Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Söker bra backup/ extern hårddisk


Bronzom

Rekommendera Poster

Hej !

 

Jag är ganska dåligt insatt i datorer och hur dom fungerar. Kan de mest elementera. Jag bara anväder den och hoppas att den skall fungera i evighet......

Är livrädd för att den ska krascha eller något skall hända av allvarlig art. Har nämligen ingen backup, varken internt eller externt.

Skulle gärna vilja ha extern back upp med kanske separat hårddisk. Vad skall jag käpa som fungerar lättförståligt utan komplikationer ?

Hjälp mig någon innan nåt händer !! Tack !!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Du kan ju aalltid köpa en extern hårddisk som du sparar det viktigaste på!

Finns väldigt många och enkla är de!

Det är bara sätta in usb kabeln så fungera allt !

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alternativ till extern hårddisk är att bränna filer du vill ha kvar till DVD. Dessa kopior kan du sedan förvara på nåt säkert ställe på behörigt avstånd från datorn.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Disketter, jisses!!! :)

 

Få se nu, min dagliga backup på 3GB skulle då ta ungefär 2000 disketter!!!

 

Nej, idag är i så fall USB-minnen bättre. Men DVD är mer permanenet och man kan spara flera generationer av backuper.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

en sval som inte kraschar..

Vad menar du med "inte kraschar"? Ingen hårdisk håller i evighet, så välj hellre dvd eller något flashminne som lagringsmedia för långtidsbackup (även om de självklart inte heller är fria från risker)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För endast ett par kronor kan man ta 4,5 GByte med sig på en DVD-skiva och lägga dem på något säkert ställe, hur gör man det med hårddisk eller flashminne? En DVD kan dessutom inte skrivas över, varken av misstag eller med flit.

 

Hur flyttar man enkelt ett par GByte mellan datorn hemma och på jobbet? Flashminne.

 

Hur speglar man ett par hundra GByte för att ha som backup om en disk skulle krascha? Extra hårddisk!

 

Dessutom finns numera möjligheten att rätt billigt lagra stora datamängder "på nätet" och få sina data utspridda geografiskt och vara säkert från allt förutom jordens undergång.

 

Alla media har sina speciella egenskaper. Inget är det andra likt.

 

[inlägget ändrat 2008-01-18 00:55:19 av lizardKng]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hehe,

Förrutom jordens undergång
jag tror att de nya medierna har kommit på en ny reklam:

LÄGG DINA FILER HÄR !

INGET KAN FÖRSTÖRA DINA FILER, INTE ENS JORDENS UNDERGÅNG, för mer info klicka här, och när man klickar där kommer man till en "sidan har inte uppfunnits än" sida hehe

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ha, det är inte omöjligt, man skickar upp stora ballonger som åker runt jorden och i dem så finns det värsta server stationen!

Coolt värre!

Men inte möjligt.... (eller jo, men orka....)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Bronzom skrev:

Vad skall jag käpa som fungerar lättförståligt utan komplikationer ?

 

Kan ju flika in lite. :-)

 

En DVD-backup till det du inte tar backup på så ofta. Sen det du tar ofta backup på använder du USB-pinne till.

 

För att försäkra dig om att din backup inte brinner upp, så kan jag rekommendera IDG-webbdisk för 72 spänn var tredje månad för basen 2 Gb backup på deras servrar. Räcker gott och väl för privatpersonen, som inte har så mycket att backupa. Finns förstås företagsbackup också, men den lär säkert kosta så mycket mera.

 

Du kan skicka upp din backup via webbläsaren, men fungerar lika bra om inte bättre med ett FTP-program. Du når också backupen överallt bara datorn du sitter vid är internetansluten.

 

Men det sista var lite överkurs. :-)

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Om allt verkar gå bra, måste du ha missat något."

 

- Steven Wright

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm, reklam värre, det finns ju många gratis på 1gb eller fler, som är minst lika säkra!

Sök på google så hittar du säkert jätte många!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man ska ha viktiga saker så, hmm då är det ju tveksamt, men har man lite "icke" viktiga filer så kan man ju lägga upp dem..

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...