Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

"Det kan du hoppa upp och sätta dig på!" ...?


Jodie

Rekommendera Poster

Vid ett antal tillfällen under årens lopp har jag hört ett talesätt typ "...det kan du hoppa upp och sätta dig på", men inte förrän idag kommit att fundera på hur det egentligen kan ha uppkommit och vad det kan tänkas syfta på. Vet ni?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag lyckas inte hitta något på någon ordspråks/talesättssajt jag besökt. Eftersom betydelsen är typ "helt säkert" (kanske finns bättre sätt att beskriva betydelsen, men kommer inte på någon just nu) så gissar jag att liknelsen kommer av att något som man kan hoppa upp och sätta sig på måste vara ganska robust eller stabilt för att inte rasa samman.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det uttryck jag har hört, lyder: "Det kan du hoppa opp och klappa dig i arslet på!". Det låter ju roligare, men kan kanske inte förklara varifrån det kommer. Har försökt verkställa uppmaningen, men inte blivit klokare på det!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

När jag googlade runt talesättet såg jag bl.a. att någon i en bloggkommentar skrivit "Du kan hoppa upp och sätta dig på tummen och spinna några varv....".

 

Egentligen har jag svårt att tro att talesättet "Det kan du hoppa upp och sätta dig på!" skulle ha någon slags analrelaterad bakgrund, jag har tidigare inte alls fått några sådana associationer. Jag har t.o.m. känslan att redan min mycket städade sedan länge avlidna mormor möjligen använde talesättet.

 

Men det är klart... en från början grov och icke rumsren betydelse kan väl med tiden fallit bort och i glömska.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 years later...

I så fall har den associationen fallit bort redan på 1800-talet eftersom uttrycket då förekommer, utan någon sådan bibetydelse, i högst respektabla böcker av välkända författare.

[sÄTTA IV\.1.i.ε]

ε) (vard.) i det bedyrande uttr. du (l. ni l. annat tilltalsord) kan (hoppa upp och ) sätta dig på att (osv.) l. det kan du (osv.) sätta dig på , var så säker på att (osv.), du (osv.) kan slå dig i backen på att resp. det kan du (osv.) vara så säker på osv. att (osv.), stundom äv. man kan sätta sig på att (osv.), man kan vara så säker på osv. att (osv.); i sht förr äv. utan förb. med kan , ss. imper., sätt dig på (att osv.), du kan sätta dig på (att osv.). Akta sig han, Petter, att föra sådant tal, för det kan jag låta honom veta, att då vill ingen flicka ha honom, åtminstone inte jag -- det kan han sätta sig på! CARLÉN Rosen 440 (1842 ). Med glans komma de hem . . det kan man sätta sig på. SöndN 1872 , s. 71. ”Du kan då hoppa upp och sätta dig på, att den där Hetty är en alldeles vanlig liten snurra”, sade han. LINDQVIST Stud. 164 (1906 ). Vill jag stämma möte, så stämmer jag möte. Sätt er på det. BERGMAN LBrenn . 102 (1928 ). [file:S16401] Du kan sätta dej på att jag håller tummen på ögat på honom. HEDBERG StorkSev. 93 (1957 ).

http://g3.spraakdata.gu.se/saob/show.phtml?filenr=2/45/229.html
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...