Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Fläkt monterad i chassi


webman

Rekommendera Poster

Funderar på att montera en fläkt (120mm) på chassits långsida genom att borra hål för skruvar och ventilation, men är lite orolig att det skall bli oljud pga. vibrationer. Några tankar?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kanske räcker att täta med gummiringar eller silicon...

 

 

~ Stefan ~

 

"Ingen kan hjälpa alla men alla kan hjälpa någon."

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det ska nog inte vara några problem. (Plastfläkt?) Om du upplever att det skulle låta illa så kan du, som sagt, sätta någon gummiring mellan fläkten och chassit.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gtek har ny fläkt som du kan välja istället för den där lilla 120 mm modellen. ;)

 

250 mm är det som gäller...

http://gtek.se/index.php?mode=item&id=2568&session=ab4703f6afff96b6e0f834a0df6d6304

 

Jag har själv monterat en fläkt i dörren, men det fanns inte 250 mm då. Men det var inga problem att skära upp ett runt hål med en Dremel.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för alla tips (fler är välkomna förstås). Nu kan jag resta soft, och imörn bär det iväg till hardware-affärn för att handla verktyg.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag måste nog ifrågasätta en 250mm-fläkt. Nackdelen med att välja större fläktar är att man släpper ut mer ljud. Oljud i datorn t.ex. grafikkort och hårddiskar dämpas av chassit (+ev dämpmaterial på insidan) ... Men stoppar man in en 25cm-fläkt så öppnar man i stort sett ett stort hål som släpper ljudet rakt ut. Nog att 120mm också släpper ut ljud men bara hälften så mycket ... eller nåt. ;-)

 

| Noisekiller |

Pengar betyder inte ett lyckligt liv men bekvämlighet i ett olyckligt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...