Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Öppna TV:n med säkerhet


drum_man32

Rekommendera Poster

Hejsan.

Jag funderar på att öppna min TV för att kolla och ev. fixa ett scartuttag som glappar. Det ligger ju kvar spänningar i kondensatorerna väl, men kan man öppna en TV och pilla i utkanten av TV:n där scartkontakten är utan att riskera att få en elchock på något bra sätt? Strömsladden har varit ur sedan igår kväll...det borde väl hjälpa lite kanske för att spänningarna ska laddas ur lite, men jag vet inte.

 

Har ni några tips eller rekommendationer hur man gör det här säkert?

Känns inte värt att lämna in den gamla TV:n och punga ut en massa pengar för en sån här relativt liten sak.

 

/Patrik

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Akta dig för högspänningen till bildröret (sladd som sitter på röret) för där får man en bra kyss. Det som är direkt farligt är om det ligger mycket kräm kvar i nätdelens kondensatorer. Tror att man kan försöka trycka igång tv´n med sladden urdragen för att tömma dessa. Fast kanske bara funkar på gamla dumma apparater.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej. Jag öppnade men det där var inget jag kunde göra åt det här problemet med glapp i scartuttaget.

Men då har jag en annan fråga...jag har nyss fått en boxer till den här TV:n som är grunden till det här problemet i stort sett. Eller ja...för TV:n har AV1 och AV2 i bak där det ska sitta scartkontakter, och i AV1 hade jag en spelkonsol som jag vill ha bra bild på, för om jag sätter den i AV2 (den som är glapp) blir det sämre bild, typ inte lika klar bild, när det inte är glapp...men när det är glapp så försvinner antingen ljudet i ena högtalaren eller så blir det varken bild eller ljud.

Varför har jag då inte konsolen i AV1, där bilden är perfekt? Nej, för att boxern fungerar bara i AV1 verkar det som, för jag får ingen bild av boxer i AV2.

 

Så då undrar jag om det finns nåt sätt man kan få boxern att fungera i AV2 eller varför det inte blir lika bra bild på spelkonsolen i AV2?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...