla FAQ-trådar visas överst? Visserligen är skillnaden liten.

 

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7: Ja, ja ja.

fast

g) är inte det en "funktion" hos FireFox? Asch, vet inte, kanske går att koda runt.

 

l) skapa plats - ersätt dagens färg-rutor med en knapp och en dropdown som då kan ge tillgång till lite fler färger :)

 

e) Har vi problem med det idag?

 

 

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11: a) ja, fast ingen ballong. Utrymme finns för en mer proper presentation.

B) ja.

 

12

B) Du vet motiveringen till varför det är som det är idag? Jag tror bestämt jag har givit den och söker du längre tillbaka kommer du finna ett det var Erik Junesjö som en gång yttrade motiveringen.

e) JAAA!

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

14 B)

samma problem, om inte värre, finns på webben. Givetvis ska jag kunna kontrollera de filer jag lagt upp. Om nu inte filer knyts till inlägg såsom bilder idag. Samt inga exekverbara filer.

 

c) Finns på annat håll på IDG. Räcker väl? Men en länk till den bloggen i användarinfon kanske.

 

d) ??

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kod-rutan, ja, lite snygg förstoring vore inte fel. Inte ett nytt fönster, jag gillar, som kanske märkts, en överlagrad ruta över sidan som visas. Ett klick utanför, eller på, rutan så stängs den igen.

 

Samt - markera-knappen i kodrutan, kan inte den bytas ut mot en kopiera-knapp. Man markerar ju för att kopiera...

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Monshi skrev:

Du vet motiveringen till varför det är som det är idag?
Ja då, men då får det väl undersökas om det stämmer att folk gör på det sättet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Cecilia skrev:

e)En begränsning på hur många tecken i rad som får vara färgade eller i fetstil, t ex max en rad. Det är jobbigt när folk skriver hela inlägg i färg eller fetstil.

Monshi skrev:

e) Har vi problem med det idag?

Det händer att folk gör det. Inte ofta men väldigt störande för mina ögon i alla fall när det sker. Jag har väl t o m sett något inlägg där varje stycke hade sin egen färg. Jag tror jag lägger till en begränsning på antalet versala bokstäver för det är också vanligt. Eller finns det något programmerings-/script-språk där man har mycket versaler?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kom med fler åsikter! :thumbsup:

 

Jag har uppdaterat dokumentet med de synpunkter som kommit in, men kom gärna med mer. Jag träffar IDG på måndag em så ni har några dagar till på er!

 

Tänk lite på om prioritering inom grupperna är rätt eller om den ska göras om.

 

[inlägget ändrat 2008-02-28 10:46:30 av Cecilia]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 B)

fler smilies skulle inte skada. De grafiska som finns i övriga forum är inte helt fel men kanske de inte behöver vara animerade. Tja, sådan som finns i exempelvis Thunderbird. Alla ikoner ovan bör göras om, mindre/modernare. Ja hela fönstret ska väl uppdateras, på sikt.

 

Automatisk parsning av text-smileys vore även trevligt, dvs att ;) översätts till "rätt" grafiska symbol

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eller finns det något programmerings-/script-språk där man har mycket versaler?

I SQL-satser skriver jag alltid nyckelorden med versaler, dessutom brukar jag använda enbart versaler för konstanter men man kan ju göra så att versalkontrollen inte görs inom kod-taggar.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...