Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Datorn stängs av/ vägrar att starta


ahm

Rekommendera Poster

Hej

Jag har problem med min dator som ibland hänger sig när rör vid någon komponent tex när man ska sätta i någon sladd eller bara flytta på burken lite.

När jag startar om den den igen så brukar det ibland funka och ibland inte. När det väl funkar att starta datorn kommer den till välkomstskärmen innan den startas om igen. Ibland brukar det komma upp ränder och massa mönser på skärmen efter att man startat om den.

 

Är det någon som jag hjälpa mig med att hitta felet????

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Jag har problem med min dator som ibland hänger sig när rör vid någon komponent tex när man ska sätta i någon sladd eller bara flytta på burken lite.

 

Man ska helst inte röra datorn eller dess komponenter under drift.

Ska man flytta datorn, så ska den vara avstängd. Är man tvungen att flytta datorn i alla fall under drift, så ska den flyttas mycket försiktigt.

 

Hårddisken är den del som kan ta stryk om datorn utsätts för hårda knuffar eller oförsiktigt flyttande under drift. Läshuvuden kan skära ned i skivorna och orsaka skador som inte går att reparera.

 

Ibland brukar det komma upp ränder och massa mönser på skärmen efter att man startat om den.

 

Låter som ett grafikfel. Sitter kabeln från skärmen till grafikkortet i ordentligt?

 

Om grafikkortet är försett med fläkt. Kolla så fläkten inte är igenkorkad med damm. Blir kortet för varmt kan också sådana mönster uppstå på skärmen.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Om allt verkar gå bra, måste du ha missat något."

 

- Steven Wright

 

[inlägget ändrat 2006-12-19 11:40:50 av Stefan Eklinder]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skärm-kabeln sitter som den ska och det grafikkortet har ingen fläkt. Men det kan nog vara grafikkortet eftersom igår när jag skulle sätta i tv-out sladden så hängde sig datorn direkt när jag rörde kontakten.

 

Kan det inte vara något fel på nätaggregatet?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Kan det inte vara något fel på nätaggregatet?

 

Om det här hänt plötsligt, så tror jag mer på att det är övriga hårdvaran som strular. Ett nätaggregat nyper inte hela datorn för att man rör någon komponent t ex kontakt också vidare.

 

Om det varit nätaggregatet så hade datorn startat om och betett sig konstigt även om du inte rört vid någon komponent. Skärmen hade blivit svart plötsligt när du satt och jobbade vid datorn. Oprovocerade omstarter när du startat ett program.

 

Men du kan ju plocka ned datorn, så att bara viktigaste delarna är kvar.

 

Provkör så och se om den är stabil då.

 

Viktigaste delarna:

Moderkort, vilket säger sig själv :-)

Processor

Minne (ett minne, om du har flera)

Grafikkort

Hårddisk

 

Fungerar datorn stabilt nu, så sätter du i nästa pryl.

Till slut lär du hitta den felande prylen.

 

Men det kan nog vara grafikkortet eftersom igår när jag skulle sätta i tv-out sladden så hängde sig datorn direkt när jag rörde kontakten.

 

Hoppas du stängde datorn innan du mekade med TV-outkontakten.

Annars kan du ha bränt kontakten. I värsta fall förstört grafikkortet.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Om allt verkar gå bra, måste du ha missat något."

 

- Steven Wright

 

[inlägget ändrat 2006-12-19 13:22:44 av Stefan Eklinder]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...