Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Överföra topplån till bottenlån


Anjuna Moon

Rekommendera Poster

En bekant nämnde för mig för ett par år sedan följande och jag vill bara höra om någon känner till hur det fungerar.

 

Jag har ett bostadsrättslån där bottenlånet ligger på runt 500.000 och topplånet på runt 130.000. Det min polare nämnde var att man, pga marknadsvärdesstigningar och ombyggnad av lägenhet höjer värdet på lägenheten och därmed kan berättigas till en sänkning av topplånet (där sänkningen då motsvaras av motsvarande höjning av topplånet).

 

Stämmer detta och vad krävs för att kunna göra det? Behöver jag ta hit en värderingsman eller finns det några schabloner?

 

[inlägget ändrat 2007-10-10 21:56:04 av Anjuna Moon]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Är väl klart, om marknadsvärdet stigit så har ju även gränserna för topplån/bottenlån ändrats. Om du har en aning om vad liknande lägenheter i ditt området sålts för kan du alltid testa att ta en diskussion med banken. Vill de inte ändra lånet så begär att få lägenheten värderad.

 

Nu har jag inga topplån på min lägenhet, men har vid några tillfällen lånat upp på lägenheten, och vid dessa tillfällen har jag angett ett lägenhetsvärde baserat på vad liknande lägenheter sålts för (alt lagt mig något under det priset) och banken har inte ifrågasatt det.

 

Så kolla upp vad liknande lägenheter sålts för, hittar du inga uppgifter själv, kolla med styrelsen in din BRF eller i någon grannförening, så kan dom säkert ge dig ungefärliga prisuppgifter.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack och poäng för svaret. Jo, det säljs ganska friskt i samma hus och i resten av området och generellt har utropspriserna legat på runt 250.000 mer än jag betalade när jag köpte för 5 år sen, så det bör nog finnas utrymme att ta en diskussion med SBAB då.

 

En annan sak som du rörde vid, det här med att ta lån med lägenheten som säkerhet, hur fungerar detta. Måste jag redovisa vad jag gör med pengarna eller bryr de sig inte? (Jag har en tandläkaroperation på gång som kommer kosta runt 40.000 och har redan fyllt upp min kvot på säkerhetsfria lån på SEB)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

Jag har visserligen sagt ungefär vad jag ska ha pengarna till i de fall jag tagit lån (å i mitt fall har det uteslutande varit till olika förbättringar i lägenheten). Men egentligen tror jag inte man behöver ange det, är väl mer för informationssyfte egentligen. Sen vill väl banken veta om lånet kan på längre sikt ev höja värdet på lägenheten.

 

Men försöka går väl alltid. Man kan ju inte få mer än ett nej ;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det här med att ta lån med lägenheten som säkerhet, hur fungerar detta. Måste jag redovisa vad jag gör med pengarna eller bryr de sig inte?

Normalt så bryr de sig inte, det finns de som lånar på huset till semestrar och bilköp.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Normalt så bryr de sig inte, det finns de som lånar på huset till semestrar och bilköp.

Fick just svar från dem att det skulle vara helt ok, efter en kreditprövning förstås.

Däremot blev jag förvånad att de sade att jag inte hade ett topplån. Förvisso ligger mitt topplån hos Länsförsäkringar, men detta fixade SBAB själva, så jag förutsatte att de administrerade båda två.

Hm, vad mycket lättare allt vore om det var gratis att bo...:)

 

En relaterad följdfråga: Jag har inte följt det ekonomiska läget mer än att jag vet att den amerikanska styrräntan sänktes nyligen och att vår ränta gått upp ca 1% sedan förra året samma tid. Vad är prognoserna just nu för ränteläget? Jag ska binda om lånet snart och funderar på att släppa den 1-åriga och ta rörlig ett tag.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Usch vad dystert det där såg ut Cecilia. Jag hade faktiskt tänkt binda lånen till 5-år förra året då räntan var så extremt låg. Men självklart missade jag bäst-före-datum på ändringen =(

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förra veckan var vi och pratade kreditiv/bolån med Handelsbanken och deras kristallkulla säger 2-3 mindre höjningar inom ett år vilket skulle betyda drygt 0,5-0,75%. Efter det är deras kristallkula svart :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter det är deras kristallkula svart

Med andra ord använder de tidningarna som källa och ingen vet mer än någon annan =)

Någon som har en husvagn att sälja? ;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fundering - SBAB har slopat det begreppet helt, har inte andra banker följt efter?

http://www.sbab.se/sbab/jsp/polopoly.jsp?d=117&a=1724

 

Och ja - lån kan man skriva om precis när man vill, hur man vill inom de gränser lånegivaren har uppsatta. Är det bundet kan man dock få betala en avgift relaterat till den ränta som lånet är bundet till och tiden som är kvar.

Dvs finns det ett värde att belåna och de godkänner det så är det bara att skriva om.

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...