Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Höja tempen på fläkten


happyfejs

Rekommendera Poster

Tjena. Jag har alvarliga problem med fläkten till min acer laptop.

Den går precis hela tiden. Den låter ungefär som ett JET plan som ska lyfta.

 

När jag köpte datorn så gick fläkten igång lite då och då, datorn blev då dock ganska varm. Sen formaterade jag om den med en system recovery eller vad det heter, som man får med datorn. Då började fläkten gå hela tiden, och datorn är nu sval för jämnan.

 

Det verkar även som att fläkten går igång ifall cpu användiningen är mer än 10%

 

Min fråga är ifall man kan ställa in så att fläkten går igång först när laptopen är 40-45 grader eller nått, för att slippa surret gå i ett.

 

Ifall detta går, hur gär jag?

 

hoppas ni har många kloka ideér

hade bäst

//

Sebastian andersson

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja,

Är din laptop gammal?

Det kan vara så att datorn har samlat på sig en massa damm och reagerar lite annorlunda efter att du har återställt den. Jag brukar regelbundet rengöra min laptop's ventialtions hål och fläkt med hjälp av tryck luft. Jag har sett många laptops gå sönder pga av dålig kylning orsakad av damm.

 

För det andra kan det vara ett inbyggt program som styr fläkten. Jag har en OSD som styr kylningen - Silent, Auto eller Cool.

Såvitt jag vet, finns det inte laptops som stödjer den funktions som gör att användaren kan sätta sin egen temp gräns innan fläkten kickar igång.

 

Titta gärna i din manual eller hos Acer's support forum.

 

 

Tricks

Eftersom jag inte kan kontrollera fläkten har jag en ful USB bordsfläkt brevid datorn. Plus att jag tiltar laptopen med lite frigolit, så att det finner lite större utrymme för fläkten att suga åt sig kall luft.

 

Om din laptop kan justera CPU ratio, sänk den och du får en lägre hastigehet därav mindre värme och längre batteritid.

 

 

 

//Xu-Hao

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den är ca 1 år och 2 månader.

 

Jag har beställt en fläkt som man kopplar in via usb och lpacerar nder datorn. Men jag behöver ju fortfarande då säga till daotnr att fläkten inte ska gå igång förens den når 40 grader eller nått,, annars står den ju och går även ifall datorn är kall.

 

Hur funkar det ifall jag kör med trykluft? åker inte allt damm in i datorn då? Jag har testat att sätta dammsugaren mot fläkthålet, men det hjälper inte

 

tack för allt hjälp;P

 

[inlägget ändrat 2007-02-06 11:15:44 av mrsebastian]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En fläkt finns i datorn redan, om det finns fins hålrum i ventilationstrumman som tillåter att luft aker in i datorn så spelar det inte så stor roll om du använder en tryckluftstub eller inte. Damm sugs in ändå av fläkten.

Skadar dock inte att vara försiktigt när du ska abvända tryckluft

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okay. Japp det är ett hål på sidan och ett hål under. Jag antar att det funkar för att köra med tryckluft då.??

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min fråga är ifall man kan ställa in så att fläkten går igång först när laptopen är 40-45 grader eller nått, för att slippa surret gå i ett.

 

Hade själv samma problem och använder nu i8kfan:

 

http://www.diefer.de/i8kfan/faq.html#5

 

Detta program funkar troligen bara på Dell men författaren pekar ut SpeedFan som ett möjligt alternativ:

 

http://www.almico.com/speedfan.php

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag testade nu speedFan.. det hjölpte inte så bra. Men man kan ju tydligen clocka datorn i detta programet. Men då behöver man välja moderkort och vilken clock man vill ha.

 

Hur vet man vilkt moderkort man har? och vad i helsike är clock för nått??

 

tack s jätte mycket för hjälpen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska säga först att jag inte kör speedfan själv utan i8kgui på min Dell Inspiron. Där kan man i alla fall ställa in hur snabbt fläktarna ska snurra beroende på vilken temperatur programmet mäter upp. Ju mer man skruva upp fläktarna vid en viss temperatur desto svalare blir datorn och vice versa. Speedfan ska också kunna styra fläktarna men jag kan tyvärr inte hjälpa dig mer än så.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag håller min laptop sval genom två åtgärder.

 

1. Undervoltning av processorn.

http://www.nordichardware.se/Guider/?skrivelse=374

 

2. Laptop cooler som jag köpt på Misco. Det är en platta med kristaller som smälter vid typ 38 grader eller nåt sånt. Smältprocessen tar ca 5 timmar och under den tiden funkomligt suger den åt sig värmen. ---> Svalt och skönt att ha datorn i knät!

 

Detta tillsammans gör att min fläkt i princip aldrig går igång.

 

[inlägget ändrat 2007-02-06 17:44:38 av MrB]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ju tvärr precis det som är problemet. Fläkten går igång, fast datorn inte är igång. Den verkar som att den går igång när cpu användingen är över 10 %. Jag vill att den ska gå igång först när datorn är 40 grader..annars så ska inte fläkten gå på

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyttar över tråden till forumet för Bärbara datorer.

 

| Noisekiller |

Moderator för Hårdvara - övrigt

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...