Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hårddisk-bytes-problem!


MattiasN

Rekommendera Poster

Har köpt en ny HD och vill använda den som master. Därför vill jag på något sätt föra över informationen från min nuvarande C-partition till min nya HD så att jag kan starta upp Win2000 från den istället.

 

Min fråga är nu om detta är möjligt? Jag har nämligen försökt hit och dit med Partition Magic 5 och Norton Ghost 2001, men inte lyckats längre än att *nästan* komma in i win2k. Precis innan man kommer in på w2k-skrivbordet så kommer det nämligen upp en ruta där det står:

 

"Your system has no paging file, or the paging file is too small" + tillvägagång hur man ställer in det virtuella minnet på HD:n.

 

Det finns visserligen en OK-ruta under ovanstående text, men när denna trycks in kommer rutan med texten upp igen. Man kommer alltså inte in på win2k-skrivbordet. Ovanstående är alltså när jag startar upp med min nya HD som enda hårddisk.

 

Kan, för övrigt, tillägga att jag använder NTFS som filsystem.

 

Min fråga är nu om det är möjligt att starta upp min gamla w2k-installation från min nya HD?

 

Mycket tacksam för all hjälp och alla tips!

 

// Mattias

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har försökt att göra det också när jag installerat den nya HDn som slave under min gamla HD. Tog alltså bort "pagefile.sys" i roten av min gamla HD. Detta hjälpte dock inte eftersom "Your system has no pagefile.."-rutan kom upp i slutet av w2k-inladdningen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tryck på F8 när det står "Windows startas" (svart ruta med vitt laddningsfönster längst ner)

 

gå till felsäkert läge. logga in i windows2000, gå till system under kontrollpanelen. Gå till Avancerat, sen till prestanda, ändra.

 

så markerar du c: och skriver in rekommenderanden värden, och tycker på aktivera, och startar om datorn så ska det funka!

 

------------------

Linus Andersson

zybrid@zybrid.com

------------------

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nope, har tyvärr redan testat ditt förslag utan framgång. Alltså att starta i felsäkert läge. Samma sak händer då, dvs rutan med "Your system has no paging file, or the paging file is too small" visas precis innan man hamnar på skrivbordet.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet inte om det funkar med win2000 för för win95/98 funkar nedanstående, har själv provat med utmärkt resultat:

 

1. partitionera och formatera den nya disken enligt önskemål (primära partitionen måste såklart åtminstone vara stor nog att rymma all data från C: på gamla disken.)

 

2. Kopiera hela C: till "nya C:", UTOM win386.swp, för då får man fildelningsfel.

 

3. Sys:a en diskett och lägg även in fdisk.exe. Provboota gärna innan nästa steg.

 

4. Stäng av.

 

5. Bygla om/koppla om hårddiskarna så den nya blir första hårddisken. Eventuellt kan det på vissa datorer räcka att bara ändra boot sequence i BIOS, så att datorn primärt bootar på disk D:, E: eller F: (Ej att förväxla med partition D:, E: och F:) men jag tycker det "känns fel" även om det nu skulle funka. :)

 

6. Boota på disketten, starta fdisk och gör primär partition på nya C: aktiv. (Kan med Microsofts fdisk bara göras på primära partitionen på första disken. Och innan prim part ÄR aktiverad kan man inte boota på hårddisken. Därav diskettfipplandet.)

 

7. Boota om. Om allt funkar som det är tänkt ska Windows dra igång nu...

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar! Jag har nu lyckats med HD-installationen. Valde att mha Partition Magic 5.01 kopiera min gamla master-partition HD till den nya HD:n utan att först formatera och partitionera den.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...