Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

redigera film från (stillbilds)digitalkamera?


DanielDuVet

Rekommendera Poster

Hej du..

Nån som vet hur man kan få in småsnuttar som jag filmat med stillbilds-digitalkamera i Adobe Premiere 6.5?

 

När jag importerar en sån .AVI-fil så får jag medelandet:

Unable to open that file. File uses an unsupported compression format.

 

Hur fixar man detta?

 

 

________dizlo.se________

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du måste förmodligen först konvertera snuttarna till ett format som Premiere kan hantera, alternativt installera Codecs för formatet som snuttarna har.

 

Följde det med nåt program till din stillbildskamera där du kan konvertera? Kan du snuttarna i mediaspelaren eller i nåt annat program?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Konvertera filerna till BMP (bitmappsbild), även jpg bilder går att lägga in i Premiere. Konverteringen kan göras med ett bildbehandlingsprogram tex Photochop.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Konvertera filerna till BMP (bitmappsbild), även jpg bilder går att lägga in i Premiere

 

Hur konverterar du video till bmp eller jpeg?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aha läste lite dåligt, det var videosnuttar, jag trodde det var stillbilder,

BMP och JPG är stillbildsformat och faller därmed.

Du skriver AVI, troligen är det ett komprimerat AVI format som inte Premiere hanterar.

 

Ett program som möjligen kan konvertera om dina videofiler är redigeringsprogrammet Movie Maker som du har i din dator, men även om det går att lägga in filerna i Mov Mak så är det inte säkert att Premiere kan hantera filerna ändå efter export från Mov, Mak, däremot vet jag att dessa exporterade filer kan codas till DVD och brännas med Nero 6 och 7 men i så fall ska dom redigeras och göras färdig i Mov,Mak,

codningen till DVD sker då i Nero.

 

Vi får hoppas någon annan har en bättre lösning på ditt problem.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har kört Premiere i 5-6 år och har lite blandade erfarenheter med det angående Codecs. Vissa codecs, tex DivX, fungerar klockrent, medan andra inte fungerar alls. Därför skriver jag så luddigt svar själv.

 

Troligtvis har kameratillverkaren använt en ovanlig eller (hemska tanke) en egenutvecklad codec.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I den här tråden kan du läsa om GSpot, ett program för att ta reda på hur din film är kodad:

 

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=867736#867860

 

Om det är en codec som ffdshow stödjer är ffdshow ett hett alternativ.

 

Ett bra program för att bl a konvertera mellan olika format är virtualdub:

 

http://virtualdub.sourceforge.net/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...