Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

HJÄLP! Codec problem!!!!


jesph

Rekommendera Poster

Hej, jag har nu sedan jag formaterat min dator haft grova problem med att se på filmer, av alla format. Efter att jag formaterat datorn installerade jag FFDShow, eftersom det är nästan det enda jag alltid behövt. Det har alltid fungerat utmärkt tillsammans med Media Player Classic, men nu är det något rejält fel.

När jag först prövade att se på film, så hängde sig MPC. Därför avinstallerade jag ffdshow och prövade ett nytt codec pack, ex. k-lite eller cccp, men det hände samma sak. Jag har prövat det tillsammans med olika spelare, som VLC, ALshow, WMP, MPC och dylikt - med samma problem uppstår:

CPU-användningen går upp till 100% och jag kan knappt röra musen tills dess att jag stängt av spelaren eller startat om datorn...

 

Efter att jag läst runt lite hittade jag Gspot och Avicodec, och eftersom jag ville veta vad som är fel så prövade jag dem. Innan jag installerade dem så avinstallerade jag alla codecs, för att ta ett steg i taget. De säger givetvis att det fattas MPEG4 och XVID, så jag installerar dem. När jag sen kör filmerna i Gspot igen så hänger sig det också. Jag har verkligen inga fler ideer om vad jag kan göra för att lösa detta.... antar att jag har några kvarliggande korrupta codecs i registret eller något, jag kan knappt någonting om detta...

Det måste finnas NÅGON här som kan hjälpa mig!? SNÄLLA!! Tacksam för svar,

Jesper

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte säkert att det är ett Codec problem...

 

Har du sp2 och alla uppdateringar från Windows Update?

 

Lägg på - om du har alla redan - se nedan

 

Börja med basic dvs kör chkdsk (bocka i övre rutan/omstart krävs), Rensa datorn på temporera filer (Disk Cleanup), defragmentera hårddisken.

Löser inte det problemet skulle jag köra en reparation av Windows XP

(boota från CD skivan/ställ boot i bios från CD/DVD) Lägg sedan på senaste Service Pack och alla fixar från Windows Update.

 

http://search.microsoft.com/results.aspx?q=Reparation+Windows+XP&qsc0=0&SearchBtn0=S%C3%B6k&FORM=QBME1&l=1&mkt=sv-SE&PageType=99

 

Kom tillbaka hit om det fortfarande inte funkar...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Drivrutiner för grafikkort, ljudkort och moderkort - är de uppdaterade?

 

Och nej nej nej - massa codecpaket är INGEN lösning man ska försöka sig på. Om man inte vet vad det är de installerar så finns risken att de rör till det totalt bland de filter och codecar som ska sorteras ut vid en uppspelning.

 

Men men, två länkar.

http://www.inmatrix.com/articles/mediasetup.shtml

En guide hur man kan se till att ens dator klarar det mesta.

http://www.videolan.org/vlc/

VLC - som en del gillar som själv tar hand om codec-problematiken, dvs struntar i vad Windows har att erbjuda. Jag gillar ej VLC, jag föredrar ZoomPlayer.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för tipsen, ska kolla. Jag har insett att det kan vara drivers för moderkortet som saknas.. sedan jag formaterat datorn!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är lungt ;) Installera alla drivers - det är största källan till problem - moderkort, ljudkort, grafikkort...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Även om det löste sig så bör det tilläggas, för folk som kanske har liknande problem och söker på forumet, att ifall de har problem med sina codecs är det viktigt att de avinstallerar de tidigare innan de installerar en annan. Det blir lätt konflikter mellan de.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...