Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Min fråga är När tänker de betala ut min lön.


Doly

Rekommendera Poster

 

Min arbetsgivare har inte betalat ut min lön än. Idag är den 2:a okt, utan att några pengar finns på mitt konto.

Företaget som jag jobbar på är inom telekom branschen. Jag hörde av några arbetskollegor att arbetsgivaren har betalat de lite i förskott tills hela lönen landar på konto. Men jag har inte blivit informerad och fortfarande finns det inga pengar på mitt konto.

Vad ska jag göra och hur ska jag åtgärda detta med hjälp av facket.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför inte fråga din närmaste chef istället för dina kollegor?

Har du nyligen börjat på stället så är det möjligt att det betalar din lön i efterskott, dvs. den första månadslönen får du vänta extra länge på (dvs. börjar den 1:a september kommer första utbetalningen i slutet av oktober). Detta är dock helt beroende av den modell ditt företag valt och inte av några fackliga avtal jag kan komma på.

Men facket går man inte till som första åtgärd innan man ens diskuterat saken med sin chef, så börja som sagt med det.

 

Jag hörde av några arbetskollegor att arbetsgivaren har betalat de lite i förskott tills hela lönen landar på konto.

Det låter som en mycket märklig modell, eller menar du att de fått ett engångsförskott i väntan på lönen just denna månad? Isåfall låter de som det kanske är lite problem med ekonomin på företaget och att de helt enkelt inte har pengar att betala ut de fulla lönerna med just nu. Ligger det till på det viset så bör du ta kontakt med facket, eftersom du inte blivit informerad om detta i förväg, alternativt förhandla med företaget om någon form av kompensation längre fram pga. detta.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Jag har försökt att prata med chefen och företagsledningen men de hänvisar mig till facket. Därför var jag tvungen att ställa frågan till mina arbetskollegor, om de hade fått lön eller några pengar i förskott.

Jag blev tillsvidar anställd från aug 2007, men fortfarande betalas ut min lön i efterskott. Alltså lön som jag väntar på är sep-lön, som är ej betalt än.

Anledningen att företaget hänvisar mig till facket är pga att de har tillkallat till förhandling från facket för min uppsägning pga arbetsbrist. Men jag är inte sista anställd utan det finns 2 andra som blev anställda efter mig. Och min utbildning ger mig rätten att ta deras jobb position.

Men oavsett uppsägning så måste företaget ändå betala ut min lön, som jag nämnde tidigare så är det efterskott, alltså lön för sep.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, jobbig situation. Ja, då skulle jag gå till fackrepresentanten med en gång. I värsta fall sitter ditt företag och segar på din lön i förhoppning att du ska sluta självmant i förtid för att du ledsnar på det hela.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det är jobbig situation. Få se hur det löser sig.

Känns bara jobbigt att som anställd behöva lida pga företagets ev. ekonomikris eller vad den är nu.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...