Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Filformat för tryck


AnnaK

Rekommendera Poster

Hej,

 

Om man ska generalisera vilket är det bästa filformatet att använda när man ska trycka en poster. Formatet är A2 och bildbehandlingen är gjord i photoshop. Tack!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

De flesta tryckerier gillar EPS och TIFF väldigt mycket.

 

EPS används främst för vekorbilder, men har även stöd för bitmapbilder men tryckerier ser helst att man använder TIFF för bitmapbilder, även om det är fullt möjligt att använda lågkomprimerade JPG eller PNG i de flesta fall.

 

Naturligtvis ska använda 24-bitars färgdjup om det är en sammansatt bild (alla färger i samma fil) eller 8-bitars färgdjup per färg om det är en separerad bild (CMYK i varsin fil).

 

Som upplösning bör du använda minst 300 dpi. Tryckeriet bör göra rastreringen, de är proffs på det.

 

[inlägget ändrat 2007-08-06 14:06:45 av Mr Andersson]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Tack för det! Hellst TIFF alltså?

 

Ang upplösning så har läst att om betraktningsavståndet är långt så räcker det med 100ppi?

 

Kan du förklara ytterligare vad du menar med:

Naturligtvis ska använda 24-bitars färgdjup om det är en sammansatt bild (alla färger i samma fil) eller 8-bitars färgdjup per färg om det är en separerad bild (CMYK i varsin fil).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson
Ang upplösning så har läst att om betraktningsavståndet är långt så räcker det med 100ppi?

 

Sant, men jag hade skickat filerna som 300 dpi till tryckeriet och sen låtit dem gör om det till 100 dpi vid sin rastrering. Det blir bättre än om du ger dem 100 dpi-filer.

 

Kan du förklara ytterligare vad du menar med:

 

Naturligtvis ska använda 24-bitars färgdjup om det är en sammansatt bild (alla färger i samma fil) eller 8-bitars färgdjup per färg om det är en separerad bild (CMYK i varsin fil).

 

Självklart.

 

I en vanlig fil, har man hela bilden i en fil. När man trycker bilder (med fyrfärgstryck), gör man detta färg för färg (Cyan, Magenta, Yellow och Black (CMYK)). Därför måste din bild (som är sparad som RGB) göras om till CMYK och att varje färg måste ligga i en egen fil, kallas för separering. Normalt sett gör tryckeriet detta (och tar betalt för det), men det är enkelt att själv göra det.

 

Om du inte vill göra det själv, ska din bild ha minst 24-bitars färgdjup.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack igen!! :thumbsup:

 

Så när jag sitter med mitt PS dokument och ska spara som TIFF och skicka iväg till tryckeriet, hur gör jag då för att spara varje färg till en egen fil - separering (jag har engelska versionen). Du kanske kan hinta om vart jag letar om du inte har möjlighet att svara på hela frågan.

 

Kanske dum fråga men är alltid en bild i Photoshop i RGB från början eller hur vet du att min bild är det? Går det inte att så att säga välja CMYK direkt?

 

Hur kollar jag om min bild har 24-bitars färgdjup? Menar du då hela postern eller både poster och de inklistrade foton eller bara foton?

 

Tack på förhand!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson
Så när jag sitter med mitt PS dokument och ska spara som TIFF och skicka iväg till tryckeriet, hur gör jag då för att spara varje färg till en egen fil - separering (jag har engelska versionen). Du kanske kan hinta om vart jag letar om du inte har möjlighet att svara på hela frågan.

 

Ledsen, jag vet noll och ingenting om PhotoShop. Men det borde finnas ett val som heter Color separation under export (eller nåt).

 

Kanske dum fråga men är alltid en bild i Photoshop i RGB från början eller hur vet du att min bild är det? Går det inte att så att säga välja CMYK direkt?

 

Datorer jobbar med RGB (det är så en bildskärm fungerar), men vissa program kan låtsas vara CMYK, tex Corel Draw som jag kör mycket. Vet inte hur just PhotoShop klarar det. Dock kan man ofta spara som CMYK-filer, men tex JPG, PNG och GIF klara bara RGB (eller varianter av det).

 

Kuriosa:

Skillande på CMYK och RGB, för att göra det enkelt. Om du blandar rött och gröns ljus (RGB, som en bildskärm är uppbyggd av) så blir det gult ljus. Men om du blandar röd och grön vattenfärg (CMYK är färger, inte ljus), blir det mörkbrunt.

 

Hur kollar jag om min bild har 24-bitars färgdjup? Menar du då hela postern eller både poster och de inklistrade foton eller bara foton?

 

Dels ska varje bild du använder ha 24-bitar, dels ska hela posterns expoteras som 24-bitar. Detta borde du kunna välja när du exporterar bilden.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det går bra att konvertera fram och tillbaka men det finns en massa saker att tänka på.

 

T ex - RGB byggs upp av 3 komponenter, CMYK av 4. Det finns inget entydigt sätt att konvertera mellan RGB och CMYK. Hur det ska göras bestämas av det sätt det ska tryckas på.

 

K-kanalen kan "suga åt sig" olika mycket av de övriga komponenterna. Lite extra K kan ersätta en del av C, M och Y. Vid tryckning är det nog vanligt att man har en viss "totalsumma" man inte kan överstiga. På så vis kanske (100,100,100,0) inte går att trycka (totalsumma 300) men (50,50,50,50) går att trycka (totalsumma 200) (OBS: Jag _tror_ det är så de hänger ihop ungefär att 1K kan ersätta 1C1M1Y).

 

"Dot gain" - vid rastrering kan storleken på prickarna som används kräva att konverteringen görs annorlunda för att inte få fel färger.

 

Nå, detta är skrivet av en som bara ha teoretisk bakgrund i ämnet (boken Professional Photoshop) så ta det för vad det är.

 

[inlägget ändrat 2007-08-06 15:34:46 av lizardKng]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oj då nu blir det bara snurrigare och snurrigare. Jag måste läsa vad ni skriver, kolla i PS och "fnula" lite....

 

 

En helt annan grej om PS nu, sparas automatiskt lagren i ps när man stänger och öppnar? Hur får jag fram dem isf? HJÄLP!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson
Oj då nu blir det bara snurrigare och snurrigare. Jag måste läsa vad ni skriver, kolla i PS och "fnula" lite....

 

Det är inte så knepigt egentligen, bara man förstår att det finns olika "färgrymder", tex RGB och CMYK, och att dessa används för olika ändamål.

 

På samma sätt finns det olika filtyper för olika ändamål, JPG gör sig strålande på en bildskärm, men lämpar sig sällan för tryck, medan TIFF är perfekt för tryck, men är ofta för stora för att fungera optimalt för skärmvisning.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

TACK snälla för förtydligande - jag behöver kanske bara klura lite så faller nog poletten ner ska du se :)

 

alla barn i början eller vad är det man säger?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson
alla barn i början eller vad är det man säger?

 

Det är ju så. Och dessutom blir man aldrig fullärd heller.

 

Du är givetvis alltid välkommen med frågor om du undrar nåt, här finns alltid nån som kan svara!

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du är givetvis alltid välkommen med frågor om du undrar nåt, här finns alltid nån som kan svara!

 

Det är det som är så fantastiskt! I LOVE Internet! *skratt*

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson
Det är det som är så fantastiskt! I LOVE Internet! *skratt*

 

Visst är det fantastiskt vad Internet kan göra! :)

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...