Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

säkerhetskopior och text


john deere

Rekommendera Poster

När filmer läggs ut på nätet medföljer även en massa säkerhetskopior, vad är dom bra till? varför kan man inte bara lägga ut själva filmen, istället kommer där med en massa andra filer, ( info och säkerhetskopior ) som bara tar en massa plats.

likadant när jag använder programmet nero 6 och bränner över t.ex 4 filer film till hårddisken (bränn till hårddisk-funktionen) så när allt är klart och man går in och kollar hur det blivit, jo då har det blivit en jäkla massa filer av det hela som man måste sålla ut, behövs dom eller ?

Sen har vi det där med texten, en film som laddas ner från nätet innehållandes text kommer in i datorn och allt funkar perfekt när man tittar på den i datorn, men när den bränns ner på antingen hårddisken eller på skiva så har den helt plötsligt försvunnit, vad gör jag för fel ? många antar jag....

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När filmer läggs ut på nätet medföljer även en massa säkerhetskopior, vad är dom bra till?

 

Säkerhetskopior, vad menar du?

 

då har det blivit en jäkla massa filer av det hela som man måste sålla ut, behövs dom eller

 

Har du brännt en avbildning som du sedan tittar på och då ser en massa VOB-, IFO- och BUP-filer? I så fall är det helt normalt, det är vad en dvdspelare behöver för att kunna visa filmerna.

 

Sen har vi det där med texten

 

Subtitles finns i många varianter. Den enda variant som säkert fungerar på en vanlig dvdspelare är när de ligger som en s k "subpicture" i en MPEG-ström. De texter man kan ladda ner är vanligtvis gjorda på helt annat sätt och bara avsedda för uppspelning på dator (även om de går att konvertera).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men om det står t.ex VTS 1 VTS 2 VTS 3, så räcker det väl att man bara har dom filerna, där i finns ju själva filmerna, det räcker ju iallafall att ha dom filerna när man kollar på datorn, info och bup-filer behöver jag väl inte då ?

Och fortfarande förstår jag inte varför under-texten försvinner när jag bränner ner ? den finns ju där när jag kollar på datorn !

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

IFO-filerna innehåller information som behövs när man ska navigera i menyer på en DVD, hur filmer och annat ska spelas upp m m. BUP är kopior på motsvarande IFI-fil.

 

EN VOB-fil _kan_ innehålla mer än bara film och ljud men behöver inte göra det.

 

Undertexten försvinner inte, den omvandlas till det format den ska ha för DVD-filmer. Där finns inte undertexten som textfiler eller liknande, den har omvandlats till en serie "bilder" som visas. DVD-spelaren vet egentligen inte att det står text där, det kan i princip vara vilka bilder som helst (med en hel del restriktioner).

 

Ska man få tillbaka texten måste man ha ett textigenkänningsprogram som kan titta på "småbilderna" som innehåller text och känna igen olika bokstäver.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men på datorn är det väl ändå text, så att man skulle väl då vilja omvandla texten till "bilder" så att dvd-spelaren kan visa upp dessa "bilder" som vi då uppfattar som text, eller det kanske är så du menar ? men då måste man ju få in dessa bilder i de strömmande bitarna och då får man ha ett program som lägger in dessa bitar rätt eller ?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En dvdfilm är ju fortfarande samma film, både i dator och dvdspelare. På en dvdfilm ligger undertexterna som små bilder, punkt.

 

Om du däremot tittar på en Xvud-film med undertext, ja då kan ju undertexten vara i ett textformat.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte säkert men jag TROR att om skivan blir skadad och IFO-filen inte går att läsa korrekt så finns BUP-filen där som backup så dvdspelaren ändå kan spela upp skivan.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag då ska använda nero för att göra en film så bör man väl lägga in de olika filerna i en viss ordning i projektet,vad är då lämpligaste ordningen, ifo-filer först och bup filer sen och sist vob-filerna, eller spelar det ingen roll vilken ordning man har ?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du ploppar ner filerna i en mapp som heter VIDEO_TS och bränner hela mappen. Ordningen i mappen är oväsentlig.

Milla

 

Den som uppfann arbetet måste inte ha haft någonting att göra.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spelas vob-filerna upp som en hel film utan avbrott om man inte har någon ordning på dom, varför finns där då en funktion i nero som sammanlänkar filerna i en viss ordning som du själv vill ha det i ditt projekt ?

Jag ställer dumma frågor nu för er som redan kan, men nån gång måste man ju lära sig !

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spelas vob-filerna upp som en hel film utan avbrott om man inte har någon ordning på dom

 

Hur VOB-filerna spelas upp styrs av vad som står i IFO-filerna. De behöver inte alls spelas upp i sin helhel eller i någon ordning som är synlig bara genom att titta på filerna.

 

Med en DVD kan man faktiskt göra en hel del. T ex kan du göra en instruktionsfilm där man efter ett avsnitt får svara på ett antal frågor. Svarar man alltför många fel kommer man inte vidare utan få se ett extra avsnitt för att bättra på kunskaperna.

 

Man kan programemra enklare saker, lagra saker i variabler, hoppa och loopa.

 

Man kan förse filmsnuttar med villkor typ när den här delen avslutas ska vi fortsätta spela upp ett avsnitt som ligger på ett helt annat ställe.

 

Och så kan man, förstås, spela upp långa filmer utan avbrått.

 

Om man i detalj vill förstå vad man kan göra kan man leta upp en kopia av Sonic Scenarist, där har man tillgång till hela DVD-specifikationen utan undantag.

 

varför finns där då en funktion i nero som sammanlänkar filerna i en viss ordning som du själv vill ha det i ditt projekt ?

 

Vilken del av Nero använder du då? Nero Vision/Vision Express?

 

Jag ställer dumma frågor nu för er som redan kan, men nån gång måste man ju lära sig !

 

Det är ju frågorna som föder forumet, utan frågor skulle det antagligen bli väldigt tyst här.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag använder Nero vision/express.

Jag laddade ner en film i veckan och raderade alla ifo och bup-filer för att spara lite plats, det gick ju att titta på filmen utan dessa filer, ( i datorn alltså) och då trodde jag att omformateringen och således senare bränningen över till en dvd-skiva skulle räcka för att jag skulle kunna se filmen på min dvd-anläggning, men då gjorde jag alltså ett misstag, för det kommer väl inte att funka så bra då va, jag menar utan dessa ifo och bup-filer ?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

[log]då trodde jag att omformateringen och således senare bränningen över till en dvd-skiva skulle räcka för att jag skulle kunna se filmen på min dvd-anläggning, men då gjorde jag alltså ett misstag, för det kommer väl inte att funka så bra då va, jag menar utan dessa ifo och bup-filer ?

Besvara inlägget Visa användarens uppgifter Anmäl detta inlägg som olämpligt

[/log]

 

Du kommer förmodligen få ett felmeddelande från Nero att det är något fel om det inte fungerar. Den brukar säga till om det inte är en bra DVD kompilering.

 

Milla

 

Den som uppfann arbetet måste inte ha haft någonting att göra.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men om jag då ploppar ner alla filer i mappen ts som du säger, och bränner ner hela mappen, blir där då en meny automatiskt utan att jag alltså behöver ordna den i något slags projekt innan så att jag lätt kan komma åt en del av filmen mitt i t.ex ?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det beror på hur videofilerna är gjorda från början. Har man gjort det riktigt från början så ska de följa med. Har man däremot "skurit" ner den så börjar filmen som regel direkt och utan text oftast. Det beror alltid på orginalet.

Milla

 

Den som uppfann arbetet måste inte ha haft någonting att göra.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag ska hämta videofilerna till mitt projekt så vill jag ju då få med även bup och ifo-filerna, men när jag använder neros addera videofiler och ska öppna min ts-mapp så finns där bara vob-filer, men går jag däremot andra hållet och öppnar genom startmenyn mina dokument video-ts så ligger dom där både bup och ifo-filerna, hur får jag in dom i mitt projekt ? Observera att jag hämtat hem samma film en gång till efter mitt misstag att radera alla bup och ifo-filer förra gången.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...