Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Photoshop - Spara för web och storlek på format!?!


AnnaK

Rekommendera Poster

Hej,

 

Jag har en psd fil i formatet 44,5 x 61,95, jag hade skapat det som 42x59,4 men det är det inte längre. Kan det bero på att jag lagt till en ram i form av Canvas Size??

 

Om jag vill få denna bild tillbaka till 42x59,4 hur gör jag bäst då? När jag gör det i Canvas bli bilden liten på vit bakgrund.

 

Samma gäller när jag försöker skapa en jpg bild som jag ska spara för web. Måtten ska vara 600x850px, men när jag använder Canvas blir bilden liten på vit bakgrund. Jag har för mig att jag använt Canvas förut utan att det blivit så. Vad är det för inställning jag råkat fingra på????

 

Tack på förhand!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag vill få denna bild tillbaka till 42x59,4 hur gör jag bäst då?

 

Image->Resize, se till att bocka UR "resample...". På så vis ändras bara de mått som används när bilden skrivs ut, inga pixlar ändras.

 

Måtten ska vara 600x850px, men när jag använder Canvas blir bilden liten på vit bakgrund.

 

Jag antar att du med "Canvas" menar att du ökar bildens storlek genom att lägga till tomt utrymme på sidorna? Det du gör i så fall är ju just att ändra antalet pixlar i bilden. Om du fortfarande vill att den ska vara 600x850 får du ändra storleken, antingen i Image->Resize (bocka för "Resample...") eller skriva in rätt storlek i dialogen för Save for Web...

 

Viktigt att skilja på de två storlekarna! Bilden byggs upp av pixlar och används när bilden visar på skärmen, storleken i cm används när bilden skrivas ut. Om man ändrar storlek kan man göra det på två sätt: Antingen ändra antalet pixlar ("Resample" ibockat) eller inte ändra antalet pixlar ("Resample" urbockat).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Suvve! Så bra du förklarar! Hoppas du orkar läsa detta!

 

Grejen var att jag frågade om två olika saker i samma fråga. De två första styckena gällde ett format och en inlämning (skolarbete) och det tredje stycket ett annat format (samma skolarbete). Grejen var att jag skulle lämna in i A2 format vilket jag skapade genom att ändra i image, image size och skriva i 44,5x61,95 cm under document size. Sen gjorde jag massa layout o fixade, läste på i kurslitteratur och på nätet för att få tips och idéer och hittade detta: http://photoshoptips.devello.se/default.asp?Mapp=Phtips&Sida=ram Sagt och gjort så gjorde jag utan att riktigt fatta vad jag gjorde - snyggt blev det :-) Sen när jag nästan var klar och skulle dubbelkolla formatet var det 42x59,4 och då fattade jag (som jag tror) att canvas LÄGGER TILL (är det rätt uppfattat). Valde då att beskära bort denna kant för att få rätt format. MEN hur jag än gjorde för att ställa in storleken (för tryck alltså) så gick det INTE att få 42x59,4 utan det blev 42,01x59,41. Avrundat blir det ju rätt så jag hoppas att det räcker för att få godkänt om resten är ok. Jag har lämnat in nu iaf men vill ju även LÄRA mig, det är ju typ syftet med att gå kursen - inte för att få G även om det vore nice....

 

MEN det som ställde till det var när jag skulle spara denna fil till en JPEG. Jag hade för mig att det var via Image Size man kunde gå in och göra det men det gick inte att få fram pixlar bara cm. Jag hade även för mig att man kunde göra det via Image, Canvaz size och där "kom jag åt pixlar". Bara det att det som hände var att om jag fyllde i det där under "new size" och sen kollade under Image size så stod det något annat där. Om jag valde save for web så kunde jag bara få till 601x850. ?? Jag vet inte om det i sin tur berodde på den damn avrundningen jag fick till tidigare dvs 42,01x59,41. Fattar du? Någon? Så kan jag lära mig av detta "misstag"! Tack på förhand!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bilden hade från början ett icke-kvadratiskt format. När du la till lika mycket "ram" både vertikalt och horisontellt ändrades bildens proportioner något. Inte mycket, men antagligen tillräckligt mycket för att det ska bli lite fel. 1/10 mm gör knappast någon skillnad.

 

Men om du vill få tillbaka exakt rätt format kan du beskära bilden. Välj verktyget för att beskära/crop. In rutorna högst upp skruver du inte det format du vill ha (t ex bredd 42cm, höjd 59,4cm). Klicka och dra sedan ut markeringen runt det som du vill ha kvar, dubbelklicka när du är nöjd.

 

För att kunna ändra storlek till ett visst antal pixlar ska rutan "resample image" vara aktiverad/förbockad.

 

Att det blev 601x850 har samma orsak som tidigare - din bild har ändrat proportioner!

 

Hoppas jag förstod dig rätt nu :)

 

[inlägget ändrat 2007-08-07 19:00:07 av lizardKng]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

Du förstod mig helt rätt och jag förstod även ditt svar. Åh, då förstår jag!! Tack snälla för hjälpen och för att du tog dig tid att svara!

:-)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag gjort som du skrev och då ändras upplösningen från 100ppi till 100,018. Måste det bli så? Alltså om man ändrar storleken i cm på dokumentet ändras automatiskt upplösningen då? Det jag vill göra är att beskära genom att ange en given storlek OCH en given upplösning. Går det?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så här hänger det ihop:

 

Om bilden är 25,4cm bred = 10 tum och har 1500 pixlar på bredden kommer den att ha upplösningen 1500/10 = 150ppi. De tre värdena hänger ihop. Man kan bestämma två av dem, det tredje beror av de andra två.

 

Om du vill ha 100ppi och bredden ska vara 42cm måste bilden skalas om på pixelnivå ("resample" måste vara förbockad) och bli (42/2,54)*100 pixlar bred. Jag har inte Photoshop här på jobbet så jag kan inte tala om exakt hur du ska göra förrän senare idag.

 

Nackdelen med att skala om på pixelnivå är att det kan sänka kvaliteten på bilden. Skarpa konturer kan suddas ut något för att ta ett exempel. Om det gör något eller inte beror på hur bilden ser ut.

 

[Edit]Hmmm, när du använder beskärningsverktyget kan man väl skriva in upplösningen också? D v s man kan väl skriva in bredd, höjd OCH upplösning innan man gör beskärningen?

 

Jo, det gör det:

 

http://artist.tizag.com/photoshopTutorial/croptool.php

 

Man kan ange både width, height och resolution!

 

Här finns en rätt detaljerad artikel om du vill läsa mer:

 

http://kb.adobe.com/selfservice/viewContent.do?externalId=331327&sliceId=1

 

[inlägget ändrat 2007-08-08 07:43:06 av lizardKng]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har inte Photoshop här på jobbet så jag kan inte tala om exakt hur du ska göra förrän senare idag.

Hrm, på jobbet??? :-) Jobbar du med data / IT? Om man får fråga?!

 

Jag blir fullständigt gaaalen på det där! Jag har ju lämnat in skoluppgiften så den är det inget att göra åt, men ändå jag vill FATTA och KUNNA!!

 

Jag har testat exakt det (om jag fattar rätt) dvs

Markerat Crop tool, Fyllt i Width (42,00) och Height (59,40) och resolution (100ppi), tagit tag och dragit med Crop verktyget och släppt och sen dubbelklickat. Går sen in i Image size och kollar men det är lik förba-----t EXAKT samma värden som förut dvs 42,01 och 59,41. Undra om det kan vara så att värdena är för små för att beskära?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hrm, på jobbet??? :-) Jobbar du med data / IT? Om man får fråga?!

 

Man måste ju tjäna pengar också :) Jobbar med programmering m m på Ericsson.

 

Undra om det kan vara så att värdena är för små för att beskära?

 

Mmmm, kanske det faller inom "felmarginalen" så det inte går att komma få till alla tre precis som du vill? Vet faktiskt inte. Men hursomhelst, nu vet du ju i alla fall hur det fungerar.

 

Den tutorial du följde är väl vad som har krånglat till det. Om det är så att du har gjort en ram runt en bild så finns det ett par alternativ:

 

- Lägg bilden i ett eget dokument, gör enligt guiden. Kopiera in resultatet till ett nytt lager i huvuddokumentet.

 

- Lägg bilden i sitt eget lager och gör ramen med lagereffekter.

 

- Lägg bilden i sitt eget lager och gör ramen på ett annat lager som placeras under bilden.

 

På så vis behöver du aldrig ändra storlek på själva dokumentet.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man måste ju tjäna pengar också :) Jobbar med programmering m m på Ericsson.

jo det är ju sant! inte helt överraskande jobb dock hacker där! :-)

 

tack för de övriga tipsen! ska experimentera lite! Finessen med PS dvs att det finns så sjukt många funktioner blir ju oxå dess baksida, mkt att lära....

 

men nu har jag en ny skoluppgift att bita tag i. So Long!

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...