Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Konstigt fel med upprättande av nätverk


Abhor

Rekommendera Poster

Jag håller på och försöker hjälpa min bror med att upprätta ett nätverk mellan två datorer och en router.

Båda datorerna kommer ut på internet och de är trådanslutna.

Det är lite skumt, min broders nya dator, som har windows media center, kan se både sig själv och den andra datorn i arbetsgruppen och den kan se båda datorernas utdelade mappar, och delar man ut en mapp fullständigt kan den ladda upp filer till den gamla. Den gamla (som har xp pro) kan inte se någon dator, det kommer inte åt arbetsgruppen överhuvudtaget. Skriver man in ip-numret kommer den åt sig själv men inte den nya datorn. Jag har provat med att koppla in/ur båda ur nätverket. Jag har startat om dem otal gånger, jag har kört guiden för hemnätverk flera gånger, både med och utan skrivardelning, men inget har hjälpt. Jag har inaktiverat, avinstallerat och ominstallerad brandväggarna och antivirusprogrammen, men det funkade inte.

 

Någon som har något tips på vad jag kan göra för att lösa problemet. Jag har kört fast och kommer inte på någon mer sak att göra.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...
m_andreasson

Hej!

 

Om du går in på mina nätverksplatser och söker efter den nya datorns datornamn får du upp den då?

 

Kan det vara så att du har olika arbetsgrupper på datorerna?

 

m_andreasson

 

"Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problemen vi skapat med det gamla sättet att tänka" //Albert Einstein

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...