Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

hårddiskproblem?


Loppan87

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag har ett problem med min dator!

 

För ett tag sen satte jag i en diskett i diskettstationen och då lossnade d lilla skyddet därnere på en diskett i stationen..

Så jag öpnnade datorn, tog ur diskettstationen o vände upp och ner på den så "skyddet" ramlade ur.

När jag sen skulle starta datorn igen tror datorn att jag har en diskett i.

När man startar upp den står det "Floppy disk(s) failed" och så får man trycka F1.

Jag tänkte att de va skitsamma att den inte funkade för vem använder disketter numera liksom?

Efter en tid började ett klickande ljud i datorn men den funkade bra..

Men tyvärr så störde de mig soppas att jag öppnade datorn igen och skulle lyssna var det kom ifrån.

Nu var det även såhär att jag är 19år o arbetssökande.. när jag va på arbetsförmedlingen fick man en diskett och de va där jag sparade min "platsansökan"- mall.. så när jag öppnade datorn för o kolla vad ljudet var så tog ja bort diskettstationen igen o försökte lista ut var felet låg eftersom de lyser en grön liten knapp när en diskett är i men släcks när den inte är i.. Ja hade ju ingen diskett i men datorn trodde uppenbarligen de för den gröna knappen lyste.

Jag fattar inte så jättemkt av datorer så jag satte tebax diskettstationen igen och orkade inte bry mig men när jag satte på datorn igen så kommer ett "disk boot failure.." meddelande upp!

 

Vad har jag gjort för fel?

Är de hårddisken som gett upp?

Jag har en WDC WD400BB..

 

Hjälp snälla..........

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Klickande brukar ju vara en liten varning typ "rädda allt du hinner för nu är det inte långt kvar *host* *host*" från hårddisken. :) Jag har iallfall tolkat det så på de diskar jag hört klicka och sedan krascha...

 

Men eftersom diskettstationen tror att det finns en diskett där så försöker datorn antagligen starta från den och då kommer ditt felmeddelande. Så ser det iofs också ut om hårddisken dött men prova koppla bort datakabeln från diskettenheten och starta.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen..

 

Jo men min bror kom hem te mig o sa att han skulle laga diskettstationen så han tog med den hem till sig..

men de funkar fortf inte?

nu har ja velat till de så ja knappt har nån koll på hur många sladdar som ska sitta i hårddisken och var.. =)

 

Dumma dator..

 

M.v.H Lena

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I hårddisken ska det sitta två sladdar, om datorn är ett par år gammal så sitter det en bred platt kabel och en strömkabel med färgglada sladdar :)

 

Är det en lite nyare dator så är det två ganska små kablar. du kan ju kolla om det är nån som ramlat ur eller glappar

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hehe :P

min dator e typ hundra år gammal så det är en platt o färgglad kabel i :)

ja drog ur den platta kabeln helt (IDE-kabeln va?) o satte på datorn o det stod exakt likadant som de gör om jag har i den..

kan det vara fel på den tro?

dumt o köpa ny hårddisk o krångla me sånt om det inte e den som cpar :P

hmm.. ja har en del viktiga saker på hårddisken så skulle helst inte vilja byta ut den.. grr :P

kommit så långt me min sorceress i D2 :thumbsup:

 

 

tack för hjälpen iaf..

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har en som regel en röd alt svart rand på den platta kabeln, den måste sitta åt rätt håll. Den röda/svarta raden skall som regel sitta vänd mot strömkontakten. Det gäller både på hårddiskar och på cdrom och diskettstationer. Om du drar ur en kabel måste du dra ur både strömmen och plattkabel för att datorn inte ska tro något är fel. Plattkabeln måste du dra ur i bägge ändar dessutom om du inte avaktiverar diskettstationen i bios. Plattkabeln till en diskettstation har jag för mig måste sitta med rätt ände i kortet för att diskettstationen skall fungera. De är olika i ändarna. Den som är "delad" ska sitta i stationen.

Milla

 

Den som uppfann arbetet måste inte ha haft någonting att göra.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...