Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ímportera midifil till Cubase


Larzen

Rekommendera Poster

Jag har Cubase SV 2.0.1 och importerar en midifil som jag köpt på Midilagret.se. När jag gjort ändringar i filen i Cubase och exporterar tillbaka filen på en diskett och sätter den i min synth så har Cubase ändrat på instrumenten och det låter skit jämfört med orginalet. Det blir fel redan från början när jag importerar filen. Ta t.e.x melodislingan som i orginalet ligger på kanal 4 är helt plötsligt på kanal 6 i Cubase. Jag har prövat i inställningarna i Cubase men det blir fel hur jag än gör. Annars får jag väl ta tillbaka min uråldriga version av Cubase som skötte det här utan problem. Nån som vet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

Cubase ändrar inte MIDI-kanal där det importerar MIDI-filer, däremot kan en MIDI-kanal hamna på ett spår med annat nummer än MIDI-kanalen, men MIDI-kanalen är densamma.

 

För att ljuden sak behållas som du har tänkt dig i synten, måste du läsa in en MIDI-map, där MIDI-program är kopplat till rätt instrument. Normalt sett finns det några standrarder för detta, GM, GS, GX etc.

 

Cubase är normalt inte inställt för att jobba enligt dessa standarder.

 

Det är också därför som Cubase förstör dina filer, det jobbar med fel MIDI-map.

 

Tyvärr har jag själv kastat ut Cubase av en massa andra anledningar så jag kan inte hjälpa dig med exakt hur du ska göra, men nu vet du ungefär vad du ska leta efter.

 

 

Edit:

 

Cubase kan även ha flera MIDI-kanaler på ett och samma spår, då visas endast en av dessa kanaler i rutan som visar MIDI-kanal.

 

 

[inlägget ändrat 2007-06-05 19:00:53 av Mr Andersson]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack då förstår jag. Finns det nån som kan rekomendera nåt annat program som klarar att importera en midifil, ta bort ett ljudspår och kanske transporera den och sedan exportera filen utan att ha ändrat på instrumenten.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alla sequencers fixar det.

Cubase, Cakewalk, Logic, Protools och andra liknande.

men som sagt. Det gäller att ställa in programmet at använda rätt MIDI-mapper. General Midi (GM) används i 99.9% av alla midi-filer som florerar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...