Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

lite hjälp? xp vill inte


aka_basse

Rekommendera Poster

Tjena

 

Kan ju ta det hela från början ifall det är någon som känner sig manad att hjälpa till.

 

Det började en vacker dag med att jag installerat nod32, och sitter och scannar datorn för virus. Efter ett tag hittar nod massa dll filer i windowsmappen jag inte sett innan. Alla började på g och hette typ

g214903594 eller nåt i den stilen. "g" + massa siffror helt enkelt. Det fanns kanske 1800 stycken filer med liknande namn, och alla innehöll virus, så jag tog det fantastiskt smarta initiativet och tog bort allihop. ("finns ju inga sånna filer på nån annan dator så vafan ska man me dom till??")

 

Hursomhelst, datorn ville inte starta efter det här eftersom systemfiler hade försvunnit (filer i windows\system32\config\system). Med hjälp av en guide på microsofts hemsida så kopierade jag dit de filer som saknades (nån sorts backupvariant av filerna verkade det som).

 

Iallafall, efter det här och lite meck med återställningskonsollen så gick det att göra en reparationsinstallation av xp och xp gick för första gången efter "olyckan" att starta. Men efter någon timme så kraschade datorn igen. (viruset??)

 

nu har jag meckat omkring och det hela verkar bara gå baklänges.

Nu kan inte återställningskonsollen läsa disken ens, ("volymen verkar innehålla ett eller flera oåterkalleliga problem"). Hur ska man be sig åt för att få datorn på benen igen? Vill inte bli av med några filer.... går det?

 

Skulle vara tacksam ifall någon kunde hjälpa mig!

(fråga ifall det är någon grundläggande information om problemet som saknas, lätt att glömma skriva ner allt)

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tommypeterstommy

Tycker att du ska och boota med en CD och koppla in en extern USB-hårddisk (köp en om du inte har, de är billiga) och kopiera de dokument och andra filer du vill behålla till den. Ytscanna sedan hårddisken, formatera och installera om maskinen - tror att du sparar tid och nerver på att göra så.

 

Använd sedan den externa hårddisken för regelbundna säkerhetskopior.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hehe aa tackar för hjälpen!

 

glömde bort tråden förut, men problemet är iallafall löst, blev av med nån partition, men det mesta räddades. Gjorde ungefär som du sa, satte in disken i en annan dator och drog över filerna, och formaterade sen.

 

tackar

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...