Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vad ska jag kolla upp när jag byter ram minne?


cags

Rekommendera Poster

Jag vill byta ram minne i min dator men vet inte hur många portar mitt moderkort har och villket ram minne som passar in i moderkortet?

Just nu har jag ett ram minne på 512 mb och vill ha ett på 1 gb!

Här är lite information om mitt ram minne som jag vet just nu.

 

Busstyp DDR SDRAM

Busbredd 64-bit

DRAM:FSB förhållande CPU/12

Realtidsklocka 200 MHz (DDR)

Effektiv klocka 401 MHz

Bandbredd 3200 MB/s

 

Snälla kan någon sjyst person hjälpa mig så vorre jag tacksam!

 

[inlägget ändrat 2007-01-03 18:33:59 av cags]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för länken!

Men jag har en till fråga, kan jag ha kvar mitt 512 mb ram minne och även sätta in ett nytt ram minne i port nr 2? blir det då 1512 mb ram sammanlagt? eller jag kanske måste göra något speciellt för att det ska fungera.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
cags skrev:

 

Men jag har en till fråga, kan jag ha kvar mitt 512 mb ram minne och även sätta in ett nytt ram minne i port nr 2? blir det då 1512 mb ram sammanlagt?

 

Kolla upp hur många gigabyte ditt moderkort har stöd för. Brukar stå i specifikationen för moderkortet.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Om allt verkar gå bra, måste du ha missat något."

 

- Steven Wright

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det står inte hur många gb som moderkortet kan ta imot, men i syteminformation så står det nått med att det tillgängliga fysiska minnet är 84,85 mb eller är det bara hur mycket som är tillgängligt på det nuvarande ram minnet?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det står inte hur många gb som moderkortet kan ta imot,

Om du talar om vilket moderkort så är det lite lättare att hjälpa till (även om jag är ganska övertygad om att det faktiskt står i moderkortsmanualen under tekniska specifikationer)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
cags skrev:

Det står inte hur många gb som moderkortet kan ta imot, men i syteminformation så står det nått med att det tillgängliga fysiska minnet är 84,85 mb eller är det bara hur mycket som är tillgängligt på det nuvarande ram minnet?

 

Var har du tittat ?

 

Om det är under System, som du finner i Kontrollpanelen/Prestanda & underhåll så står det hur mycket du har totalt i burken. Tittar du i Aktivitetshanteraren så står där hur mycket du har kvar av totala minnesmängden när datorn är i drift.

 

512 Mb internminne äts säkert upp rätt snabbt idag med alla minneshungriga program.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Om allt verkar gå bra, måste du ha missat något."

 

- Steven Wright

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ok men det låter bra! men skulle du kanske kunna peka ut något ram minne på 1 gb som passar till mitt moderkort?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
cags skrev:

ok men det låter bra! men skulle du kanske kunna peka ut något ram minne på 1 gb som passar till mitt moderkort?

 

Tydligen är det PC3200 som du ska ha:

http://www.memoryx.net/msimsmome86.html

 

1GB MSI Motherboard PC3200 DDR400 nonECC DIMM (p/n MSI-1GB-PC3200)

 

Det går att hitta i svenska datorbutiker också.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Om allt verkar gå bra, måste du ha missat något."

 

- Steven Wright

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ok vad bra men förslaget på minnet på komplett.se fungerar väll också?

Men sen när jag köpt kortet är det bara att öppna datorn då och sätta in minnet och sen så ska det fungera eller?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ok vad bra men förslaget på minnet på komplett.se fungerar väll också?

Ja.

Men sen när jag köpt kortet är det bara att öppna datorn då och sätta in minnet och sen så ska det fungera eller?

Det är så jag gör iallafall =) Dessutom brukar jag se till att det minneskort som har mest minne sitter i första minnespositionen (typ det där ditt nuvarande sitter skulle jag tippa) men det kanske bara är en myt att detta ger effektivare minnesaccess, jag är ingen minnesexpert.

 

Glöm heller inte att se till att du är väl jordad när du är inne och pillar i burken. Luften är extra torr nu när det är kallt och då är man oftast mer statiskt laddad. Du kan ju köpa med ett antistatarmband från komplett.

 

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=303162

[inlägget ändrat 2007-01-03 21:15:33 av Anjuna Moon]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en fråga angående antistat armbandet. Jag behöver väll bara det eller måste man ha alla tillbehör?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ok, jag blev bara lite osäker eftersom man även kunde köpa antistatisk spiralkabel, fotlänk och metallpåse

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...